PDA

Vollständige Version anzeigen : CDA tegen euthanasie bij dementerenden

admin
24 maart 2007, 01:02
Euthanasie bij een dementerende patiënt moet kunnen, meent verpleeghuisarts en Trouw-columnist Bert Keizer. „Die kant moeten we absoluut niet op”, vindt CDA-Tweede Kamerlid Henk Jan Ormel. In een gisteren in deze krant gepubliceerd interview beschrijft Keizer, die ook als zogenoemde SCEN-arts andere artsen adviseert bij vragen rond euthanasie, hoe zijn strikte afwijzing van euthanasie bij mensen bij wie Alzheimer is vastgesteld inmiddels plaats heeft gemaakt voor de overtuiging dat dat wel degelijk moet kunnen.
„Als je dementeert, moet je op tijd aan de bel trekken, omdat je dan nog om de dood kunt vragen”, zo verplaatst hij zich zich in het vraaggesprek met Trouw in de positie van de vrouw aan wier zelfgekozen dood hij meewerkte.
Zijn uitspraken zijn voor de CDA-fractie in de Tweede Kamer reden om meteen alarm te slaan. De christen-democraten Ormel en Janneke Schermers hebben vragen gesteld aan de ministers Klink (CDA) van volksgezondheid en Hirsch Ballin (CDA) van justitie.
„Keizer gaat te ver”, oordeelt Ormel. „Bij demente patiënten kan in elk geval geen sprake zijn van een weloverwogen verzoek om euthanasie. Dat vindt Keizer ook, zo lees ik het vraaggesprek. Maar Keizer onderscheidt die groep van dementerende patiënten, dus mensen bij wie wel al is vastgesteld dat ze Alzheimer hebben, maar die nog niet dement zijn. Met dat onderscheid steekt hij een beetje pootje badend de Rubicon over.”
„Het CDA wil dat niet”, vervolgt Ormel. „Wij willen geen algemene regel waarbij de diagnose Alzheimer meteen leidt tot de conclusie dat er sprake is van ondraaglijk lijden en een reden oplevert voor euthanasie. Wij willen vasthouden aan alle zorgvuldigheidseisen uit de euthanasiewetgeving.”
Ormel verwijt Keizer verder dat hij zijn zienswijze al aan de openbaarheid heeft prijsgegeven, nog voordat de toetsingscommissie haar oordeel over deze zaak openbaar heeft gemaakt.

mozabel
24 maart 2007, 08:47
Het zou eens prettig zijn als de Gereformeerde, Katholieke, Protestante,Hervormde, en al die religies eens hun geloofsovertuiging buiten de politiek te laten, mogen we a.u.b over ons eigen einde beslissen!!!!! Wie bent u om over het mijne te besliissen!!!!!!!! Ik beslis toch ook niet over het uwe!!!!!!

von slarotimov
24 maart 2007, 10:22
Ik wil wel een spuitje als ik ga dementeren, sommmigen vinden dat ik nu al dementeer, maar dat zijn meer de linkse broeders die vinden dat ik verkeerde dingen zeg :D
Ik ben 68 :D

mozabel
24 maart 2007, 11:02
Ik wil wel een spuitje als ik ga dementeren, sommmigen vinden dat ik nu al dementeer, maar dat zijn meer de linkse broeders die vinden dat ik verkeerde dingen zeg :D
Ik ben 68 :D

Zolang je geest nog gezond is, is leeftijd niet belangrijk, het enige nadeel is dat je zeker te weten richting natuurlijke dood gaat als het decimale getal steeds hoger wordt. Ik neem aan Slarotimov dat je het bij je linkse broeders A. Het verkeerd ziet, oogkleppen draagt, de feiten verkeerd weergeeft, bekrompen bent, een vleugje rascisme bij je draagt, je op het discriminerende
vlak begeeft, anti moslims gevoelens bij je gesignaleerd worden en verdacht wordt van eigen volk eerst gedrag, en het millieu schaad met jouw bijdrage, klopt het een beetje? zo ja, dan ben je in hun gedachte extreem-rechts, en verdien je een spuitje, ze zeggen het niet (politiek correct) maar denken het wel!!!!!!piM

von slarotimov
24 maart 2007, 13:06
Dat klopt politiek correct ben ik zeker nietbanana