PDA

Vollständige Version anzeigen : „IK BEN GEEN MOSLIMHATER”

admin
19 januari 2007, 16:34
IK VOEL ME fantastisch maar ook heel onwezenlijk. Ik moet mezelf af en toe in de arm knijpen om te realiseren wat er is gebeurd.” Geert Wilders kan het nog steeds niet geloven dat hij met zijn nieuwe Partij voor de Vrijheid in een klap negen zetels binnen heeft gesleept. Een dag na de zinderende verkiezingen verkeert de voormalig VVD’er uit Venlo in een euforische stemming. De tijd dat hij in zijn eentje als Groep Wilders in de Kamer zat en nauwelijks aandacht kreeg, behoort tot het verleden. „Rita Verdonk en Henk Kamp hebben me een sms’je gestuurd en hartelijk gelukgewenst.”

Verguisde GEERT WILDERS wil meeregeren na onverwachte stembuszege

„IK BEN GEEN MOSLIMHATER”

Bedolven onder felicitaties na veroveren negen Kamerzetels
door ALEXANDRA VAN DEN BOS en PAUL JANSEN

DEN HAAG, zaterdag
„We zijn nu de vijfde partij van Nederland. In een keer zijn we groter dan GroenLinks en de ChristenUnie. Liefst 560.000 mensen hebben ons het vertrouwen gegeven. Daar zijn we heel erg trots op”, jubelt Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid (PvV) in zijn nu nog piepkleine werkkamer op het Binnenhof. Een Kamerbode komt binnenlopen en feliciteert hem met een ferme handdruk en een grote glimlach. Bijna honderd ’felicitatie’-sms’jes en meer dan duizend e-mails heeft hij inmiddels van bekenden en bewonderaars gekregen.

„Rita Verdonk en Henk Kamp hebben me een sms’je gestuurd en hartelijk gelukgewenst. Kijk, een bloemetje van de Kamerbodes, maar ook het schoonmaakpersoneel, de beveiligingsmensen en baliemedewerkers hier in de Kamer hebben me gefeliciteerd. Daar zit zoveel steun; de normale man en vrouw, zij zijn het die mij een hart onder de riem steken.”

De overwinning van nul naar negen zetels komt voor Wilders niet als een verrassing. Tijdens zijn zwaar beveiligde campagnetour met een bus dwars door het land, stuitte hij naar eigen zeggen op veel enthousiasme.

„Er gaat iets moois gebeuren, dacht ik. Die peilingen kloppen niet of ik ben gek. Ik denk dat heel veel mensen niet hardop op hun werk of op een feestje durven te zeggen dat ze op mij stemmen, maar dat ze het wel in het stemhokje durfden.” De ’gordijntjesbonus’, heet dat fenomeen.

De 43-jarige Wilders heeft met zijn PvV een harde, rechtse campagne gevoerd. Hij profileerde zich steeds meer als de populistische politicus die flink kan uitvaren tegen de islam – een ’gave’ die hem in zijn VVD-dagen al op de kreet ’wild, wilder, wilders’ kwam te staan. De onverzoenlijke toon raakte een gevoelige snaar in onze samenleving: het kwam hem op veel stemmen, maar ook op bergen kritiek te staan.

„We hebben al genoeg islam in Nederland”

„Ik ben geen moslimhater”, stelt Wilders, die in de jaren negentig bij de VVD door toenmalig fractieleider Frits Bolkestein onder zijn hoede werd genomen en diens speechschrijver werd. „Ik ben ook geen anti-moslimpartij. Ik ben anti-islam. Ik ben de partij die durft te zeggen: genoeg is genoeg. We hebben genoeg islam in Nederland. Dat betekent geen moslims meer erbij in Nederland, geen nieuwe islamitische scholen, een stop op de bouw van moskeeën. Zodat je je ook kan focussen op de moslims die al in Nederland zijn.”

Wat heeft u toch tegen de islam?

„De islam is een agressief geloof. Ik pretendeer wel ongeveer te weten waar ik het over heb. Ik heb jarenlang in het MiddenOosten gewoond (Wilders zwierf na de middelbare school een tijdje door de regio, al red.). Er is geen Arabisch land, van Irak tot Syrië, dat ik niet heb bezocht. Ik heb er ook veel over gepubliceerd voordat ik Kamerlid was. We moeten niet investeren in de islam. De islam is gevaarlijk, het zal tienduizenden jaren duren voordat dat verandert.”

Het zijn dergelijke uitspraken die Wilders negen zetels hebben opgeleverd. En die de 43-jarige zoon van een Océ-directeur (een printerfabrikant) politiek hebben geïsoleerd. „Er is geen woord Spaans bij”, is een gevleugelde uitspraak van de man, die een heldere boodschap nogal eens verwart met provoceren. Zoals zijn recente opmerking dat ons land „een tsunami van moslims” staat te wachten. Zijn opponenten verketteren Wilders voor zijn splijtende oneliners. Maar dat speelt hem in de kaart. Wilders ligt dus niet wakker van alle commotie. „De multiculturele samenleving moet gestopt worden. Ik durf te zeggen wat ik vind en dat is on-Nederlands. De lessen uit het verleden hebben we absoluut niet geleerd. Er zijn nog steeds grote problemen in steden van Weert tot Roermond met geweld, criminaliteit, met bijvoorbeeld Marokkaanse jongeren. De situatie is verergerd en niet verbeterd. Veel mensen ergeren er zich aan, maar er wordt bijna geen beleid op gevoerd. De uitspraak over die tsunami is zoals het is. Het is de waarheid. Er komen nog steeds 20.000 tot 25.000 mensen voor gezinshereniging of -hervorming naar Nederland, veel meer dan minister Verdonk beweert. In sommige wijken heb je al een probleem om sinterklaas te vieren. Vakbondsleden suggereren dat ze Tweede Paasdag door het Suikerfeest willen vervangen. Er zijn al islamitische ziekenhuizen. Die tsunami komt eraan en daar moeten we ons tegen weren. Dat heeft totaal niets met angst aanjagen te maken. Het heeft in ieder geval niet ruim vijfhonderdduizend mensen afgeschrikt om op mij te stemmen.”

Vergelijkingen met de centrumdemocraten ziet Wilders als een belediging. „Ik ben geen Janmaat (naar wijlen Hans Janmaat, politiek leider van de CD, red). We zijn geen racistische partij. Ik wil juist de mensen die hier zijn helpen met integreren.” Volgens de Limburger steunen allochtonen hem zelfs. „Moslims kwamen tijdens de campagne naar me toe en zeiden: we steunen u want het wordt een puinhoop als we de kraan zo open laten staan. Willen we erin slagen om de moslims die er al zijn aan het werk te helpen, uit de uitkering en de criminaliteit te houden, dan kan dat alleen maar slagen als je niet het halve Rifgebergte naar Nederland haalt.”

Zijn afkeer van migranten blijkt bovendien tot Marokkanen, Turken en andere moslims beperkt. „Chinezen zijn welkom”, geeft Wilders als voorbeeld. „Ik heb er ook een op de kandidatenlijst staan. Iedereen weet hoe goed ze het doen. Ze doen het uitstekend, daar zit dus geen probleem”, zegt hij, terwijl hij zijn tanden zet in een bezorgde lunch: een broodje Falafal.

„Het gaat ze niet lukken mij in de Kamer te negeren”

Bang om met zijn razendsnel groeiende partij in eenzelfde negatieve spiraal terecht te komen als de LPF, is Wilders niet. Hij is de leider, de baas, al zal hij zich niet als een dictator gaan opstellen, zegt ’ie. „Je moet mensen waar het kan de ruimte geven. Ik weet zelf als geen ander hoe het voelt om aan de lijn gelegd te worden toen ik nog bij de VVD was. Ik wil geen Orwelliaanse toestanden, zoals bij die partij. Het zou heel wrang zijn als ik bij mijn leden hetzelfde ging doen waarvoor ik bij de VVD ben weggelopen. Maar gelukkig is die sfeer er niet.”

Heimwee naar de VVD kent Wilders dezer dagen natuurlijk niet. Tijdens de campagne werd hij bovendien flink door de liberalen onder vuur genomen. VVD-leider Mark Rutte bestempelde zijn oud-partijgenoot als ’gitzwart’. Wilders: „Dat is achteraf gezien denk ik niet handig van hem geweest. Ik heb bewust niet teruggemept; ik ging steeds uit van mijn eigen kracht en ging door met mijn eigen verhaal. Het was sterker van hem geweest als hij inhoudelijk op mij was ingegaan.”

Het allerliefste wil Wilders nu de grote winst van zijn partij verzilveren en meeregeren, maar de PvVfractievoorzitter weet heel goed dat andere partijen nu aan zet zijn. En die zien de nieuwkomer op dit moment totaal niet zitten. Doodgeërgerd heeft Wilders zich aan de enorme stilte die er bij de andere partijen, zoals PvdA, CDA en VVD, viel op de vraag wie er met de PvV wilde regeren. „Dat is echt schandelijk en te triest voor woorden”, briest de voormalige liberaal. „Het is de arrogantie van een politieke elite. Of ik me een soort Fortuyn voelde die zich ook buitengesloten voelde? Ja, op die manier wel, maar ik ben natuurlijk geen Fortuyn. Of ze bang zijn of me proberen te isoleren? Misschien allebei wel. Ze zullen mij absoluut niet kunnen negeren, wat krijgen we nou? Ik ben de vijfde partij van het land. Ze zullen mij proberen van de onderhandelingstafel weg te houden, maar het gaat ze niet lukken om mij in de Kamer met negen zetels te negeren. Ze moeten juist de mogelijkheid openhouden dat er ook andere coalities mogelijk zijn, bijvoorbeeld een van het CDA, VVD, de ChristenUnie en de PvV. Als je dat niet doet, dan speel je links in de kaart. Balkenende en Rutte zijn er straks verantwoordelijk voor dat er een centrumlinks kabinet komt. Dat zou het ergste zijn voor Nederland. Ze willen allemaal een generaal pardon voor asielzoekers en de hypotheekrenteaftrek afschaffen. Dan wordt Nederland geen prettig land.”