PDA

Vollständige Version anzeigen : Jeugdzonden

Johnnie
2 september 2008, 11:42
Jeugdzonden column september 2008

http://www.hetvrijevolk.com/files/users/lucashartong/magnify.jpg

Lucas.Hartong 2 september 2008

Bijlhout, Cramer, Duyvendak, Verdonk. Opvallend rijtje.

Voorwaar boeiend om te zien hoe politici rekenschap dienen af te leggen over datgene wat zij in het verleden hebben gedaan. Iedere politicus krijgt bij aantreden standaard de vraag voorgelegd: Is er iets in je verleden dat jezelf, collega’s of de partij in het algemeen in ernstige verlegenheid zou kunnen brengen? Uiteraard antwoordt de kandidaat dan dat daarvan geen sprake is, want anders kun je direct al bij het prille begin van je politieke loopbaan de biezen pakken. Doorgaans volgt ook een antecedentenonderzoek door Binnenlandse Zaken of wordt gevraagd een ‘Bewijs van goed gedrag’ te overleggen, maar dat betreft echt serieuze overtredingen en geen zaken die als ‘jeugdzonden’ betiteld worden. Toch is het belangrijk dat kiezers van de integriteit van een politicus op aan kunnen.

Het is van fundamenteel belang dat een politicus van onbesproken gedrag is, zeker wat betreft zaken die de samenleving schade berokkenen. Niemand is perfect en je kunt best wel eens fout geparkeerd hebben of iets geks hebben gezegd, maar doorgaans weet de kiezer best wat valt onder ‘normaal’ en ‘echt fout’. Op dergelijke momenten werkt het normbesef van de Nederlander prima. Zo zat en zit Herfkens met haar financiële primadonna gedrag ‘echt fout’, evenals Philomena Bijlhout die ontkende bij het junglecommando van Brunswijk te hebben gezeten. Annemarie Jorritsma die tegen alle regels in een waterput in haar tuin sloeg en Kok die ‘moreel wel, maar politiek niet’ aansprakelijk was voor het drama in Srebrenica. En Wijnand Duyvendak die opeens toch wel erg close betrokken bleek te zijn bij onparlementaire activiteiten. Afijn, u en ik begrijpen elkaar.

En dan zit Rita Verdonk plotseling bij Knevel & Van den Brink te oreren dat zij nooit betrokken is geweest bij zaken als waarbij Duyvendak betrokken was. Dat zij direct haar biezen zou pakken als dat zo was. De volgende dag al komt Geen Stijl met een foto op de proppen waarop Verdonk pontificaal op de krakerbressen in Nijmegen staat. Jacqueline Cramer ondertekende slechts een advertentie! Die stond niet zelf stenen te gooien. Verdonk zal, voor zover ik haar inschat, geen mensen hebben bedreigd, maar dat heeft Cramer zeer waarschijnlijk evenmin gedaan. De strijd tegen de gevestigde orde werd destijds niet alleen met werkelijke wapens gestreden, maar hoofdzakelijk met woorden en veel geschreeuw. Wie herinnert zich niet de ‘lawaaidemos’? Dan is het van tweeën één: of beiden zitten ‘fout’ of geen van beiden wordt deze ‘jeugdzonden’ aangerekend.

Het is een goede zaak dat de antecedenten van politici worden onderzocht, zeker die van ministers en staatssecretarissen die leiding geven aan ons land. Wat dat betreft ben ik van mening dat minister Cramer beter haar koffers kan pakken en een leuk baantje elders moet zoeken. Ons land roept om krachtige leiders, die zowel beleidsmatig als moreel hoogstaand bezig zijn. Daarbij komt een duidelijke smet uit het verleden absoluut ongelegen, zeker als dat een actie betreft die overduidelijk tegen de overheid was gericht, waarvan je nu zelf deel uitmaakt. Verdonk was bovendien actief in de Bond van Wetsovertreders, een organisatie die opkwam voor de rechten van gevangenen ("De mens achter tralies is een slachtoffer"). Wat dat betreft zijn Cramer en Verdonk één pot nat. Wat mij echter het meest intrigeert is hoe het in vredesnaam mogelijk is dat een vrouw die vroeger blijk gaf van ernstig linkse sympathieën bij de VVD terecht kon komen, zelfs minister werd en nu als Tweede Kamerlid in het rechtse kamp wordt geplaatst. Zij stemde destijds PSP, deed mee aan krakersrellen en bagatelliseert dat nu. Zij protesteerde tegen de ontruiming van krakerspanden en tegen kernenergie. Waartegen liep zij nog meer te hoop? Was het toen niet mogelijk om je stem op een normale, democratische wijze te laten horen? Moest er zo nodig met stenen worden gegooid, hekken worden doorgeknipt, benzinepompen gesaboteerd, mensen bedreigd? Zo gaat men in een normale, beschaafde samenleving niet met elkaar om.

Verdonk gaf in dezelfde uitzending van Knevel & Van den Brink aan dat zij in een wet wil gaan vastleggen dat Nederlanders elkaar een hand móeten geven. Laat haar dan ook gelijk in een wet laten vastleggen dat Nederlanders geen stenen naar elkaar gooien, bushokjes mogen slopen of stoeptegels van viaducten mogen gooien. Zo lust ik er nog wel een paar en het wetboek kan, als het aan haar ligt, nog wel drie of vier keer zo dik worden. Ik denk niet dat dit de oplossing is voor de problemen van dit land. Ieder weldenkend Nederlander voelt op zijn of haar klompen aan waar de oplossing wél ligt. Niet in meer wetten en regelgeving, niet in nog meer ambtenaren en politie, maar in een terugkeer naar de redelijkheid. Fortuyn vatte het prachtig samen in zijn slogan ‘Terug naar de menselijke maat’. Hij kwam wél met oplossingen die hout sneden, maar naar hem werd niet geluisterd.

Verdonk heeft de mond vol van het feit dat zij ‘rechts noch links’ zou zijn. Ik geloof er na dit akkefietje geen biet meer van. Verdonk is links. Zelfs tijdens haar ministerschap leek zij een rechts beleid te voeren, maar door Ayaan Hirsi Ali ons land uit te knikkeren liet zij al zien wat er werkelijk in haar omging. Landgenoten en zeker partijgenoten die strijden voor de vrijheid en tegen vrouwenonderdrukking neem je geen paspoort af. Bovendien heeft zij de afgelopen anderhalf jaar meer dan voldoende kans gehad om zich te profileren op die beleidsterreinen waarop rechts zich bij uitstek kan laten horen: ondernemerschap, filebestrijding, immigratie en integratie, vrijheid van meningsuiting, belastingverlaging en het democratische rechtsprincipe. Juist als die onderwerpen ter sprake kwamen schitterde Verdonk door de oorverdovende stilte, met als meest recente voorbeeld de ophef rondom de enorm toegenomen immigratiecijfers dankzij het Generaal Pardon. Verdonk is niet rechts, maar links en bovendien niet recht door zee. Om dat te concluderen heb je zelfs geen astroloog nodig.

Meer leesvoer: Vrij Nederland van deze week. Zie tevens: http://www.vn.nl/HaagseStreken/ArtikelPolitiek/RitasRodeJaren.htm

http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=6856

duhbyl
19 september 2008, 13:16
Nou, ze hadden gisteren ook nog een 'primeur' bij Netwerk.
Sinke was verder uit de school geklapt en vertelde dat Rita een ring had gehad van deze of gene.
Rita wordt echt gebruikt als een jo-jo door Laroes en co, de ene keer mag ze haar mening geven over hoe slecht Wilders is, een week later wordt ze rucksichloss door die luitjes afgebrand.
Een halve uitzending Netwerk werd er aan besteed om zogezegd de indruk te wekken dat Rita omgekocht of omkoopbaar is.

hirihiri123
19 september 2008, 13:40
Ik heb gisteravond die Duivendak en consorten gezien op de TV.......................hoe normaal het allemaal wel was in de roerige 70 en 80 jaren......................

Ben de naam van het programma ff kwijt, het was om 21.50 uur.............

hirihiri123
25 september 2008, 14:34
GroenLinks-wethouder gebeten hond na slaan ME’er
http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2008/9/25/TE/TE_2S_20080925_5/articles/TE_2S_20080925_5_156_1_thumb.jpg
’VOEL TROTS NOCH SPIJT’

door ERIK MORSINK

DUIVEN, donderdag
Het gebeurt de meeste Nederlanders niet zo snel dat ze een gezagsdrager tegen de vlakte meppen. Maar GroenLinks-wethouder Bas Elfrink uit Duiven deed dit zelfs tweemaal! Een militair en een ME’er moesten het ontgelden. Deze jeugdzonden uit begin jaren tachtig dreigen het collegelid anno 2008 de das om te doen. De oppositie in het Gelderse plaatsje eist het spreekwoordelijke hoofd van Elfrink. Maar daar wil de getergde bestuurder zelf niets van weten. „Ik ben altijd open en eerlijk geweest.”
Bas Elfrink snapt het allemaal wel: „Het komt natuurlijk door de hele affaire-Duyvendak, dat ook mijn actieverleden ineens weer ’in the picture’ staat. Alleen heb ik mijn activiteiten al in 1995 in een boekje opgeschreven, een soort uitgebreid curriculum vitae. De inhoud daarvan is algemeen bekend. Wat er precies gebeurd is? Nou, het volgende: begin jaren tachtig nam ik in Woensdrecht deel aan een vreedzame bezetting die gericht was tegen het plaatsen van kruisraketten. Uiteindelijk ging het er daar wat minder vreedzaam aan toe en werden we door militairen opgepakt en in een vrachtwagen gezet. Mijn vriendin was toen één van de eerste actievoerders die ruw door een militair uit de wagen werd gesmeten. Die man heb ik een mep verkocht. Vervolgens ben ik zelf door meerdere soldaten met knuppels in elkaar geslagen. Ik weet het, je mag geen militairen slaan, maar dit was geen vooropgezet geweld van mij.”
Incident twee vond enkele jaren later plaats. „Dat was tijdens het pausbezoek van 1985 in Utrecht. Opnieuw een aanvankelijk vreedzaam protest, totdat een ME’er met een jeep in mijn ogen bewust inreed op de demonstranten. Daarbij werd een vrouw die ik kende geschept en ze knalde zo op de motorkap. De jeep had het raampje openstaan, dus die chauffeur heb ik ook een dreun verkocht. Vervolgens ben ik opnieuw in elkaar gerost, dit keer dus door een stel ME’ers.”

• GroenLinkswethouder Bas Elfrink uit Duiven sloeg ook nog een militair.

Beschouwing
Elfrink vervolgt: „Als ik terugkijk op die activiteiten van dik twintig jaar geleden, dan zeg ik: ik weet wat er gebeurd is, daar loop ik niet voor weg. Ik voel trots noch spijt, maar ik kan het niet uitvlakken. Die beschouwing lijkt me zinniger dan allerlei spijtbetuigingen over iets dat een kwarteeuw geleden is gebeurd.”
Maar daar is fractievoorzitter Anton Rebergen van de Lijst Pim Fortuyn Duiven het totaal niet mee eens. „We hebben het hier gewoon over zwaar lichamelijk geweld en het ondersteboven schoppen van de rechtsorde! En dat door iemand die af en toe ook nog locoburgemeester is. Elfrink moet zonder meer spijt betuigen en afstand nemen van zijn acties in het verleden. Hij mag van ons deze periode afmaken. Maar een volgende benoeming is wat ons betreft uitgesloten, zéker een landelijke benoeming. Wist u trouwens dat meneer Elfrink in het verleden dreigde voor de auto van de commissaris van de Koningin te gaan liggen, als de snelweg A15 hier zou worden aangelegd? Nu heeft diezelfde Elfrink diezelfde A15 in zijn portefeuille!”

www.detelegraaf.nl

Zo vallen er meer door de mand..............................