Vollständige Version anzeigen : Anders Betalen voor Mobiliteit (Kilometerheffing) - Inbreng
hirihiri123
14 november 2009, 09:23
Anders Betalen voor Mobiliteit (Kilometerheffing) - Inbreng
donderdag 05 november 2009
Voorzitter,
Mieke Telkamp had ooit een schitterend lied met: ‘Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan’. Als we het over de invoering van de kilometerheffing hebben, dan gaan mijn gedachten uit naar dit lied.
En het is de minister, voorzitter, die stiekem op zijn lange reizen tussen zijn Limburg en Den Haag ook naar dit lied luistert.
‘Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan’ klinkt het heimelijk in zijn auto. Het kan namelijk een weg worden waarbij de ambitieuze minister politieke schade kan oplopen.
Want hebben al niet vijf voorgangers van de minister tevergeefs geprobeerd om de kilometerheffing in te voeren? Was het niet oud-minister Netelenbos die door het leven ging als ‘Tineke Tolpoort’?
En is het niet de minister zelf die komt met het ene na het andere uitstel van de invoering van de kilometerheffing?
Bij de kilometerheffing betaal je voor het gebruik van je auto, niet voor het bezit.
De kilometerheffing maakt een einde aan de aanschafbelasting BPM en de motorrijtuigenbelasting. Tot zover goed nieuws zou je zeggen.
Ware het niet dat de praktijk leert dat men bij de invoering van kilometerheffing spreekt over een miljardenproject!
Alleen al de invoering, waarbij onder andere 8 miljoen kastjes in auto’s, bestelauto’s en vrachtauto’s gebouwd moeten worden, gaat miljarden kosten.
Vooralsnog lijkt het erop dat automobilisten zelf moeten betalen voor het plaatsen van deze ‘spionagekastjes’ in hun auto, zodat de overheid kan zien waar, wanneer en hoe laat we op weg zijn in onze trouwe vierwieler.
Vraag aan de minister: Zijn deze ‘spionagekastjes’ niet in strijd met de privacywetgeving? En hoe fraudegevoelig zijn deze kastjes eigenlijk?
Mensen die in een oudere, tweedehands auto rijden betalen nu maar een heel klein beetje BPM.
Vraag aan de minister: Is het straks bij de invoering van de kilometerheffing weer de automobilist die mag betalen voor door de overheid verzonnen melkkoemaatregelen?
Kijk naar Duitsland waar kilometerheffing van de Duitse Maut in zijn vierjarige bestaan is verdubbeld, van tussen de 8 en 14 cent in 2005 naar tussen de 14 en 29 cent per kilometer in 2009.
De PVV wil ten allen tijde voorkomen dat straks Jan Modaal zich gedwongen voelt om de auto vaarwel te zeggen! Want ook Jan en zijn gezin moeten naar het werk en naar school.
Bovendien betalen wij middels benzine al sinds jaar en dag per kilometer. Als je niet rijdt, hoef je per slot van rekening ook niet te tanken. De brandstofprijs bestaat in ons land voor zo’n 70% uit accijnzen en btw.
De kilometerheffing moet files tegen gaan!
Hoe geloofwaardig is dat?
Ondanks een hoge benzineprijs zijn er maar weinig mensen die minder gebruik van de auto maken. (euro loodvrij € 1,46 per liter). Tijdens de enorme tijdelijke prijspiek van olie en vervolgens benzine (euro loodvrij € 1,70 per liter) in 2008 gaf niemand het gebruik van zijn of haar wagen op.
Zo’n 85% van onze verplaatsingen van meer dan 10 km vindt plaats met de auto, zo stelt Rijkswaterstaat.
Mensen staan niet voor de lol in een file. Ze staan niet voor hun plezier elke dag uren stil en ze zijn niet voor niets langer weg van hun gezinnen en partners.
Bedrijven staan niet te juichen als hun vrachtwagens door ernstige verkeershinder te laat op de plaats van bestemming zijn.
Professor Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid en Logistieke Organisatie aan de TU Delft heeft berekend dat files ons jaarlijks drie miljard euro kosten.
EVO en TLN spreken van een schadepost van € 700 miljoen in 2007 voor alleen de transportsector, als gevolg van files.
Twee jaar geleden stelde het Ruimtelijk Planbureau in een onderzoek al vast dat het geld voor de kilometerheffing naar extra wegen moet.
De aanleg van extra wegen zal het tekort aan wegencapaciteit, de hoofdoorzaak van files, vele malen efficiënter bestrijden dan de geldverslindende kilometerheffing, waarvoor in het geheel geen draagvlak is en waarvan het nog maar de vraag is of de tarieven die voor de kilometerheffing gaan gelden niet steeds verder worden opgeschroefd. Want wat is er als overheid lekkerder om de automobilist zo veel mogelijk uit te knijpen?
Bij dit zoveelste voortgangsgesprek hebben we nog steeds niks, nada, njet!
- Geen draagvlak;
- Geen wetsvoorstel;
- Geen duidelijkheid omtrent de tarieven.
Vraag aan de minister: Is het niet beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald?
Minister, zet verder en meer in op de aanleg van meer wegen. Zodat u straks in uw auto kunt draaien: “Zo’n goede hebben wij nog nooit gehad”!
2de termijn
Voorzitter,
We hebben het vanavond weer over van alles gehad.
- Over Mieke Telkamp;
- Of de koffie nu wel of niet van links kwam (mevr. Roefs, PvdA, liet haar koffie rijkelijk over mij vloeien toen ze haar koffiekopje omgooide);
- Over sjieke mannen in pakken, zoals dhr. Koopmans;
- Over tarieven per km, rekening houdend met CO2;
- Over spitstarieven;
- Over de Japanse reizen en vakanties van de minister;
- Over de volgens dhr. Vendrik teveel aanlegde wegen.
Ieder deed zijn plas, maar voorlopig blijft alles hoe het was. Het debat over de kilometerheffing staat in de file en komt met geen heffing vooruit!
Er is:
- Geen wetsvoorstel;
- Geen duidelijkheid aangaande tarieven.
En dat is maar goed ook. We, en de PVV heeft dat altijd gezegd, moeten af van de kilometerheffing. De GroenLinks-fractie vindt het allemaal maar niets, maar wegen zijn de aders van onze economie. Dus aanlegen die wegen!
Succes en beterschap met uw verkoudheid (minister was verkouden)
http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2306
King George
14 november 2009, 11:55
Anders betalen heet dus meer betalen.
hirihiri123
14 november 2009, 13:28
ZATERDAG 14 NOVEMBER 2009
Belg: Beneluxsysteem kilometerheffing
Het Nederlandse plan voor kilometerheffing moet in Beneluxverband worden afgestemd op soortgelijke plannen in België en Luxemburg, vindt de Belgische politicus Bart Tommelein, fractievoorzitter van de liberalen in de senaat en voorzitter van het Beneluxparlement.
Tommelein wil "een compatibel systeem voor wegentol in de lage landen'', meldde hij vandaag op zijn website. "In goed nabuurschap moeten we een platform vinden om dergelijke systemen van tolheffing mogelijk te maken. Afgestemd op mekaar, maar ook met respect voor de eventueel verschillende beleidskeuzes''.
Ook in België wordt nagedacht
Tommelein wijst erop dat ook in België wordt nagedacht over elektronische wegenvignetten en dat in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest stemmen opgaan om een stedelijke wegentol te heffen.
De Belg meent dat een Benelux-regeling van kilometerheffing een voorbeeld kan zijn voor andere EU-landen. "De Benelux is sinds haar ontstaan de gangmaker van de Europese eenmaking geweest. De Lage Landen moeten in het begin van de 21e eeuw ook op mobiliteitsvlak de weg tonen aan de rest van Europa.''
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2009/11/belg_wil_beneluxsysteem_kilome.html
Het moet toch niet moeilijk zijn om alle buitenlanders die hier over onze BENELUX wegen rijden OOk te laten betalen, bv. een vignet of zo...........
Als wij naar Zwitserland gaan moeten wij ook een vignet kopen...............
Victor
14 november 2009, 23:22
Ook in België wordt nagedacht
Dat is toch ook wat, :-))
FvdV
15 november 2009, 00:18
Ja "Tineke Tolpoort" dat was in 1998 even terugtellende 11 jaar geleden en dat leert ons 11 jaar lang file-leed. Was men 11 jaar geleden begonnen met het aanleggen van meer wegen was het probleem file-leed 5 jaar geleden grotendeels opgelost geweest en nog maar te zwijgen hoeveel miljarden dat het bedrijfsleven en de belastingbetaler gescheeld hadden, zo kost (http://www.businesscompleet.nl/kennisbank/3263-Alle-manieren-om-de-file-te-vermijden.html) een lange file ons elke week 100 miljoen euro.
Ja je moet er wat voor over hebben om het CDA en PVDA in het zadel te houden.
Voor 22 miljard wanpolitiek 'want dat heeft het CDA en PVDA ons de afgelopen 11 jaren gekost en eigenlijk nog meer aan allerlei onderzoekjes e.d.' hadden we extra snelwegen kunnen aanleggen met gouden strepen en gouden vangrailen, bedenkt u zich dat goed wanneer u 65 bent en nog twee jaartjes mag doorwerken als u geluk heeft natuurlijk.
De aanleg van extra wegen zal het tekort aan wegencapaciteit, de hoofdoorzaak van files, vele malen efficiënter bestrijden dan de geldverslindende kilometerheffing, waarvoor in het geheel geen draagvlak is en waarvan het nog maar de vraag is of de tarieven die voor de kilometerheffing gaan gelden niet steeds verder worden opgeschroefd. Want wat is er als overheid lekkerder om de automobilist zo veel mogelijk uit te knijpen?
hirihiri123
15 november 2009, 09:26
zo 15 nov 2009, 05:30
'Stop geld in wegen en zeur verder niet'Angst voor controle DEN HAAG - VVD, PVV en SP reageren afwijzend op het plan van minister Eurlings (Verkeer) om de vaste autobelastingen bpm en mrb om te bouwen tot een prijs per kilometer, die straks gemiddeld uitkomt op 6,7 cent.
VVD-Kamerlid Aptroot bestrijdt Eurlings' belofte dat de kilometerprijs een einde maakt aan de auto als melkkoe. "Een automobilist is nu gemiddeld 800 euro per jaar kwijt aan bpm en mrb. Bij 12.500 kilometer per jaar is dat straks bijna 900 euro. Dat is een forse belastingverhoging." Bovendien telt Eurlings de 4 miljard euro aan opstartkosten en de jaarlijks voor honderden miljoenen aan systeemkosten niet mee, klaagt de VVD'er. Ook PVV-Kamerlid De Mos vreest een tariefsexplosie. "Het tarief voor auto's wordt puur bepaald op basis van CO2-uitstoot. Als de huidige klimaathype nog verder groeit, slaan ze straks door en verhogen de heffing nog veel verder." De Mos kraakt de hele berekeningswijze naar CO2.
"Dit is gewoon een atmosferische meststof waar plantjes harder van groeien, geen wetenschapper weet zeker dat het echt schadelijk is." De SP vindt de kilometerprijs oneerlijk. "Iemand die een vette luxewagen kan betalen, is straks met het verdwijnen van de bpm 30.000 euro goedkoper uit. Maar wie lang in een oud autootje rondrijdt, mag dat voordeel opbrengen", zegt SP-Kamerlid Roemer. Ook vinden hij en Aptroot een spitsheffing onterecht, als onderwijzers of bouwvakkers straks geen alternatief hebben voor dat dure spitstarief.
Net als vele lezers is PVV'er De Mos bang voor Big Brother-taferelen, als de overheid straks via het "spionagekastje" in de auto alle gereden kilometers en locaties kan registreren. "Zelfs in de Sovjet-Unie bestond er niet zo'n grote controle", zegt Aptroot.
Eurlings ontkent de inbreuk op de privacy ten stelligste. "Absoluut niet waar", reageert zijn woordvoerder. Het kastje in de auto stuurt alleen gereden kilometers per tarief door, geen straatnamen van eventuele maîtresses. "Alle adviezen van het College Bescherming Persoonsgegevens hebben wij doorgevoerd." Fikse tariefstijgingen zijn volgens CDA-Kamerlid Koopmans uitgesloten. "Dat is een keiharde afspraak die we in de wet vastleggen. We gaan straks minder betalen en minder stilstaan." Wel wil hij een onafhankelijke narekening van alle tarieven. De totale opbrengst van de kilometerprijs vult straks het Infrafonds, onder beheer van de minister van Verkeer. Automobilisten betalen geen andere beleidshobby's, alleen de jaarlijkse uitgaven voor spoor en wegen.
Volgens Eurlings helpt geen enkel alternatief beter tegen files. Een hogere brandstofaccijns prikkelt niet om uit de spits te blijven. Een verblijfsheffing, zoals het tolsysteem in Londen, heeft ook te weinig effect. De kilometerprijs, die het verkeer helpt te spreiden over de dag, zou de filedruk met de helft doen krimpen.
VVD'er Aptroot gelooft er niets van. "Wie zegt dat we echt minder gaan rijden? We moeten al deze miljarden gebruiken om asfalt neer te leggen. Stop het in wegen, en verder niet zeuren."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5327761/__Angst_voor_controle__.html
hirihiri123
15 november 2009, 09:29
Weggebruiker ziet niets in plan'Ik geloof er geen fluit van'
AMSTERDAM - "Heb ik net zo'n mini-auto gekocht, een Toyota Aygo, omdat ik dan vanaf volgend jaar geen wegenbelasting hoef te betalen, komen ze opeens met dit plan! Kost me toch drie cent per kilometer."
Harry Kloek uit Amstelveen kan er met zijn pet niet bij, net zoals de meeste weggebruikers in het land hun bedenkingen hebben bij de kilometerheffing. René Verhagen (23) uit Moordrecht denkt niet dat het systeem de dagelijkse ergernis zal oplossen. ,,Er zijn gewoon te veel auto's in Nederland." Ook vreest René dat hij straks niet goedkoper uit zal zijn omdat hij toevallig weinig kilometers maakt. ,,Als het eenmaal loopt, verzinnen ze wel weer een nieuwe heffing, zodat we toch weer gepakt zullen worden."
Belonen
Isabella de Bruin uit Vlaardingen (20) rijdt dagelijks zestig kilometer van en naar haar werk. "Dat gaat niet op de fiets. Dus zal ik de auto ook niet laten staan." Isabella oppert automobilisten te belonen voor spitsmijden, zoals onlangs als proef op de A12 is gebeurd. Daar kreeg een geselecteerde groep automobilisten vier euro beloning per zone wanneer zij de spits meden. ,,Dat zou ik zeker gaan proberen", zegt ze.
Bij het Shell-station in Gouda noemt Albert Harder (47) de kilometerheffing 'een goede zaak'. ,,Zo komen de lasten bij de mensen die de meeste kilometers maken. Ik heb al een sommetje gemaakt en denk dat mijn kosten gelijk blijven. Toch geloof ik niet dat we straks van de files af zullen zijn." Automobilist Van der Eijk (70) noemt de heffing een sprookje. ,,Ik geloof er geen fluit van dat dit het fileprobleem gaat oplossen. Ik zal er in ieder geval geen kilometer minder om gaan rijden."
Johan Lodewijckx vreest ongelijkheid. "Alweer geldklopperij, want de leaserijders die privé met hun dikke auto's rond racen worden natuurlijk weer door de werkgevers gecompenseerd en het gepeupel mag weer extra inkomsten genereren voor onze staatskas." " Th. F. van Lente heeft zijn buik vol van het kabinet. "Meer dan honderd miljoen facturen per jaar. Hoeveel ambtenaren zijn daar voor nodig? Plus alle kosten voor installatie en onderhoud van de detectieapparatuur en de kastjes in de auto's?"
Halvering
Albert Hellings uit Geldrop gelooft helemaal niets van de beoogde effecten van de kilometerheffing. "Een halvering van de files? Welnee! Misschien heeft het een klein effect, maar het is gewoon een ordinaire melkkoe. Ik ben chauffeur van beroep. We betalen ons al blauw aan dat eurovignet. Als die heffing straks te weinig oplevert, dan vinden ze wel iets anders om ons het geld uit de zak te kloppen. Nee hoor, mensen blijven autorijden. Je zal toch naar je werk moeten, hoe dan ook." Voor Mark Bierens uit Eindhoven zal de kilometerheffing financieel gunstig uitvallen, zo verwacht hij. "Ik rij weinig, zo'n duizend kilometer per maand. Ik vind het wel een gemakkelijk systeem. Je bepaalt zelf hoeveel autorijden je kost. Maar de stelling dat de files daardoor gaan slinken, daar geloof ik niets van. Ik denk niet dat mensen de auto meer zullen laten staan, ik niet in elk geval."
Onbetrouwbaar
Ad Thijssen uit het Brabantse Heeze vindt de kilometerheffing in principe een goed plan. "Probleem is alleen dat de politiek onbetrouwbaar is. Bos heeft al aangegeven dat het wel voldoende moet opleveren, en daar ga je dan meteen weer. En wat gaat het ons kosten als Eurlings is vertrokken? Het kan wel eens een ordinaire melkkoe worden." Dieselrijdster Doetie Krikken uit de Friese stad Drachten maakt zich wel zorgen. ,,Het wordt toch minder aantrekkelijk met zo'n kilometerheffing."
Frans Bosman vreest gedoe. ,,Ik rij twaalfduizend per jaar, dus dat loopt voor mij los. Maar wat betekent dit voor al die mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van de auto? Die rijden niet voor de lol. De klant kan dat ook gaan merken." Sietse Tabak heeft een winkel in de Friese plaats. ,,Ik rij twintigduizend per jaar. Ik heb mijn bedrijf in Drachten dus met de kilometers loopt het wel los, ik ben niet zoveel in de buitendienst. Maar goed, wel even zien! Ik hoop dat ik iets goedkoper uitkom."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5327757/___Ik_geloof_er_geen_fluit_van___.html
hirihiri123
15 november 2009, 09:31
Wantrouwen over heffing
DEN HAAG - Grote onrust is ontstaan onder oppositiepartijen in de Tweede Kamer en lezers van De Telegraaf over de hoogte van de nieuwe kilometerheffing.
Een overgrote meerderheid van de Nederlandse weggebruikers gelooft er niets van dat er straks minder files zijn, het milieu wordt ontlast en er een gps-kastje in de auto komt, terwijl het de automobilist niets extra's zal kosten. De massale weerstand tegen de kilometerheffing blijkt uit een enquête van De Telegraaf. Van de 40.000 lezers die gisteren reageerden, is 62 procent tegen het systeem en 38 procent voor.
"Dit is weer een ordinaire melkkoe voor de overheid", vindt M. van Portengen uit Leiden. "Als straks de helft van de weggebruikers afhaakt voor de Coentunnel, betekent dat maar één ding: dan is de kilometerheffing peperduur. En dan zo'n gps-kastje in je auto, zodat de overheid je overal kan volgen. Wie garandeert dat die informatie niet voor andere doeleinden wordt gebruikt?"
Ook in de Tweede Kamer heerst wantrouwen. "Wie gelooft dat deze heffing niet nog veel verder stijgt wanneer een links kabinet aan de macht komt?" zegt VVD-Kamerlid Aptroot.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5327750/__Wantrouwen_over_heffing__.html
hirihiri123
15 november 2009, 09:33
http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2009/11/15/TE/TE-TT_2S_20091115_S4/articles/TE-TT_2S_20091115_4_76_1_thumb.jpg
hirihiri123
15 november 2009, 09:38
VERZWARING
Toegegeven, ook het Binnenhof is niet meer dan een groentemarkt, waar de kooplieden de aangeboden spruitjes doorgaans meer smaak en kwaliteit toekennen dan in werkelijkheid het geval is.
Een béétje overdrijven mag dus wel. Ook ministers moeten hun waren aan de man brengen. Maar ging Camiel Eurlings vrijdag, tijdens het luidkeels aanprijzen van zijn kilometerheffing, niet ietwat ver?
En dan heb ik het nog niet eens over de flagrante overtreding van de privacyregels die er het gevolg van zal zijn.
„De kilometerheffing leidt níét tot lastenverzwaring”, schaterde Camiel.
Lust u nog een peul.
Als Enikö Borbely míjn vriendin was, zou ik een zekere vrolijkheid ook niet kunnen onderdrukken, maar dit was echt over the top.
Het leidt wél tot lastenverzwaring, namelijk voor degenen die de economische kar grotendeels moeten trekken: de automobilisten die niet voor hun lol, maar voor hun brood – en vaak dat van vele anderen – ontelbare uren per jaar op de snelweg doorbrengen.
Hebben zij om die reden voor een wagen met iets meer comfort gekozen en rijden zij bovendien vijftigduizend kilometer per jaar, wat heel normaal is, dan kan de kilometerprijs zomaar oplopen tot een kleine 17 cent en betalen zij bijna vijfhonderd euro per maand extra.
Negenenvijftig procent gaat minder betalen, aldus Eurlings. Met andere woorden: éénenveertig procent betaalt straks meer. En veel meer. Let maar op: uiteindelijk gaat het inruilen van de wegenbelasting en de bpm voor de kilometerheffing de schatkist miljarden extra opleveren.
Eurlings behoort niet voor niets tot het kabinet-Balkenende IV, dat van het beroven van de werkende Nederlander zijn motto heeft gemaakt. Dit is gewoon nivelleringsmaatregel numero zoveel. Anders was Bos er echt niet mee akkoord gegaan.
„De files verminderen met de helft”, zei Camiel verder.
Geloof ik ook niet.
Onderzoek wijst het uit, zegt Verkeer & Waterstaat. Binnen een maand zou ik daar een onderzoek tegenover kunnen zetten, waaruit het tegendeel blijkt. Zo gaat dat nu eenmaal met onderzoeken. In mijn onderzoek zou bijvoorbeeld iets meer rekening worden gehouden met het feit dat wij niet uit onze auto’s te branden zijn.
U mag mij eraan houden, in 2018.
U kunt mij dan hoogstwaarschijnlijk vinden op de A2 ter hoogte van Breukelen, in mijn tweedehands Twingo voor 1,4 cent per kilometer op weg naar mijn kleinkinderen in ’s-Hertogenbosch, waar ik 3½ uur later hoop te arriveren.
Al zal dat bedrag dan wellicht behoorlijk zijn aangepast.
Nee, niet de reistijd.
Rob Hoogland
hirihiri123
15 november 2009, 09:40
PRODUCENTEN STAAN TE TRAPPELEN
TECHNIEK IS KLAAR
Van onze verslaggevers
AMSTERDAM – Technisch gesproken is het geen enkel punt om de kilometerheffing in te voeren. De grote bedrijven zijn er klaar voor en staan te popelen om te profiteren van de investering van 3 miljard euro en het jaarlijkse onderhoud van honderden miljoenen, die de overheid als kosten van het systeem voorziet.
Minister Eurlings (Verkeer) heeft gekozen voor een kastje (niet groter dan een pakje sigaretten) in elke auto die via gps de gereden kilometers uitleest. De huidige systemen zijn tot op een meter nauwkeurig, menen projectleiders Bart Vuijck (Siemens) en Eric-Mark Huitema (IBM).
Eerlijk
De technieken zijn individueel toepasbaar, waardoor iedereen een eerlijke rekening krijgt voor het rijden, zeggen de projectleiders. Het systeem kan rekening houden met het type weg, met het tijdstip van rijden en met het automerk. „De beveiliging van ons systeem is vergelijkbaar met de beveiligingstandaarden van bijvoorbeeld in het Amerikaanse leger”, zegt Eric-Mark Huitema Marken van IBM.
Ook hoeft de automobilist volgens de producenten niet bang te zijn voor zijn privacy. „De gegevens blijven in het kastje. Een keer per dag wordt er een berekening van het aantal kilometers verzonden naar het bureau dat de maandelijkse rekeningen verstuurd. „Het aantal kilometers van je voertuig is bekend, maar niet waar het heeft gereden en wie er in je auto reed”, aldus Huitema Marken.
Het College Bescherming Persoonsgegevens, (dat de ontwikkeling van het systeem al jaren nauwlettend in de gaten houdt, staat niet afwijzend tegenover het kastje in de auto als daarmee alleen het totaal aantal gereden kilometers per tariefscategorie wordt doorgegeven. „Maar we moeten zien hoe het in de praktijk uitwerkt en of het met de huidige stand van de techniek nog privacyvriendelijker kan”, reageert woordvoerster Koosje Verhaar.
http://www.telegraaf.nl/telegraafi/
Mivtza Herut
15 november 2009, 14:06
Waarom beginnen wij niet met tolwegen en meer privatisering van de snelwegen? Schaf de wegenbelasting af en privatiseer die snelwegen, lokale wegen vallen onder de verantwoordelijkheid van de regio. En als de regering dit niet wil doen omdat er dan niet genoeg inkomen binnen komt: zorg er maar voor dat er minder nodig is.
C'est clair
FvdV
15 november 2009, 15:09
Uit de oude doos:
De files van Annemarie
Gepubliceerd in Carros, 3e jaargang nr. 6, januari /februari 1997
Het spektakel van de Miljoenennota is voorbij, de Gouden Koets staat weer op stal en de Majesteit zit steviger op Haar troon dan ooit tevoren, maar de files groeien en bloeien in getal en lengte.
De minister van Verkeer en Waterstaat gaat daar nu iets aan doen. Beloften worden overigens niet gedaan, terwijl dat zo makkelijk is. Verkeer en Waterstaat weet precies waar die files elke dag weerkeren en hoe lang ze zijn. Niets leuker voor het volk en uitdagender voor de minister dan die files te benoemen en te vertellen wanneer een specifieke file is verdwenen dan wel sterk ingekort. Eenieder kan dan vervolgens uit eigen waarneming vaststellen of de minister zich aan haar beloften weet te houden. Dat gebeurt natuurlijk allemaal niet, veel te riskant, want dan kunnen wij haar afrekenen op haar daden en Annemarie wil nog langer mee dan dit kabinet, liefst nog een ritje Kok II.
Wat ze wel te bieden heeft, is overigens meer van hetzelfde. De benzineaccijns gaat omhoog, bekend is dat dit niets uithaalt. Ook generieke maatregelen halen niets uit. Overigens zou het wel aardig zijn indien de overheid voor de wanprestaties die ze op dit terrein levert, nu eens bestraft zou worden in plaats van beloond met nog meer geld. Waarom kun je in het buitenland bij een substantiële vertraging van de trein je geld wel terugkrijgen en waarom kan een autobezitter dat niet, als hij weer eens in de file zit? Het zou een aardige prikkel zijn om die wegen eens heel veel beter te beheren.
Het wegenbeheer in Nederland is een grote bureaucratische puinzooi, waar slechts één instituut slapend rijk van wordt en dat is de bedrijfstak wegenbouw en wegenonderhoud. Als je veel op de weg bent en je ogen goed de kost geeft, dan zie je dat daar heel veel, heel erg makkelijk wordt verdiend. Er is een overvloed aan personeel dat loopt te lanterfanten. Van een ploegje van een man of zes - je ziet ze nooit alleen - loopt ten minste de helft met zijn handen in zijn zakken of staat een shaggie te draaien.
De aard van de werkzaamheden is dikwijls duister of ronduit ridicuul. Er wordt een stukje vangrail gerepareerd, een streepje gezet, wat gras weggemaaid, een stukje wegdek vernieuwd of een lampje ingedraaid. Dit alles gebeurt bij voorkeur overdag, spitsuur of geen spitsuur. De veiligheidsmaatregelen die worden genomen zijn niet voor de poes.
Kilometers véér de feitelijke werkplek begint de afzetting, en als er op één baan wordt gewerkt, wordt ook de aanpalende baan afgezet. Onlangs nog drie uur gedaan over het stukje Utrecht-Rotterdam. Bij het Gouwe-aquaduct was een vrachtwagen van de weg afgeraakt en het weiland ingereden. De auto moest weer op de weg worden getakeld.
Dat doet men dan tijdens spitsuur en daarvoor is het nodig drie van de vier banen af te zetten om de takelwagen de gelegenheid te geven zijn werk te doen. Groter minachting voor de weggebruiker is niet denk baar. Er staat ook een overmacht aan politie toe te kijken. Niemand doet iets substantieels. Er is veel lol en dat is dat.
Wegenbeheer in Nederland is ronduit een verschrikking. Een verschrikking waar miljarden guldens in omgaan. Onze guldens wel te verstaan, Ik ben er van overtuigd dat bij een efficiënter wegenbeheer veel files kunnen worden voorkomen. Het is helemaal niet nodig om bijna elk moment weer een kleine verbetering hier of daar aan te brengen. Veel belangrijker is dat het verkeer kan doorstromen en dan is dat hobbeltje of dat versleten streepje niet erg. De snelweg tussen Rotterdam en Amsterdam via Den Haag is na tien jaar nog niet klaar. Het lukt er zelfs nog niet op. Hoe komt dat? En er wordt wel telkens aan gewerkt. En wat heeft het ons al niet gekost? En waarom wordt die wereld van de wegenbouw niet opengebroken, zodat er echte prijs, en kwaliteitsconcurrentie kan plaatsvinden? Het zal de heren wegenbouwers en wegenonderhouders leren om snel te werken en ervoor te zorgen dat we van hun werkzaamheden zo min mogelijk last hebben. In Italië is de weg’ en waterbouw vergeven van de corruptie. In Nederland is dat niet eens nodig, het gemakkelijke geld stroomt zonder corruptie ook wel binnen.
Files moeten structureel worden bestreden door het verbreden en uitbreiden van ons wegennet. Maar er valt nog een wereld te winnen bij tal van kleine maatregelen, onder meer gericht op een effectief wegenbeheer. Een strook van een paar kilometer asfalt bij het knelpunt is vaak al voldoende om de ergste nood te lenigen.
In de volgende eeuw wonen we met achttien miljoen mensen op dit kleine stukje grond. Het is goed reeds nu te stellen dat Nederland in feite geen land is, maar een grote metropool, met schitterende landschapsparken. Denken we zo over ons land, dan zullen we benodigde infrastructuur om onze mobiliteit veilig te stellen met gezwinde spoed aanleggen. Het is tenslotte absurd om de mobiliteit van stadsbewoners terug te willen dringen, dat laat zich niet dwingen. Laat ons in de stad Nederland kunnen bewegen, op de tijdstippen en de manier waarop de stadsbewoner dat goeddunkt. Daarvoor te zorgen is de taak van de politiek in het algemeen en van het wegenbeheer in het bijzonder.
Pim Fortuyn
PimFortuyn.com (http://www.pimfortuyn.com/asp/default.asp?t=show&id=1636)
King George
16 november 2009, 12:38
Ik heb een idee:
dure ambtenaren er eens uitflikkeren...
en dure betaalde advies en onderzoeksbureaus...
scheelt een hoop geld voor de overheid en tevens veel kilometers rijden wat dergelijke overbodigen niet meer hoeven doen...
Idee..?
hirihiri123
17 november 2009, 19:48
Stop kilometerheffing!
PVV-Kamerlid Richard de Mos heeft een spoeddebat aangevraagd om de invoering van de kilometerheffing tegen te gaan.
"We willen geen spionagekastjes in onze auto’s. De kilometerheffing is pure diefstal en totaal ineffectief omdat de files er geen millimeter korter van worden. Tegen files moet je extra wegen bouwen en niet mensen van de weg af jagen. Dit autootje-pesten is de grootste fout in het ministerschap van Camiel Eurlings", aldus De Mos.
http://www.pvv.nl/
FvdV
26 november 2009, 00:07
Begroting Verkeer en Waterstaat - Inbreng
woensdag 25 november 2009
Hieronder de inbreng van PVV-Kamerlid Richard de Mos tijdens de Begroting Verkeer en Waterstaat. Richard de Mos was vanmorgen te gast in Goedemorgen Nederland (http://player.omroep.nl/?aflID=10337714), waar hij onder andere vertelde hoeveel reacties er waren binnengekomen op het meldpunt dat de PVV eerder opende tegen de kilometerheffing.
Voorzitter,
Daar liggen ze! De duizenden reacties die de Partij voor de Vrijheid in een paar dagen tijd heeft binnengekregen op ons meldpunt geenkilometerheffing@pvv.nl dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken !
Mails van ongeruste burgers, die het over één ding eens zijn: ‘Never–nooit-km-heffing'! Bij deze willen wij al die mails aan de minister aanbieden; wellicht dat deze hem er alsnog toe bewegen om af te zien van het ridicule plan om rekeningrijden in te voeren.
De hamvraag van vanavond is natuurlijk; Hoe gaat ie luiden? Wat wordt de nieuwe bijnaam van minister Camiel Eurlings? Eurolings? Camilometer? Of toch Treurlings?
Op 5 november van dit jaar, toen het wetsvoorstel kilometerheffing nog niet op tafel lag, heb ik de minister al gevraagd of hij stiekem op zijn lange reizen tussen Limburg en Den Haag naar de muziek van Mieke Telkamp luistert: ‘Waarheen leidt de weg’
De ingeslagen weg van de minister lijkt nu duidelijk: ‘Hij wil de automobilist betaalt in de file laten staan’!
De automobilist, sinds jaar en dag al uitgeknepen door de overheid, is bij deze minister de klos. En hoe! Het is volop kassa bij deze regering; De overheidskas moet subiet gespekt en wel door automobilist.
- CO2-tarieven;
- Spitstarieven;
- Provincies die inwonerstax gaan heffen;
En dan te bedenken dat de automobilist al per kilometer betaald en wel door middel van benzine. Die benzineprijs bestaat voor 70% uit accijnzen en btw. De kilometerheffing is in het leven geroepen om files te bestrijden. De filedruk moet in 2020 terug naar het niveau uit 1992; aldus het Kabinet. Maar dit systeem zal de files met nog geen millimeter korter maken. Het aantal motorvoertuigen is in vergelijking met 1992 bijna verdubbeld.
Van 6 miljoen in 1992 naar 10,2 miljoen nu. De capaciteit van het Nederlandse wegennet is echter nog uit de tijd van het Polygoonjournaal.
En een alternatief voor de auto is er niet. De minister wil ons massaal uit de auto, maar in het Openbaar Vervoer is geen plaats. Je wenst het je ergste vijand niet toe om in de spits de trein te nemen. Na een hele dag werken, mag je daar lekker staan!
Zelfs als de invoering van het ridicule rekeningrijden doorgaat, dan is het Openbaar Vervoer amper een interessant alternatief. Het Openbaar Vervoer is duur, kent weinig comfort en een blaadje op het spoor bij een gure herfstdag zorgt al voor de grootste vertragingen.
Probeer ’s nachts of in plattelandsgebieden eens een bus te pakken; nee dan liever met de auto! Dat zegt ook Rijkswaterstaat: 85% van de verkeersbewegingen van meer dan 10 km vindt plaats met de auto.
We hebben binnen het Openbaar Vervoer ook nog te maken met het systeem van de OV-chipkaart. Volgens de staatssecretaris een systeem met kinderziektes, maar volgens de PVV een puber vol met zwerende jeugdpuistjes.
Vraag aan de staatssecretaris:
Wanneer kunnen we spreken van een OV-chipkaart die de veiligheid verbetert, die zwartrijden tegengaat, die niet duurder is, die geen bedragen afboekt bij passanten en die gebruiksvriendelijk is?
Voorzitter,
Kent u die uitdrukking: ‘Een gewaarschuwd mens telt voor twee’? Waarschuwingen te over voorzitter; Waarschuwingen om maar vooral niet te beginnen met km-heffing:
Vanuit Duitsland; waar ze al nare ervaringen hebben met km-heffing! Toen verkeersminister Peter Ramsauer daar twee weken geleden het idee van een kilometerheffing op de ‘Autobahn’ lanceerde, werd hij direct op de vingers getikt door kanselier Angela Merkel. (ze weten het dus wel in de christen democratische hoek)
De Raad van State waarschuwde over de betrouwbaarheid en de satelliettechniek van het kastje. Volgens het Kabinet is het systeem echter ‘onfeilbaar’. Dat doet mij denken aan 1912, toen de onfeilbare Titanic uitvoer. We weten met zijn allen waar die terecht is gekomen.
De directeur van Siemens, het bedrijf dat kandidaat is voor het leveren van de apparatuur, die waarschuwt dat het kastje niet voldoende is uitgetest, dat er geen draagvlak is en dat het enorm kostbaar is. Dat laatste is zeker een feit: totale invoeringskosten € 5,7 miljard.
Voorzitter,
Als kleine jongen zat ik voor de buis, toen 20 jaar geleden, de Berlijnse Muur door enthousiaste Oost-Duiters aan stukken werd gehakt. Eindelijk waren zij verlost van een overheid die zich schuldig maakte aan een ziekelijke controle van haar burgers. Maar de staatscontrole is terug van weggeweest en nu in Nederland. In de vorm van het ‘spionagekastje’ in de auto weet het Politbureau van Verkeer en Waterstaat waar u bent en op welk tijdstip.
De minister noemt dit 'indianenverhalen van de PVV', maar Ot van Daalen van privacywaakhond ‘Bits of Freedom’ wijst op de risico’s van het zogeheten ‘function creep’. Het op sluipende wijze veranderen van functionaliteit bij technologisch geavanceerde apparatuur. Denk hierbij aan het opsporen van voertuigen of het uitvoeren van snelheidscontroles.
De PVV vraagt zich af of het opsporen van een auto niet hetzelfde is als weten waar de bestuurder van de auto is.
Zelfs een woordvoerder van het ministerie laat weten dat er altijd justitiële uitzonderingen mogelijk zijn. Over justitie gesproken. Wie het waagt met een kapot kastje in zijn auto te rijden, die loopt de kans om een poosje te moeten brommen in de nor.
Als de automobilist niet binnen acht uur bij de jongens van de Dienst Wegverkeer het defect meldt, dan riskeert men een gevangenisstraf van een half jaar en een boete die kan oplopen tot € 18.500; met daarbij een strafblad voor tien jaar.
De overheid zou het begrip betrouwbaarheid hoog in het vaandel moeten hebben.
Maar helaas, niets is minder waar; zo zijn de eigenaren van zogenaamde ‘groene auto’s’ voor het lapje gehouden door Vader Staat.
Bezitters van hybride-auto’s, zoals de Toyota Prius, zijn vanaf 1 januari vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Dit lokkertje moet ervoor zorgen dat meer mensen hybride gaan rijden. Maar bij de invoering van km-heffing, waarbij motorrijtuigenbelasting wordt afgeschaft, gaan de ruim 30.000 eigenaren gewoon aftikken!
DUS
Niet doen: Geen km-heffing!
Ik herhaal,
Niet doen: Geen km-heffing!
Voorzitter,
Dan de rest van de begroting.
De Partij voor de Vrijheid zou graag, via matrixborden, een flexibilisering zien van de snelheid op snelwegen; dit tot een maximum van 140 km per uur.
Verder wil de PVV twee zaken gerealiseerd zien die de verkeersveiligheid ten goede komen:
- Schaf flitspalen op snelwegen af en
- Breng het aantal verkeersborden terug.
Automobilisten trappen massaal op de rem bij radarcontroles; dat is niet alleen gevaarlijk, maar het leidt ook tot onnodige files.
In het bos van de verkeersborden ziet men het bedoelde verkeersbord niet meer; wat leidt tot enorme verwarring onder de automobilisten. Een verzoek aan de minister om daar eens scherp naar te kijken.
Voorzitter,
Er zijn gelukkig ook positieve dingen in het leven. Zo gaat het goed met het milieu in Nederland. Er is viermaal zo veel bos als in 1700 en diersoorten gedijen hier weer prima. Daarom kan, voor wat betreft de PVV, de hele duurzaamheidagenda uit de begroting.
Kap bijvoorbeeld met die gekke milieuzones en zie af van een subsidie van € 65 miljoen voor elektrisch rijden.
De minister heeft met de Sneller en Beter-besluiten en met tijdelijke wetgeving in de Crisis en Herstelwet gezorgd voor een eerste aanzet om infrastructurele projecten te verwezenlijken.
Voor wat de PVV betreft wordt wetgeving die de aanleg van infrastructuur versneld permanent.
Voorzitter,
We kennen de minister als een man die houdt van snelle auto’s. Onderzoek van het Ruimtelijk Planbureau toonde twee jaar geleden al aan dat het geld bestemd voor de km-heffing naar de aanleg van meer wegen moet.
Ik roep de minister op zich te focussen op het verbreden van bestaand wegdek en het aanleggen van nieuwe wegen.
Zodat hij in zijn auto, met PVV-kenteken, heerlijk kan doorkarren!
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.