PDA

Vollständige Version anzeigen : Turkije wil zeggenschap over taalgebruik op Nederlandse scholen - Kamervragen

admin
3 april 2007, 18:11
Dinsdag 03 april 2007

Voorzitter,

De Telegraaf berichtte afgelopen zaterdag dat de Turkse ambassadeur in Den Haag bij het kabinet heeft aangegeven dat Nederland les moet geven in Turkse taal en cultuur aan (http://www.forum-voor-de-vrijheid.nl/showthread.php?t=1215) Turkse kinderen.
Ik wil de ministers vragen of dit bericht juist is. Als dat het geval is, wil ik aangeven dat de PVV het onacceptabel vindt, dat Turkije kennelijk grip wil houden op de Turkse gemeenschap in Nederland, en zich daarvoor zelfs bemoeit met de inhoud van het Nederlandse onderwijs.
Aan de minister van Wonen, Wijken en Integratie wil ik vragen of zij de mening deelt dat het met het oog op de integratie van Turken in Nederland een erg slechte zaak is dat Turkije invloed wil houden op de Turkse gemeenschap in Nederland.
Ook wil ik aan de minister van Wonen, Wijken en Integratie vragen of zij de mening deelt dat het zeer onwenselijk zou zijn wanneer op Nederlandse scholen les wordt gegeven in de taal en cultuur van landen waar veel migranten vandaan komen, omdat het juist noodzakelijk is dat allochtone kinderen zich op de Nederlandse samenleving richten.
Aan de minister van Buitenlandse zaken wil ik vervolgens vragen of hij ook vindt dat het onaceptabel is dat de Turkse ambassadeur zich bemoeit met de vraag hoe het Nederlandse onderwijs vorm gegeven moet worden, en of hij bereid is om de Turkse ambassadeur te ontbieden om aan te geven dat Nederland deze bemoeienis absoluut niet accepteert.
In het verlengde daarvan wil ik de minister van Buitenlandse Zaken vragen of hij kan garanderen dat elk land dat verzoeken bij de Nederlandse regering indient die tot doel hebben om in Nederland woonachtige migrantengroepen te beinvloeden, meteen naar de prullenbak worden verwezen, waarbij de landen in kwestie duidelijk wordt gemaakt dat de bemoeienis ongepast is en onmiddelijk op moet houden..

Sietse Fritsma

hirihiri123
4 april 2007, 13:23
Waar bemoeien die Turken zich mee................Nederlands is hier de voertaal .
Die smeerzakken willen alvast `gebruik `maken van het feit dat Turkije bij de EU komt.

Eerst was het voor ons Nederlanders, wij moesten maar Turks gaan leren, terwijl die gasten die hier zijn gekomen alleen maar oetkierieng en ssssjoosiaje dienst kunnen zeggen.