PDA

Vollständige Version anzeigen : Inbreng spoeddebat uitspraken Europees Hof over asielbeleid

FvdV
19 februari 2009, 20:58
Donderdag 19 februari 2009

Vergadering : Spoeddebat uitspraken Europees Hof inzake asielaanvraag

Spreker : Sietse Fritsma
Datum : 19-02-2009

Vz,

Dit kabinet verdient een plaats in het Guinness Book of records!

Het gaat echter wel om een trieste vermelding, want onder dit kabinet is een immigratierecord gebroken! Vorig jaar zijn meer dan 140.000 migranten toegelaten. Het grootste aantal ooit!

Alle migratiecijfers zitten in een zorgwekkende stijgende lijn; dat geldt voor de problematische gezinsmigratie, en dat geldt ook voor de asielmigratie!

Vorig jaar werd al duidelijk dat die asielinstroom veel hoger bleek te zijn dan het kabinet dacht. In de begroting van 2008 werd uitgegaan van een instroom van 10.500 asielzoekers, maar dat moest worden bijgesteld naar 16000. Alleen al die extra instroom kost de belastingbetaler meer dan 100 miljoen euro!

Die asielinstroom is natuurlijk veel te hoog, en is te wijten aan het kabinet, dat nog steeds werkt met het verkeerde categoriale toelatingsbeleid. Groepsgewijze toelating, zonder te kijken naar persoonlijke omstandigheden, is natuurlijk veel te ruim, en werkt bovendien als een magneet voor asielzoekers.

Het kabinet maakt ook andere hele grote fouten! Het asiel- en migratiebeleid wordt namelijk in belangrijke mate uit handen gegeven aan Europa! De EU bepaalt straks wie we hier toe moeten laten en dat is een slechte zaak! Het leidt nu al tot grote problemen!

Zo zitten we met de Europa-route, die gezinsmigranten in staat stelt om op doodeenvoudige wijze de gangbare toelatingsvoorwaarden te omzeilen. Zo zitten we met het trieste feit dat nu gekeken wordt of de meer dan terechte inkomenseis, die bij gezinsmigratie geldt, wel is te verenigen met een Europese richtlijn inzake gezinsmigratie..

En nu zitten we weer met een hele rare en zorgwekkende uitspraak van het Europees Hof. Dit hof heeft bepaald dat willekeurig geweld in conflictgebieden al genoeg kan zijn om een asielvergunning te krijgen!

Vz,

Daarmee is het hek natuurlijk van de dam! Als je persoonlijke omstandigheden los laat bij de beoordeling van asielverzoeken ga je natuurlijk weer richting dat verkeerde categoriale toelatingsbeleid waardoor te veel asielzoekers zullen worden toegelaten..

Want als door deze uitspraak van het Europees Hof twee Irakezen moeten worden toegelaten, waarom zou dat dan niet gelden voor andere Irakezen uit dezelfde regio? Misschien kan de staatssecretaris antwoord geven op deze vraag...

In wezen kan iedereen uit landen als Irak, Afghanistan of een ander instabiel land zich melden voor asiel, en zo’n verslapping van het asielbeleid kunnen we ons nogmaals niet permitteren. En zelfs als niet categoriaal asielvergunningen worden verstrekt, het principe alleen al dat willekeurig geweld tot een asielstatus kan leiden, zal er voor zorgen dat heel veel vreemdelingen daar een beroep op zullen doen..

Dat blijkt uit alles; zo was de inkt van de uitspraak nog niet droog, of de stichting Vluchtelingenwerk kwam al met een persbericht dat asielzoekers op basis van het oordeel van het Europees Hof een verblijfsvergunning moeten krijgen!

Een grotere asieltoeloop wordt dus nu alweer vakkundig aangemoedigd door de gesubsidieerde vreemdelingenindustrie.

Vz,

Ik heb de volgende vragen voor de staatssecretaris:

Ik wil haar allereerst oproepen om er voor te zorgen dat het asiel- en migratiebeleid niet uit handen wordt gegeven aan Europa! We zien nu immers tot wat voor problemen dit leidt! Dit thema is zo belangrijk, dat we hier absoluut eigen zeggenschap over moeten houden!

Ten tweede roep ik de staatssecretaris op om er voor te zorgen dat de gevaarlijke uitspraak van het Europees hof niet vertaalt wordt in het Nederlandse asielbeleid. De uitspraak ligt er natuurlijk helaas wel, maar is gebaseerd op een Europese richtlijn, dus zorg ervoor dat die zo snel mogelijk wordt aangepast!

Helaas zijn we daarvoor al afhankelijk van andere Europese landen, maar neem het voortouw tot aanpassing!

Tenslotte wil ik de staatssecretaris vragen of ze de PVV zorg deelt dat er n.a.v. deze uitspraak een hoop extra asielzoekers komen, en ook weer een hoop extra verblijfsprocedures van vreemdelingen die al in Nederland zijn? Aan welke aantallen denkt de staatssecretaris daarbij zelf?

Daar kan ik het bij laten vz.

jip gulzen
24 februari 2009, 00:17
Wie betaalt de linkse mantelorganisatie Vluchtelingenwerk?

PizzamanGrunn
24 februari 2009, 22:33
JIJ! en IK! en WIJ ALLEMAAL!

... via onze belastingcenten die door de linkse kerk worden verkloot.