PDA

Vollständige Version anzeigen : Verhoging Eigen Risico van de baan

FvdV
12 juni 2009, 16:02
donderdag 11 juni 2009

Onder druk van een door de Partij voor de Vrijheid aangevraagd spoeddebat dat vanavond plaatsvond, ziet minister Klink (VWS) af van de verhoging van het Eigen Risico in de zorg voor 2010. PVV Tweede Kamerlid Fleur Agema vroeg hem om af te zien van elke verhoging voor de hele regeerperiode, maar Klink ging niet verder dan alleen het komende jaar.

Hieronder de inbreng van Fleur Agema tijdens het debat.

Spoeddebat verhoging Eigen Risico

Het Eigen Risico is de nieuwe melkkoe van deze regering. Vooral ouderen en zieken zijn met Bos de klos.

Het Eigen Risico levert de regering 1,5 miljard euro op en zou de zorgconsumptie verminderen. Niet dus. Het CPB becijferde dat het totale effect van het Eigen Risico op de zorgkosten van 58 miljard niet meer is dan een schamele 60 miljoen euro. Dat is 1 promiel.

En wanneer we dan als samenleving het risico lopen dat met name ouderen zorg gaan mijden waardoor ze vaker in het ziekenhuis belandden (Chandra et al. 2007) en de besparingen dus te niet worden gedaan door juist hogere zorgkosten dan is de overheid in het licht van een vergrijzende samenleving erg stom bezig.

Gezondheidsschade, veroorzaakt na verhoging van het Eigen Risico, lijdt er uiteindelijk toe dat het herstel van die schade duurder is dan de oorspronkelijke behandeling waarvan is afgezien (Economisch Statistische Berichten 94 (2009))

Heeft de minister eigenlijk wel eens op een rijtje gezet voor hoeveel kosteneffectieve behandelingen er een Eigen risico wordt geheven?

Minister Klink studeert hoe hij de (eerder opgelopen) hoger dan verwachte kostenstijging in de zorg gaat compenseren. Wellicht door het verhogen van het Eigen Risico. Dat is voor mijn fractie onacceptabel. De gewone Nederlander, de gewone man en vrouw mogen de portemonnee trekken nog meer dan 155 euro p.p.p.j. omdat minister Klink niet het lef, niet het leiderschap heeft om tegen Wouter Bos te zeggen: handen af van de zorg. De zorg is belangrijker dan al die verschrikkelijke linkse hobby's.

Gelukkig had de Partij van de Arbeid een dag voor de verkiezingen een helder moment. Bij monde van Eelke van der Veen werd verklaard dat zij tegen het verhogen van het eigen risico zijn. Daar danken wij hem hartelijk voor. De vraag is echter of hij dat nu een week van na de verkiezingen ook nog vindt. Immers, dan kunnen de plannen van Klink om het Eigen Risico te verhogen en die nog door de ministerraad moeten, van tafel. De Partij van de Arbeid is nu aan zet.

We kunnen de minister een dienst bewijzen: met een aangenomen motie tegen verhoging van de Eigen Bijdrage voor de zorg zit hij een stuk gemakkelijker aan de onderhandelingstafel met minister Bos.

Nederland
13 juni 2009, 00:12
Fleur zou bij mij zeer veel respect oogsten als dat vermadelijde eigen risico zou worden afgeschaft! Dan zie ik toch meer in een no-claim.

Jacky
13 juni 2009, 06:24
Nee ik ben voor een hoog eigen risico. Laten ze lekker zelf maar betalen voor die eerste kosten. Die mensen kosten ons klauwen met geld namelijk. Altijd dezelfden die naar de huisarts gaan voor een ingegroeide nagel of een beetje hoofdpijn of een pukkeltje. Lekker zelf laten dokken tot het eigen risico voldaan is. Dat stopt mensen wel die aandacht zoeken bij de dokter. Dokters zeggen zelf ook dat mensen veel te snel naar de dokter gaan. Ze moeten niet zeuren. Ik heb ook chronische hoofdpijn maar ga zelden naar de dokter. Ik zit ook nog steeds alles zelf te betalen voor andere medicijnen (betablokkers) ivm dat ik bevende vingers heb maakt verder niet uit neem ik maar af een toe dat pilletje en die vallen nog onder het eigen risico. Ik werk door de week een paar avonden bij Albert Heijn om te sparen voor een auto later. Maar die mensen die steeds naar de dokter gaan daarvoor moet ik belasting betalen terwijl ik bijna geen kosten maak. Die MVBO kost wel geld inderdaad maar dat betaal ik later allemaal terug door belastinggeld te storten als ze mijn salaris zullen storten. Dus ik ben geen verkeerde die andere laat betalen voor mijn medicijne.

FvdV
13 juni 2009, 08:12
Ik zag gisteren bij de apotheek een Turk een boodschappentas met medicijnen mee-nemen een veelzeggend verschijnsel dat niet op zich staat.

henchcrîtter
20 augustus 2009, 00:23
Jacky, ik heb allergie. Mijn eigen risico ben ik kwijt aan vaste medicatie waarmee de samenleving kosten bespaar, ziek zijn is duurder voor de maatschappij. En eigenlijk voel ik mezelf niet meer geremd, ik heb toch betaald dus waarom niet. Ik zie het gewoon als een verkapte verhoging van mijn premie.

Verder is het een hoop geld, vooral voor minima. Stel dat je met een potentieel ernstige klacht loopt. Dan heb je een naar dilemma. Of je speelt met de gezondheid op zeker waardoor je mogelijk financieel je eigen glazen in gooit als het niets is. Maar als je financieel op zeker speelt, zet je je gezondheid op het spel.

Beter is het voor nieuwe klachten bij doktersbezoek een klein bedrag te vragen. Remt ook maar niet zo veel dat men risico's gaat lopen.

von slarotimov
20 augustus 2009, 10:15
Allochtonen hebben vaak een uitkering dus de gemeente betaald vaak hun eigen risico, ik vind het eigen risico een schandaal, een oudere met een klein pensioen is de klos, want je mag niks meer aftrekken van de belasting wat eerst wel mocht, meneer Bos zou de zorg goedkoper maken, maar hij zit nu op het pluche en dan vergeet men wel eens wat.
Ik heb absoluut geen vertrouwen meer in de politiek...
Je kan tegenwoordig beter een uitkering hebben dan dat je werkt, mijn dochter verdiend weinig zodanig dat ze met een uitkering meer zou hebben.
Maar ze is te trots om een uitkering te accepeteren, ze werkt in de zorg waar de grote heren goed voor zichzelf zorgen, maar niet voor hun personeel.
Dit land is op alle fronten scheefgegroeit , en ik ben bang dat niemand dat meer echt kan trekken ook Wilders niet .
Het is al vijf over twaalf.

vrijenblij
20 augustus 2009, 10:41
@Jacky

je stelt dingen wel een beetje te simplistisch voor.. dat mensen onnodig naar de huisarts gaan is niet goed maar deze eigen bijdrage pakt iedereen.

ik zelf heb een transplantatie nier en zit dus vast aan medicijnen waar ik niet zonder kan....goed dat jij bij kan werken maar dat is voor mij geen optie en nutteloos...alles wat je bij verdient wordt gekort dus heeft totaal geen nut.

soms heb ik het gevoel of mensen denken dat je het wel leuk vind ziek zijn en dat het een bewuste keuze is....niet dus.

en net als alle andere linkse hobby's...laten ze die verslaafde zorg maar afschaffen met het gratis verstrekken van drugs...dat werkschuw tuig mag van mij lekker OD dan zijn we daar ook van af..scheelt weer geld.(nogmaals ik werk niet..wil wel maar dat gaat niet :( met een baan kan ik zo 1000€ meer verdienen dus had ik dat zeker gedaan als ik dat kon.)

doe dan net als in Engeland...daar betaal je elke keer als je medicijnen haalt een X bedrag(ongeacht de hoeveelheid) en als ze dan chronisch zieken uitsluiten van betalingen dan heb je een beter systeem imo.(kan ook werken ism met bvb 5€ voor een huisarts bezoek)

maar met betalen voor huisarts moet je wel rekening houden dat onderzoek heeft uitgewezen dat de kosten op langere duur weer veel hoger zijn omdat mensen te laat naar een huisarts gaan en zodoende een veel duurdere behandeling nodig hebben...

Resident
23 augustus 2009, 09:36
Moeilijk. Ik vind dat dit een eigen keuze moet zijn. Je kan kiezen voor geen of een laag eigen risico, maar dan betaal je een hogere premie. Of je kiest voor een heel hoog eigen risico, en dan betaal je uiteraard minder premie.

Waar ik veel meer mee zit is het waanzinnige gebrek aan concurrentie. Toen het ziekenfonds nog bestond moesten de verzekeringen zich enigszins matigen. Nu niet meer. Elk excuus wordt aangegrepen om de premie te verhogen. Wel eens gemerkt dat een bedrijf de prijzen spontaan verlaagd? Ik niet.

Neem het brood. Dat moest in prijs omhoog, omdat de graanprijzen zo gestegen waren. Klopt. Alleen zijn die graanprijzen nu gelijk aan de laagste prijs sinds de laaste eeuw, namelijk aan die van 1946. Iemand die lagere broodprijzen heeft gezien?

Neem de benzine. Die moet direct omhoog als de wereldprijs omhoog gaat. Logisch. Hoeveel is de benzine goedkoper geworden sinds die olieprijs gekelderd is?

Het argument van de verzekeraars is dat ze zich moeten indekken tegen de Mexicaanse griep. Die, zoals het er nu naar uit ziet, lang zo erg niet is als de media suggereren. Er zal best een flinke epidimie komen, en er zullen ongetwijfeld slachtoffers vallen. Maar of de samenleving tot stilstand gaat komen omdat iedereen ziek is (er wordt overduidelijk gerefereerd aan de Spaanse griep van 1918 en de Zwarte Dood van 1300-1400) is complete onzin.