PDA

Vollständige Version anzeigen : Mekka-kompas in cel - Kamervragen

admin
12 april 2007, 22:12
donderdag 12 april 2007

Vragen van het lid Brinkman (PVV) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties betreffende kompassen in politiecellen Segbroek, te Den Haag.

1.)
Is het u bekend dat in het Haagse politiebureau Segbroek kompassen in cellen zijn geplaatst, zodat islamitische arrestanten altijd weten in welke richting Mekka ligt en naar welke kant ze moeten bidden? (*)
2.)
Is het waar dat de politie Haaglanden overweegt de kompassen in alle celblokken aan te brengen? Is het tevens waar dat het korps Amsterdam-Amstelland ook al stippen op de pafonds van cellen heeft geplaatst die de richting naar Mekka aangeven en dat de Rotterdamse en Utrechtse politiekorpsen ook overwegen kompassen in cellen aan te brengen?
3.)
Deelt u mijn mening dat deze zotheid niet aanvaardbaar is?
4.)
Bent u bereid de reeds aangebrachte Mekka-kompassen en stippen te laten verwijderen en er voor te zorgen dat andere korpsen ze niet aan zullen brengen?
5.)
Hoeveel cellen zijn er in de diverse korpsen reeds voorzien van dergelijke kompassen en hoeveel kosten zijn hiermee gemoeid?

Kompas in Haagse cel voor moslims (http://www.forum-voor-de-vrijheid.nl/showthread.php?t=1386)

admin
25 mei 2007, 16:22
Minister: Niets mis met Mekka-stip in cel

vrijdag 25 mei 2007

Elsevier.nl (http://www.elsevier.nl/nieuws/politiek/artikel/asp/artnr/153868/index.html) - Minister Guusje ter Horst (PvdA) van Binnenlandse Zaken vindt het geen probleem dat politiecellen zijn uitgerust met stippen en windrozen die naar Mekka wijzen. Islamitische gedetineerden 'hebben het recht om hun godsdienst te beoefenen', vindt Ter Horst. Dat heeft de minister vrijdag geschreven in antwoord op Kamervragen van PVV-Kamerlid Hero Brinkman. Volgens Ter Horst heeft iedereen het recht om zijn godsdienst te beoefenen, dus ook criminelen die vastzitten.
De politiekorpsen Haaglanden en Amsterdam-Amstelland hebben hun cellen ten dele uitgerust met stippen en windrozen, zodat islamitische verdachten hun geloof kunnen uitoefenen tijdens hun verblijf in de cel. De korpsen in Rotterdam en Utrecht overwegen ook zulke stippen te plaatsen.
'Beetje flauw'
Brinkman vindt de stippen onaanvaardbaar. Hij noemt de antwoorden van Ter Horst op zijn vragen 'een beetje flauw'. Op de vraag van Brinkman over hoeveel kosten er gemoeid zijn met het aanbrengen van de stippen, wist Ter Horst geen antwoord.
Volgens Brinkman ergeren andere gedetineerden, niet-moslims, 'zich dood' aan de stippen. 'Het lijkt wel alsof alles tegenwoordig in dienst moet staan van het islamitische geloof. En dat is geen goede zaak,' zegt Brinkman tegen elsevier.nl. Het PVV-Kamerlid laat het er dan ook niet bij zitten: 'Ik ga zeker nog actie ondernemen.'

GW=OK
25 mei 2007, 19:41
Als ik agent was had ik in die cellen een extra magneet geplaatst zodat het kompas altijd de verkeerde kant uitwijst.. banana banana hahaha hahaha