PDA

Vollständige Version anzeigen : Wethouder gunde partijgenoot klus

Johnnie
7 mei 2009, 06:51
Door MAARTEN BRAKEMA

DEN HAAG - De Haagse wethouder Henk Kool (PvdA, sociale zaken en werkgegelenheid) wilde de voorzitter van zijn eigen partij, Constant Martini, een betaald onderzoek laten uitvoeren naar de toekomst van de gesubsidieerde arbeid.

Onder grote druk van zijn eigen partij en collega-wethouders heeft hij die opdracht vorige week ingetrokken. „Het zou kunnen worden uitgelegd als belangenverstrengeling,’’ verklaart de wethouder zelf. „Ik wil niet in die reuk komen te staan.’’

Kool erkent dat hij zelf had moeten herkennen dat het verstrekken van de opdracht aan de partijvoorzitter op z’n minst niet handig was. Zeker omdat Martini een grote rol speelt in het samenstellen van de lijst van de PvdA voor de gemeenteraadsverkiezigen van 2010. „Dit was hartstikke stom. Ik had dat moeten zien’’.

De wethouder wilde een onderzoek naar de mogelijkheden om mensen met een ID-baan bij kleinere organisaties sneller te laten doorstromen naar een reguliere baan.

Kool was van plan daarvoor een onafhankelijke commissie in het leven te roepen. Dit volgens hem in overleg met zijn collega Rabin Baldewesingh (PvdA, stadsbeheer).

Kool benaderde na ‘een oriëntatie’ drie mensen. De eerste is Constant Martini. Hij werd gekozen omdat hij destijds als wethouder in Den Haag de gesubsidieerde arbeid introduceerde. De andere twee waren oud-wethouder Ans van den Berg (VVD) en oud-Kamerlid Pieter Jan Biesheuvel (CDA). Dit om spreiding over verschillende partijen te garanderen. Alleen Martini zou worden betaald voor de klus. Hij zou 1250 euro per dag krijgen. Omdat het werk maximaal 26 dagen zou duren, zou dat het de partijvoorzitter maximaal 30.000 euro kunnen opleveren. De twee anderen zouden het advies lezen en van commentaar voorzien. Zij zouden daarmee, in de woorden van Kool, als ‘klankbord’ fungeren, maar geen geld ontvangen

http://www.ad.nl/denhaag/stad/3199049/Wethouder_gunde_partijgenoot_klus.html

Kool en Martini zitten gezellig te kleppen op het pvda congres,over wittenboorden-criminelen bij kredietbanken.Kool:Constant ik heb een strak plan.Constant:vertel Henk.Enfin de rest is bekend.

Nou wil ik er wel bijzeggen dat iedere partij tot zn ellebogen in dat soort onderzoeken zit waar geld mee te verdienen is.Enkel die doen het wat slimmer.at your service

duhbyl
7 mei 2009, 10:45
"Ik wil niet in die reuk komen te staan",doet me denken aan vroeger.
Als me moeder vroeg;"Duhbyl heb jij fik gestoken?";"Nee, ma";"Lieg niet!ik ruik het toch!";"Eeuuh, nee ik was er alleen maar bij, maar heb niks aangestoken".

FvdV
7 mei 2009, 18:55
en een fotootje:

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00131/henk_kool_131430h.jpg