PDA

Vollständige Version anzeigen : Palestijnse premier naar nederland

hirihiri123
13 april 2007, 20:03
Palestijnse premier naar Nederland

ROTTERDAM - De Palestijnse premier en Hamas-voorman Ismail Haniyah komt volgende maand naar Nederland. Hij is de hoofdgast op de vijfde Palestijns-Europese Conferentie die op 5 mei in de Doelen in Rotterdam wordt gehouden. Dat heeft een zegsvrouw van het organiserende Palestijns Platform voor Mensenrechten en Solidariteit (PPMS) vrijdag gezegd.

Volgens de zegsvrouw is er van Palestijnse kant toegezegd dat de premier naar de havenstad komt. Het PPMS-bestuurslid Jamal Ahmad zegt dat een dag of tien geleden een aanvraag voor een visum bij het ministerie van Buitenlandse Zaken is ingediend. Of het visumverzoek wordt gehonoreerd, weet Ahmad niet, maar „we hebben stille hoop dat het wel gaat lukken”.

De Palestijnse organisatie Hamas staat op de lijst van terroristische organisaties van de Europese Unie. Daarom weigeren EU-ministers elk contact met Hamas-ministers. Hamas vormt sinds kort een regering van nationale eenheid met Fatah van de Palestijnse president Mahmoud Abbas. Een aantal belangrijke posten waaronder Financiën en Binnenlandse Zaken zijn in handen van onafhankelijke technocraten. Haniyah is als premier nog in geen enkel EU-land geweest.

Minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken laat via zijn woordvoerder weten geen voorstander te zijn van de komst van deze premier. Het departement kon vrijdag niet achterhalen of het visumverzoek was ingediend, maar stelde dat het in ieder geval nog niet verstrekt is. Eerst zal dan worden onderzocht of het geweigerd moet worden en daar zitten allerlei juridische elementen aan vast, aldus de woordvoerder.

De conferentie in de Doelen heeft als thema 'Het onbetwistbare recht op terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen naar hun geboorteland'. De Palestijns-Europese conferenties zijn bedoeld om aandacht te schenken aan het lot van de Palestijnse vluchtelingen. Voor 5 mei is gekozen in de hoop dat het Nederlandse volk ook zal stilstaan bij het feit dat de Palestijnen nog steeds onder de bezetting leven, aldus PPMS.

Directeur Ronny Naftaniel van het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI) is niet blij met het aangekondigde bezoek. Nafthaniel: „Haniyah moet door geen enkele autoriteit worden toegelaten. De Europese Unie heeft Hamas op de lijst van terroristische organisaties gezet. Bovendien heeft de woordvoerder van Haniyah, Ismail Radwan, op 30 maart op de Palestijnse televisie nog laten weten dat de moslims de joden moeten bevechten en doden.”

Vooral het feit dat Haniyah op 5 mei, Bevrijdingsdag, is uitgenodigd is volgens Naftaniel zeer ongepast. „De Palestijn laat zien hoe ongevoelig hij is voor belangrijke dagen in Nederland. Het is een misplaatste bijeenkomst.”
==================================

Hoe halen ze het in de botte koppen om deze gast op 5 mei hier naar toe te laten komen.
Dat "men"van niks weet geloof ik niet.

Zou GGGGGGGGGGGGGGretta het weten ???

hirihiri123
20 april 2007, 07:45
HAMAS-PREMIER HANIYEH ZEGT JA TEGEN RTL

Zie interview Conny Mus spreekt Haniyeh

Ruim zes weken iedere dag bellen wordt beloond, 'de aanhouder wint' bestaat ook hier gelukkig nog. De avond vooraf krijgen we een telefoontje, we zijn welkom.

Mijn eerste reactie was natuurlijk geweldig, dat we hem krijgen! Tot op vandaag had hij in zijn functie als premier nog geen uitgebreid interview aan een westerse journalist gegeven. Maar premier Haniyeh zit wel in Gaza, waar bijna zeven weken geleden mijn vriend en BBC-collega Alan Johnston is ontvoerd. Gaza is gevaarlijk voor buitenlanders.

Ik liet onmiddellijk terugbellen. Ok, we komen, maar we willen wel graag door eigen mensen en beveiliging van de premier worden opgehaald en teruggebracht. Dat laatste is ook belangrijk in Gaza. Dat was geen enkel probleem. Om 11:00 uur 's morgens zouden zijn mensen mij opwachten aan de Palestijnse kant van de grens tussen Israël en Gaza.

Na overleg met Hilversum heb ik ook nog overlegd met mijn Palestijnse vrienden en collega’s in Gaza, die mij verzekerden dat in dit geval ik mij geen zorgen hoefde te maken. Maar je weet maar nooit, dus heb ik ook nog even de Nederlandse diplomaten die verantwoordelijk zijn voor de Palestijnse gebieden ingelicht. Uiteindelijk moeten zij in actie komen, hoop ik althans, als mij iets overkomt.

De nacht voor de ontmoeting heb ik toch niet lekker geslapen. Met spanning en toch wat angstig keek ik uit naar het interview, maar vooral ook naar de rit naar Gaza-stad en weer terug. Moe en gespannen ging ik 's morgens op weg. Aan Palestijnse kant van de grens stonden onze Palestijnse cameraploeg en onze vaste Palestijnse producer Naal mij al op te wachten.

Ik werd meteen weer met mijn neus op de harde realiteit van dit wetteloze deel van de Gazastrook gedrukt. Ik zie daar een poster over Alan Johnston. 'Free Alan' staat erop.

Na een uur zie ik twee Palestijnse politieauto’s aankomen samen met een nogal simpele auto, maar wel allemaal gevuld met pittige mannen in uniform en ook in burger. Ze zijn allemaal voorzien van Kalishnikov automatische geweren.

Ok, denk ik bij mijzelf, dat is goed. Ik moest in de simpele burgerauto stappen. De chauffeur en zijn bijrijder zeggen geen woord; ik vond ze redelijk gespannen. We gaan rijden, voor ons een Palestijnse politieauto en achter ons hetzelfde. Even later gaan de sirenes aan en scheuren we werkelijk richting Gaza-stad. Er gaat van alles door mijn hoofd heen. Is al dat lawaai wel verstandig, we vallen zo wel op!

Tegelijkertijd dacht ik, jammer dat niemand van mijn collega’s en mijn vrienden dit zien. Maar ook, laten we alsjeblieft niet in een hinderlaag van Fatah rijden, die nog steeds regelmatig de confrontatie met de mensen van Hamas op zoekt.

Na drie kwartier rijden we het zwaar bewapende terrein van het kantoor van de Palestijnse premier op. Ik stap uit en wandel samen met mijn bewakers het kantoor binnen.

Opvallend is dat niemand mij controleert. Voordat ik het wist zit ik op het kantoor van de premier, die nergens welkom is. Hij wordt nog steeds gezien als de leider van een terreurorganisatie, een rare gewaarwording.

Ik zat tegenover een premier die bereid was overal over te praten. Ik voelde mij tijdens het interview steeds meer op mijn gemak en voelde aan dat ik verder kon gaan dan dat ik had gedacht.

Na afloop kwam het gesprek op voetbal. Haniyeh was zelfs nog bereid iets speciaals te zeggen voor een verhaal wat wij brengen ter gelegenheid van de 60-jarige verjaardag van Johan Cruijff. Jammer dat de camera al ingepakt was toen ik nog wat zat na te praten met Haniyeh. Hij had alle tijd. Ik vertelde hem dat zijn aartsvijand de Israëlische premier Olmert ook een voetbalfan is. Zijn antwoord was geweldig vond ik. Haniyeh antwoordde: "Ja dat weet ik, maar Olmert is niet sportief." Was het maar zo eenvoudig, dacht ik toen.

Tevreden stapte ik weer in de auto’s met al die gewapende mannen. Nog even dacht ik aan de gevaren onderweg. Toen de sirene’s weer loeiden door de straten van Gaza-stad ben ik maar gaan bellen met mijn collega’s in Hilversum, vooral om te laten horen dat ik met gillende sirenes - alsof ik zelf een premier was - werd teruggebracht. Alleen genieten van iets wat je toch niet iedere dag meemaakt, is toch minder leuk.

Conny Mus

Intervieuw MET FOTO !!!!!!!!Lezen !!!!!!
http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/mus_spreekt_haniyeh.xml

Libertariër
20 april 2007, 13:47
Conny's natte droom is werkelijkheid geworden, op audientie bij de man die met zijn gruwelijke terreur aanslagen vele onschuldigen mensen de dood in hielp.

Gefeliciteerd Conny!

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/rtl_plus/midden_oosten/MO3.jpg