PDA

Vollständige Version anzeigen : PVV in politiek spectrum

Victor
11 september 2009, 17:07
Omdat er al eens eerder over werd gediscussieerd in topics waar het eigenlijk niet helemaal goed uit kwam, hier een centraal topic over de vraag waar de PVV ligt in het politiek spectrum.

Brandt los, en maak er wat moois van. at your service

King George
11 september 2009, 18:10
No nonsense

King George
11 september 2009, 18:11
Liberaal democratisch

King George
11 september 2009, 18:12
realistisch

Victor
11 september 2009, 22:08
Liberaal, democraat en tegelijkertijd conservatief. Ik zet hem op centrum-rechts.

admin
12 september 2009, 15:31
In hoeveel zaken is de PVV nog conservatief?

De enige die ik zogauw kan noemen is drugsbeleid.

Victor
13 september 2009, 11:23
In hoeveel zaken is de PVV nog conservatief?

De enige die ik zogauw kan noemen is drugsbeleid.

Kritisch over de multicul en niet teveel invloed uit Brussel. Zijn kenmerken van liberaal-conservatisme.

FvdV
13 september 2009, 16:25
Kritisch over de multicul en niet teveel invloed uit Brussel. Zijn kenmerken van liberaal-conservatisme.

Die eerste zou je kunnen rekenen tot het conservatisme maar die tweede heeft met het conservatisme niks te maken en ligt puur in het rijk van het liberalisme en natuurlijk libertarisme.

Victor
14 september 2009, 19:17
Die eerste zou je kunnen rekenen tot het conservatisme maar die tweede heeft met het conservatisme niks te maken en ligt puur in het rijk van het liberalisme en natuurlijk libertarisme.

Ik dacht dat conservatisme gewoon een goed buitenlands beleid wil in plaats van macht overdragen aan internationale organisaties.

henchcrîtter
14 september 2009, 23:05
Het beste van liberaal: geen betutteling.
Het beste van rechts: fiks optreden tegen daders zodat het slachtoffer geholpen wordt. Verder is Nederland er voor Nederlanders.
Het beste van links: opkomen voor de normale man en niet alles privatiseren.

FvdV
14 september 2009, 23:22
Ik dacht dat conservatisme gewoon een goed buitenlands beleid wil in plaats van macht overdragen aan internationale organisaties.

Daar zit het verschil niet, het verschil zit in het feit dat conservatieve graag een grote Europese Unie willen behouden en de libertijnen/liberalen een zo klein mogelijk of zelfs gehele afschaffing van de EU.

FvdV
14 september 2009, 23:26
Het beste van liberaal: geen betutteling.
Het beste van rechts: fiks optreden tegen daders zodat het slachtoffer geholpen wordt. Verder is Nederland er voor Nederlanders.
Het beste van links: opkomen voor de normale man en niet alles privatiseren.

Voor de gewone man komt links al 30 jaar niet meer op.

Er is nog maar een linkse partij die opkomt voor de gewone man en dat is de SP de andere linkse partijen CDA PVDA CU GL D66 komen louter en alleen op voor hun nieuwe achterban 'de allochtoon' daar kunnen ze wel beter van worden want daar valt wat te halen voor ze.

Victor
15 september 2009, 07:53
Voor de gewone man komt links al 30 jaar niet meer op.

Er is nog maar een linkse partij die opkomt voor de gewone man en dat is de SP de andere linkse partijen CDA PVDA CU GL D66 komen louter en alleen op voor hun nieuwe achterban 'de allochtoon' daar kunnen ze wel beter van worden want daar valt wat te halen voor ze.

De SP vindt de ontelbare toestroom immigratie niet zo erg. ''Die mensen moeten ook een dak boven hun hoofd hebben''. SP komt dus helemaal niet zo veel voor de normale Nederlandse man op. Als het om immigratie gaat halen ze hun schouders op.

Victor
15 september 2009, 07:53
Even van Wiki:

Conservatief-liberalen zijn sceptisch over internationale instituties zoals de Europese Unie en de Verenigde Naties. Zij staan een krachtig buitenlands beleid voor en volgen daarin het buitenlands beleid van de neo-conservatieven in de Verenigde Staten. Conservatief-liberalen staan een sterke krijgsmacht voor.

James1234
15 september 2009, 11:25
http://skepticblog.org/wp-content/uploads/left-right-diagram.png

In tegenstelling tot het traditionele links/rechts onderscheid en andere politieke taxonomieën( wetenschap van het indelen ) heeft de Nolan Chart twee dimensies. De horizontale as geeft de economische vrijheid aan en de verticale as de persoonlijke vrijheid. Er zijn vier kwadranten die elk een deel van het politieke spectrum beschrijven.

In de linkerbovenhoek staat “traditioneel links”. Politici in dit kwadrant pleiten voor meer overheidsuitgaven op gebieden als de verzorgingsstaat, gezondheidszorg, onderwijs en kunst en voor meer barrières op het gebied van vrijhandel (Nolan noemt dit “weinig vrijheid op economisch gebied”); maar aan de andere kant voor een liberaal beleid op het gebied van abortus en homoseksualiteit (wat Nolan “veel vrijheid op persoonlijk gebied” noemt). In de rechterbenedenhoek staat het tegenovergestelde, “traditioneel rechts”. Politici in dit kwadrant willen lagere belastingen, maar zijn wel voor overheidsbemoeienis als het gaat om persoonlijke zaken. Rechtsboven staat Nolans eigen ideologie, het libertarisme, die zowel voor economische als persoonlijke vrijheid pleit. Linksonder staan de ideologieën die zowel weinig persoonlijke als weinig economische vrijheden voor staan, zoals het communisme en het fascisme. Nolan noemde dit zelf het “populisme”, maar later werden meer de termen autoritarisme en totalitarisme gebruikt

Wie plaatst de PVV?

-----------------------------

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nolandiagram
http://www.vrijspreker.nl/wp/2008/01/volksvertegenwoordigers-en-het-nolan-diagram/

Victor
15 september 2009, 19:03
Ten eerste wil ik zeggen dat dit een mooi stukje is James, en dat het wat toevoegt aan deze discussie at your service

Ik denk dat de PVV wel een verzorgingsstaat wel met veel uitgaven aan de zorg (vooral voor ouderen), maar dat kunst gedoe is dus absoluut niet voor de PVV voorbestemd. Qua vrijheden wil de PVV economische vrijheid (lagere belastingen voor bedrijf en consument en verder weinig invloed op economisch gebied) en qua persoonlijke vrijheid zit de PVV ook zeker wel in de bovenhoek. Ik denk dat hij tussen conservatief en liberaal inzit, en dus plaats ik hem in de midden-bovenhoek van dit spectrum. Bedenk wel dat dit een Amerikaans model is, en dat hier in NL dus liberalisme en conservatisme ook hand in hand kunnen gaan.

duhbyl
15 september 2009, 19:34
Rechts waar het moet, links waar het kan.
Lekker duidelijk.

James1234
15 september 2009, 20:24
Ten eerste wil ik zeggen dat dit een mooi stukje is James, en dat het wat toevoegt aan deze discussie at your service

Ik denk dat de PVV wel een verzorgingsstaat wel met veel uitgaven aan de zorg (vooral voor ouderen), maar dat kunst gedoe is dus absoluut niet voor de PVV voorbestemd. Qua vrijheden wil de PVV economische vrijheid (lagere belastingen voor bedrijf en consument en verder weinig invloed op economisch gebied) en qua persoonlijke vrijheid zit de PVV ook zeker wel in de bovenhoek. Ik denk dat hij tussen conservatief en liberaal inzit, en dus plaats ik hem in de midden-bovenhoek van dit spectrum. Bedenk wel dat dit een Amerikaans model is, en dat hier in NL dus liberalisme en conservatisme ook hand in hand kunnen gaan.

Als je de afbeeldinggebruikt gat het ouderwetse plaatje van links,rechts ineens helemaal niet meer op. Ik vind dat een goede zaak, ik geloof er al jaren niet meer in.

Victor
16 september 2009, 15:25
Als je de afbeeldinggebruikt gat het ouderwetse plaatje van links,rechts ineens helemaal niet meer op. Ik vind dat een goede zaak, ik geloof er al jaren niet meer in.

Klopt, dat hele Nederlandse politieke spectrum klopt in een aantal gevallen helemaal niet meer. Maarja, als men Wilders en Verdonk nog steeds in de extreem-rechtse hoek willen zetten moeten ze dat maar doen.

James1234
16 september 2009, 16:26
Klopt, dat hele Nederlandse politieke spectrum klopt in een aantal gevallen helemaal niet meer. Maarja, als men Wilders en Verdonk nog steeds in de extreem-rechtse hoek willen zetten moeten ze dat maar doen.

Precies, Victor
Daarom wil vooral links het oude links-rechts beeld in stand houden, er impliciet van uitgaand dat "linkse" mensen beter, nobeler, eerlijker, integerder zijn dan "rechtse" mensen.
Meulenbelt is daar het meest schrijnende voorbeeld van.

Victor
16 september 2009, 16:54
Precies, Victor
Daarom wil vooral links het oude links-rechts beeld in stand houden, er impliciet van uitgaand dat "linkse" mensen beter, nobeler, eerlijker, integerder zijn dan "rechtse" mensen.
Meulenbelt is daar het meest schrijnende voorbeeld van.

Tsja, de PVV springt economisch ook wel in de bres voor ouderen in de zorg, dus qua solidariteit op economisch vlak zit de PVV naar mijn inziens in het midden. Als je kijkt naar immigratie, lastenverlichting en een harde aanpak voor tuig is de PVV wel rechts, maar extreem-rechts gaat te ver.

duhbyl
16 september 2009, 19:30
Het is, dat Laroes deze standpunten onderbelicht laat.
Zo ook nu weer.
Onze nationale plaspop mocht weer lekken.
Ipv. zijn eigen briljante ideeen naar vooren te brengen wenste hij weer op Geert en co af te geven.
Weten jullie wat werkelijk ernstig is?, dat hij zelf in die gemanipuleerde peilingen is gaan geloven.
Zelfs het CDA schuift op.
Nu willen ze ook geimporteerdewerpwijfjes gaan weren; to little, to late.

Mivtza Herut
17 september 2009, 17:59
Ik zou zeggen doe de Political Compass. http://www.politicalcompass.org/

Victor
17 september 2009, 18:43
Ik kom uit aan de zuid-oost kant van het centrum (libertarisch-rechts)