PDA

Vollständige Version anzeigen : Albayrak wil recidive terugdringen

Marcus
17 mei 2009, 07:19
KRIMPEN AAN DE IJSSEL - Opleidingen, cursussen en trainingen aan gevangenen moeten ertoe bijdragen dat ze niet terugvallen in oud gedrag.
http://i40.tinypic.com/ocs4m.jpg
Hierover sprak staatssecretaris Nebahat Albayrak van Justitie zaterdag in de gevangenis van Krimpen aan den IJssel. Aanleiding was de open dag van gevangenissen.

Thema van de open dag was het terugdringen van recidive, ofwel herhaling, door criminele gedragspatronen te doorbeken.

Broodbakken
Nog steeds valt 70 procent van alle oud-gevangenen weer terug in oud gedrag. Het kabinet vindt dat te veel en wil dat daarom terugdringen. Het gaat om een persoonsgerichte aanpak, naast straffen ook kijken of gedetineerden verder kunnen worden geholpen.

In de gevangenis van Krimpen aan den IJssel staat ook een bakkerij waar gevangenen leren broodbakken. De staatssecretaris vindt dat een ''mooi voorbeeld'' van hoe je mensen weer verder kunt helpen in de hoop dat ze niet terugvervallen in crimineel gedrag.

UWV
In haar toespraak wees ze ook op het samenwerkingsproject met het UWV om gedetineerden weer naar de arbeidsmarkt toe te leiden. Drie gevangen in Lelystad hebben inmiddels een opleiding tot stukadoor gekregen en krijgen van het UWV een baangarantie.

Voor de open dag hadden zich in totaal 12.000 mensen ingeschreven. Hoeveel er uiteindelijk zijn gekomen, kon een woordvoerder van het ministerie van Justitie niet zeggen.
© ANP
http://www.nu.nl/algemeen/1965295/albayrak-wil-recidive-terugdringen.html
Ik ben het ermee eens dat je deze mensen een kans moet bieden om terug te keren in de maatschappij. Echter waarom is men niet eerlijk? Het merendeel van de gedetineerden is allochtoon. Dat zijn de feiten. Degene met een dubbel paspoort kunnen gewoon terug naar hun moederland. Ze hebben aangetoond zich niet te kunnen gedragen hier dus mijn verzoek deze personen een 'meerwaarde' te laten zijn in hun moederland. Dan houd je al een stuk minder gedetineerden over. Deze moet je inderdaad kansen geven en ik steun dan ook die zogenaamde 'baangarantie' hoewel dit wellicht onrechtvaardig overkomt richting burgers die momenteel geen werk hebben en niet aan de slag komen ondanks dat die geen criminele delicten pleegden. Men moet gewoon eerlijk durven zijn. 70% valt terug nu. Dat verbaast mij niet want het is niet zo zwaar om in dit land met crimineel gedrag te overleven. De straffen zijn dermate licht dat men erna vrolijk verder kan gaan en bovendien stijgen sommigen zelfs in aanzien bij hun 'kameraden'. En dan de Hiltonbehandeling die ze krijgen hier in Nederland. Want het ontbreekt ze aan niets. Wat niet wegneemt dat het kwijt zijn van je vrijheid een zware straf is natuurlijk. Echter gezien de delicten die er in dit land gepleegd worden, kan ik daar niet zo mee zitten. Men krijgt wel zijn natje en droogje namelijk. Oh ja en televisie natuurlijk want zonder televisie kan niemand overleven.