PDA

Vollständige Version anzeigen : 'VS voorkwamen Israëlische aanval op Iran'

admin
26 september 2008, 17:25
Israël wilde dit voorjaar een militaire aanval uitvoeren op een aantal nucleaire installaties in Iran. De Verenigde Staten staken daar echter een stokje voor. Dat zeggen Europese diplomatieke bronnen vrijdag in de Britse krant The Guardian (http://www.guardian.co.uk/world/2008/sep/25/iran.israelandthepalestinians1).
De Israëlische premier Ehud Olmert (http://www.depers.nl/buitenland/58895/Portret-Ehud-Olmert.html)zou de mogelijkheid van militair ingrijpen hebben geopperd tijdens een bezoek van president Bush aan Israël op 14 mei. Toen Bush te kennen gaf dat hij een militair optreden niet zou steunen, zou de Israëlische regering het plan hebben laten varen.

De bronnen zeggen in de krant dat Bush twee redenen had om niet het groene licht te geven. Hij zou een Iraanse tegenaanval vrezen, mede omdat de Amerikaanse strijdkracht in Irak en Afghanistan een doelwit daarvan zouden kunnen worden. Ook zou Bush ervan overtuigd zijn dat de kortstondige operatie die Olmert voor ogen stond niet voldoende zou zijn om het Iraanse nucleaire programma uit te schakelen.

Een woordvoerder van Olmert spreekt de berichtgeving tegenover The Guardian tegen. ,,Jullie anonieme Europese bron heeft woorden aan de premier toegeschreven die niet zijn uitgesproken tijdens besprekingen met buitenlandse gasten.''

jpmante
26 september 2008, 19:43
De bronnen zeggen in de krant dat Bush twee redenen had om niet het groene licht te geven. Hij zou een Iraanse tegenaanval vrezen, mede omdat de Amerikaanse strijdkracht in Irak en Afghanistan een doelwit daarvan zouden kunnen worden. Ook zou Bush ervan overtuigd zijn dat de kortstondige operatie die Olmert voor ogen stond niet voldoende zou zijn om het Iraanse nucleaire programma uit te schakelen.

Tja wat loop ik u nu al weken lang te zeggen, het gaat de VS niet zozeer om Israël als sommigen hier denken. Het gaat om de eigen belangen.

FvdV
26 september 2008, 20:07
Tja wat loop ik u nu al weken lang te zeggen, het gaat de VS niet zozeer om Israël als sommigen hier denken. Het gaat om de eigen belangen.

Misschien handig om die eigen belangen hier even uit de doeken te doen?

jpmante
26 september 2008, 20:33
Misschien handig om die eigen belangen hier even uit de doeken te doen?

Antwoord:

In één korte zin: de eigen machtspositie voortvloeiende uit E.M.D. (extended manifest destiny) waaraan de volksnatie Israël van secundair belang is.

Stelling:

Mijn stelling Israël kan enkel vertrouwen op de IDF en zeer zeker niet op de machtsstruktuur. Zie het feit dat Israël tegengehouden is Hezbollah uit te schakelen en daarmee in zeer ernstig gevaar gebracht is. Dit enkel als een voorbeeld uit een lange lijst.

FvdV
27 september 2008, 01:02
Antwoord:

In één korte zin: de eigen machtspositie voortvloeiende uit E.M.D. (extended manifest destiny) waaraan de volksnatie Israël van secundair belang is.

Stelling:

Mijn stelling Israël kan enkel vertrouwen op de IDF en zeer zeker niet op de machtsstruktuur. Zie het feit dat Israël tegengehouden is Hezbollah uit te schakelen en daarmee in zeer ernstig gevaar gebracht is. Dit enkel als een voorbeeld uit een lange lijst.

Well de tijd zal het leren wie van ons gelijk heeft en wie niet.

jpmante
27 september 2008, 01:48
Well de tijd zal het leren wie van ons gelijk heeft en wie niet.

Dat is dan afgesproken en geloof me ik zou in deze heel graag ongelijk krijgen. Nen wel benieuwd wat uw eigen interpretatie is van het door geplaatste nieuwsbericht.

Johnnie
27 september 2008, 09:09
Mocht de tijd rijp zijn zal Israel niet aarzelen om aan te vallen en zullen ze toch echt niet wachten op toestemming van de VS.Bedoel ik mee te zeggen dat het lijfsbehoud voor Israel altijd zwaarder zal tellen dan wel of geen steun van de VS,omdat ze nu eenmaal geen andere keus hebben dan als eerste toe te slaan.Andere landen kunnen eventueel een protest indienen bij de VN raad ,of wat dan ook,en afwachten op het oordeel van de VN raad,maar Israel heeft die luxe gewoonweg niet.at your service

jpmante
27 september 2008, 11:49
Mocht de tijd rijp zijn zal Israel niet aarzelen om aan te vallen en zullen ze toch echt niet wachten op toestemming van de VS.

Dat is o ongeveer wat ik zei en wetende dat Israël zoiets pas dan zou doen als het echt om haar lijfsbehoud gaat en als er geen andere opties meer zouden zijn heb ik alle vertrouwen in haar. Bovendien heeft elk land het onvervreemdbare recht op zelfverdediging of het nu Israël of zeg Bolivië isat your service