PDA

Vollständige Version anzeigen : Sarkozy: 'Ik sla je op je bek!'

admin
7 april 2007, 12:59
PARIJS - De Franse presidentskandidaat Nicolas Sarkozy heeft in 2005 een collega in het kabinet gedreigd te mishandelen.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00099/Sarkozy_99462h.jpg

Hij zou staatssecretaris voor Gelijke Kansen Azouz Begag hebben toegebeten: ,,Je bent een verrader, je bent een schoft! Je maakt me belachelijk! Ik sla je op je bek, lul!’’ Dit schrijft Begag in een boek dat volgende week in Frankrijk verschijnt, maar nu al tot grote opschudding leidt.

President Chirac en premier De Villepin zouden hem gevraagd hebben de publicatie uit te stellen. Toen dat niet meer mogelijk bleek, werd Begag gevraagd op te stappen. Donderdag diende hij zijn ontslag in.

De uitval van Sarkozy heeft zich volgens de staatssecretaris voorgedaan tijdens de rellen in de Parijse voorsteden, anderhalf jaar geleden. Sarkozy, destijds minister van Binnenlandse Zaken, noemde de relschoppers ‘tuig’.

Begag gaf daar in een interview kritiek op. Hij beschuldigde zijn collega van ‘oorlogsvoering met woorden’. Later distantieerde hij zich ook van zijn minister: ‘Ik heet geen Azouz Sarkozy’.

De minister eiste publieke verontschuldigingen. ,,Je stuurt nu je excuses naar (persbureau) AFP, anders sla ik je op je bek!’’

Een woordvoerder van de presidentskandidaat wilde ‘geen commentaar’ geven. Hij vond het boek alleen ‘wel heel erg op een roman lijken’. Een medewerker van Sarkozy zei het jammer te vinden dat de premier ‘al niet veel eerder om zijn (Begags) ontslag heeft gevraagd’.

De opgestapte staatssecretaris bemoeit zich inmiddels ook met de presidentscampagne. Hij steunt centrum-kandidaat François Bayrou.

mozabel
7 april 2007, 14:34
Hij zou staatssecretaris voor Gelijke Kansen Azouz Begag hebben toegebeten: ,,Je bent een verrader, je bent een schoft! Je maakt me belachelijk! Ik sla je op je bek, lul!’’ Dit schrijft Begag in een boek dat volgende week in Frankrijk verschijnt, maar nu al tot grote opschudding leidt.

In de Franse optiek heeft Sarkozy helemaal gelijk, het bewijs is geleverd dat Arabieren en Berbers niet te vertrouwen zijn als het er op aan komt, ik kan de uitlating uit onmacht van Sarkozy daarom ook geheel begrijpen. Laat dit een waarschuwing zijn voor Nederland (alhoewel, het in Nederland tegen dovenmansoren wordt gezegd).piM

First Knight!
8 april 2007, 13:36
Ik vind het helemaal geen uiting van onmacht van de zijde van Sarkozy. Als je vind dat iemand een ernstig vergrijp pleegt als verraad en je meent dat ook dan mag zoiets best vergezelt worden van krachtermen. Ik heb het helemaal niet op wollige beleefdheidstermen van politici. En niet dat ik vindt dat ze straatvechters moeten worden maar een beetje passie in je overtuiging hoort er wel bij. Politici die dit nooit doen hebben geen ideaal maar een vet betaalde baan.