Vollständige Version anzeigen : Belangrijke UPDATE: Speech over misstanden in de zorg Fleur Agema
FvdV
10 februari 2010, 22:14
HILVERSUM - Ruim een vijfde van de verzorgingshuizen (22 procent) heeft de afgelopen drie jaar meegemaakt dat bewoners pogingen tot zelfdoding hebben gedaan of daadwerkelijk een eind aan hun leven hebben gemaakt.
Dat blijkt uit onderzoek dat de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) woensdagavond heeft gepresenteerd in het televisieprogramma Netwerk. Bij het onderzoek waren 221 verzorgingshuizen betrokken.
Meer dan de helft van de onderzochte tehuizen (55 procent) gaf aan dat een of meer ouderen in de afgelopen jaren hebben aangegeven hun leven als voltooid te beschouwen. Van die groep ouderen deed 12 procent daadwerkelijk een verzoek tot hulp bij zelfdoding.
Ruim een derde van de onderzochte verzorgingshuizen (35 procent) gaf aan niet te weten of hun bewoners hun leven als voltooid beschouwden.
Deze week is de Week van het Voltooide Leven. Een aantal organisaties vraagt aandacht voor het gegeven dat veel ouderen hun leven als ‘klaar’ beschouwen. Vaak gaat het om zeer oude mensen die zich eenzaam voelen en/of last hebben van kwalen waardoor ze niet meer uit de voeten kunnen. Ze zouden graag hulp krijgen bij het waardig beëindigen van hun leven, zonder dat ze daarbij bijvoorbeeld voor een trein hoeven te springen of in het water rijden met hun auto.
Volgens de huidige wetten is hulp bij zelfdoding verboden. Alleen mensen die ‘ondraaglijk en uitzichtloos’ lijden komen in aanmerking voor euthanasie. In de praktijk zijn dat vaak mensen die kanker hebben.
King George
10 februari 2010, 22:34
Nog even dan kunnen we doorwerken tot ons 70ste en daarna een trip naar de Narayama.
PizzamanGrunn
10 februari 2010, 22:38
Volgens de huidige wetten is hulp bij zelfdoding verboden. Alleen mensen die ‘ondraaglijk en uitzichtloos’ lijden komen in aanmerking voor euthanasie. In de praktijk zijn dat vaak mensen die kanker hebben.
Dood door verwaarlozing, dat mag.
In de luier laten wegrotten, mag ook.
Ik kan alleen maar hopen dat het degenen treft die verantwoordelijk zijn voor dit kloten-beleid.
Meown
10 februari 2010, 22:38
Geef de teugel maar aan Fleur.
Ze heeft een mooi overhead plan, wat erop neer komt dat zorgmanagers met behoud van hun salaris weer een uitvoerende taak kunnen gaan vervullen. Zo krijgen we, zonder dat er budget bij hoeft, extra handen aan het bed.
Nu nog de kans krijgen het uit te voeren en oma geniet weer zonder dat ze vergeten wordt op haar po-stoel.toPpie
hirihiri123
16 februari 2010, 15:58
Speech over misstanden in de zorg
dinsdag 16 februari 2010
U heeft mij gevraagd om hier vanavond te spreken over de toestand van onze zorg en om maar meteen met de deur in huis te vallen: het is met onze zorg niet best gesteld. We hebben te maken met personeelstekorten. Vooral in de langdurige zorg voor ouderen en gehandicapten.
Veel van onze zorginstellingen worden heel slecht bestuurd en de raden van toezicht zijn bevolkt door bobo’s uit het ons-kent-ons-circuit met te weinig verantwoordelijkheidsgevoel en nog minder kennis van zorg. Financieel wanbeheer en soms schrijnende misstanden zijn hiervan het gevolg en de Inspectie is niet meer dan een papieren tijger.
En misschien wel het meest zorgelijke van alles is de regering. Die kiest ervoor om alles door een roze bril te bekijken en schermt liever met internationale rapporten waaruit zou blijken dat onze zorg in vergelijking met andere landen zo slecht nog niet is, dan zich te concentreren op de zorgelijke ontwikkeling die zich recht voor onze ogen voltrekt.
Bij dit alles moet U bedenken dat we aan de vooravond staan van een periode waarin de druk op de zorg nog veel groter zal worden dan hij nu al is. De eerste babyboomers gaan nu met pensioen en ik gun hen stuk voor stuk een gelukkige en gezonde oude dag, maar een feit waar niemand omheen kan is dat het aantal ouderen dat zorg nodig heeft in de toekomst flink zal stijgen terwijl de beroepsbevolking die deze zorg moet verlenen juist gaat krimpen.
De PVV is een zuinige partij. Wij willen schrappen in de overheidsuitgaven, met name die voor de ‘linkse hobby’s’. De overheid moet op dieet, en de belastingen moeten omlaag. We hebben een Tegenbegroting, door het CPB doorgerekend, waarmee dit lukt. Maar in de zorg moet er geld bij, en ook dit is op onze alternatieve begroting gelukt.
Eén miljard zou er, als wij het dit jaar voor het zeggen hadden, meer uitgegeven moeten worden voor zorg. Voor meer handen aan het bed, meer hulpmiddelen en meer programma’s tegen doorliggen, ondervoeding en uitdroging. We hebben meer zorgprofessionals nodig, en ze moeten beter beloond worden, met name voor overwerk.
We kunnen de personele problemen niet oplossen met louter de efficiëncy-maatregelen waar ons kabinet zoveel van verwacht in de prognoses voor de toekomst. Natuurlijk moeten we efficiënter worden waar dat mogelijk is. Maar met name in de langdurige zorg voor ouderen is de rek er uit. Sterker nog, we zien steeds vaker de tot het uiterste opgerekte draadjes knappen, met mensonterende gevolgen voor de allerzwaksten die afhankelijk zijn van onze zorg. En die als geen ander een goede en warme zorg verdienen omdat het bij de alleroudsten van nu gaat om de generatie die ons land na de oorlog heeft opgebouwd, en waaraan wij dus nu onze historisch gezien unieke welvaart te danken hebben.
Ik sprak eerder dit jaar met een jonge arts die haar baan in een verzorgingshuis opgezegd heeft omdat ze vond niet langer verantwoordelijk te kunnen zijn voor de zorg die haar was toevertrouwd, omdat ze te weinig middelen en verzorgend personeel had. Ze vertelde over een oude man, die aan de gevolgen van een geknapte blaas was overleden, nadat hij wegens personeelsgebrek was vastgebonden op zijn bed.
Door mensonterende en hemeltergende geschiedenissen als deze verweet ik in een kamer debat de regering door het toelaten van personeelstekorten ervoor verantwoordelijk te zijn, dat in ons land oude mensen een marteldood sterven. Ik gaf de kamerleden nog de gelegenheid om dit te weerleggen maar het bleef stil.
Doorgaans zijn de reacties die ik bij zoiets krijg zijn inmiddels voorspelbaar: het gaat telkens om incidenten, er gaat ook heel veel goed.
Hemeltergend was ook de uitspraak van de tuchtraad in de zaak van mevrouw Emons, de moeder van de hier aanwezige Coby en Dikkie, dat de dienstdoende arts niet hoeft te worden opgeroepen alvorens een veronderstelde dode de koelcel wordt binnengereden. Mevrouw Emons stierf in de koelcel van het verpleeghuis en werd de volgende ochtend door de begrafenisondernemer in foutushouding doodgevroren gevonden.
Tot op de dag van vandaag kunnen er geen excuses vanaf door het verpleeghuis en de diensdoende arts de heer Vahrmeijer, nee, die laatste wijzigde gewoon de tijd van overlijden in het dossier. Geen excuses, nog geen schrijntje blijk van een schuldgevoel, alleen ontkenning. “In de doofpot ermee!”, moet het management hebben gedacht dan gaat deze schandvlek wel weg, maar NEE, de zussen Emons gaan door, door totdat de waarheid boven tafel is en het recht heeft gezegevierd en ik wens ze vanaf deze plek alle kracht toe en ik steun ze. Door dik, door dun, door alles heen.
Maar er is meer mis in het REC/Monteverdi in Zoetermeer. 25 aangiftes en klachten bij de politie. Vader met beide armen vol bijtwonden, moeder gestikt in broodje pindakaas. Geconstateerd een niet-natuurlijke dood, verpleeghuisarts tekende voor een natuurlijke dood. En het REC? Zij dreigen met een kort geding!
Het gaat in de zorg allang al niet meer om incidenten. Officiële onderzoeken hebben dit jaar aangetoond dat het vastbinden binnen veel verzorgende instellingen een alledaagse praktijk is. Maar de praktijk is dan ook dat ‘s nachts een verpleegster alleen verantwoordelijk is voor 20 of 30 demente bejaarden…
Ook de officiële cijfers van doorligwonden en ondervoeding in verpleeg- en verzorgingshuizen zijn schrikbarend, veel hoger dan in onze buurlanden, en een duidelijk gevolg van een tekort aan aandacht. Van de verantwoordelijke politiek wel te verstaan.
Het probleem is dan ook het totale gebrek aan leiderschap van staatssecretaris Bussemaker. Zij legt bij iedere misstand de verantwoordelijkheid bij het betreffende verpleeghuis zelf. Nou, dat is lekker makkelijk! Dit gebrek aan leiderschap is zo stuitend dat het ene na het andere spoeddebat over mensonterende zorg uiteindelijk leidt tot: niets. Ze wenst er niet over te gaan.
Het gevolg is dat managers met dollartekens in de ogen de verpleeghuizen zijn binnengetrokken en weerzinwekkende toestanden zoals 24-uursluiers en geïmpregneerde washandjes inmiddels gemeengoed zijn geworden. Weet u wat dat zijn 24-uursluiers en geïmpregneerde washandjes?
Een 24-uursluier betekent dat wanneer iemand vanmiddag heeft ontlast dat hij of zij daar nu nog in zit, ermee naar bed gaat, de hele dag nog in diezelfde luier plast, morgenochtend erin ontbijt en dan ergens in de middag weer een nieuwe krijgt. Voor de volgende 24 uur. Verschrikkelijk.
Geïmpregneerde washandjes zijn ooit bedacht voor de stervensfase met het idee om de stervende niet meer te hoeven belasten met wassen. Goed bedoeld dus. Inmiddels zijn ze ontdekt door de managers met dollartekens in de ogen voor de normale verpleeghuisbewoners. Dus niet meer onder de douche of met een waskom gewassen maar met alleen nog geïmpregneerde washandjes. Zo gaan die dingen in ons hoogontwikkelde land.
Hoe gemakkelijk zou de staatssecretaris dat leiderschap wel kunnen tonen? Voor het verblijf van een oudere in een verpleeghuis betalen we als samenleving gemiddeld 60.000 euro per jaar. Dat is veel geld, hoewel het op voorhand al 5% te kort is. Maar als we met zijn allen zo veel geld geven voor zorg voor onze allerkwetsbaarsten dan mogen we daar als samenleving in de persoon van de staatssecretaris toch iets voor terugverlangen: vakbekwame basiszorg met respect voor het individu en vooral: rechten voor verpleeghuisbewoners.
Mevrouw De Vries met de respectabele leeftijd van 86 jaar wil graag elke dag douchen, maar daar is geen tijd meer voor. Voor een sigaretje moet ze met rolstoel en al naar buiten. Maar buiten? Daar is ze al in geen maanden meer geweest. Wat zou ze graag nog eens een kerkdienst bijwonen, maar ook dat kan niet meer. Het huis moet steeds meer bezuinigen en moet nu zelfs extra geld gaan vragen voor het wassen van haar kleding. En het koekje bij de koffie? Dat is iets van vroeger.
Nee, Saban de brute pooier die honderd vrouwen 'brandmerkte’ heeft het (als we hem ooit nog te pakken krijgen) een stuk beter in de gevangenis. Hij heeft het recht om elke dag een uur buiten te luchten. Hij heeft recht op 7,5 uur recreatie en 1,5 uur sport per week. Kleding en schoeisel? Helemaal gratis. Zijn bajessalaris is onlangs nog verhoogd en zijn cel staat wel blauw van de rook. En dit alles staat letterlijk vastgelegd in de wet!
Ons voorstel is heel simpel. Geef onze ouderen in het verpleeghuis, de mensen die nog bloembollen hebben moeten eten in de oorlog, meer rechten dan gevangenen nu hebben, en pak de rechten van gevangenen af. Geef de ouderen het recht dat ze elke dag onder de douche mogen en elke dag naar buiten. Geef die ouderen die niks hebben misdaan het recht dat ze mogen roken op hun eigen kamer en geef ze meer verpleegsters dan dat er bewakers zijn in de gevangenis!
Staatssecretaris Jet Bussemaker kreeg van ons letterlijk 69 kansen om de telefoon te pakken of in de auto te stappen en de verantwoordelijken in de kraag te vatten voor de misstanden op de afdeling De Branding van Huis in de Duinen te Zandvoort, maar verzaakte dat. Bewust vermoedelijk. Ze schaarde zich samen met de lokale PvdA-wethouder achter de totaal incapabele directeur die in zijn beleid koos voor repressie en onderdrukking van de verpleegsters en het keer op keer onder het tapijt vegen van de misstanden om de door het management gewenste ‘rust’ te doen terugkeren. Rust? Terugkeren naar een periode waarin (zware) mishandeling, verwaarlozing, vernedering en slechte zorg de sfeer begrijpelijkerwijs totaal had verziekt? Wie verzint dat?!
Hierbij slechts één van de vele voorbeeld uit de zes verklaringen van de voormalige medewerkers, ik citeer: “Meneer zei tegen ons: “Wat zijn jullie lief voor mij”. Mijn collega en ik schrokken ontzettend omdat de heer helemaal onder de blauwe plekken zat wij vroegen aan hem: “Hoe komt u aan al die blauwe plekken op uw arm”, meneer raakte licht van slag en hij zei: “Er kwam een grote man binnen en die heeft dit gedaan en ik weet niet waarom of wat ik verkeerd heb gedaan” en gaf aan dat hij bang was dat hij weer binnen zou komen.” Konden zij hiermee bij het management terecht? Nee.
De voormalige verpleegsters – en het afdelingshoofd dat direct werd ontslagen toen ze één van de boosdoeners op de mishandelingen aansprak – vonden ondanks dat ze nog steeds last hebben van slapeloze nachten en zorgen om de achtergebleven bewoners, elders in de zorg een fijne betrekking. Maar de rust is niet teruggekeerd. Anderhalf jaar later liggen er nieuwe meldingen van misstanden bij de Inspectie.
Wanneer ik het over deze zaken heb is de gebruikelijke reactie dat ik incidenten opblaas, maar ook is me nu twee jaar achter elkaar (eerst door de PvdA en het afgelopen jaar door de ChristenUnie) bij de Algemene Beschouwingen over de Zorg verweten dat ik met mijn aandacht voor de misstanden, in plaats van voor alles wat wel goed gaat, de zorgsector een slechte naam bezorg. Daardoor zou dan misschien de bereidheid om in de zorg te werken kunnen afnemen waardoor ik verantwoordelijk zou worden voor nieuwe problemen in de toekomst.
Dit is natuurlijk de wereld op zijn kop. Van mensen die zelf in de zorg werken krijg ik nooit klachten dat ik hen een slechte naam bezorg. Integendeel, wij ontvangen veel steunbetuigingen van artsen en verpleegkundigen en verhalen uit hun eigen praktijk zijn juist de basis van onze inzet. Ik heb grote waardering voor de mensen die in de praktijk onder moeilijke omstandigheden hun best blijven doen om onze ouderen de liefdevolle aandacht te geven die zij verdienen. Ik begrijp dat het voor hen ook hartverscheurend is dat zij naast de primaire zorgtaken zelden nog tijd vinden om met hun patiënten een praatje, of eens een uitstapje te maken.
Ik heb het afgelopen jaar ook veel aandacht gevraagd voor de problemen in de top van onze instellingen. We zagen in de afgelopen periode een reeks van grote zorginstellingen in financiële problemen komen. Bij de Zeeuwse Ziekenhuizen was er sprake van een uit de hand gelopen fusieproces, bij Het Orbis in Zuid Limburg was de oorzaak een nieuw gebouwd ziekenhuis van marmer waarbij de toch al exorbitante bouwkosten volledig uit de hand liepen, bij Philadelphia deed het bestuur hobbyaankopen als kastelen die zakelijk onverantwoord bleken, en bij Meavita was sprake van een onbetaalbare uitdijende bureaucratie.
Over al deze kwesties werd in de Kamer gedebatteerd, en ik heb daarbij consequent aandacht gevraagd voor het onderliggende probleem bij al deze “incidenten”: wanbeleid en falend toezicht, veroorzaakt door een totaal verziekte bestuurderscultuur in onze zorg-, en trouwens al onze non-profit en semioverheidsinstellingen.
Bestuurders verdienen in deze sector vaak schandalige bedragen, maar in plaats van in te zien dat ze daarmee voor een grote verantwoordelijkheid beloond worden gedragen ze zich al te vaak als zonnekoningen, omringen zich met een uitgebreide staf die ze het eigenlijke werk laten doen, en houden zich zelf bezig met bobopraktijken als allerlei eervolle en/of lucratieve bijbanen in andere instellingen of maatschappelijke organisaties. De raden van toezicht worden bevolkt door lieden uit dezelfde elitaire kaste, waarbij opvallend vaak de dominante figuren ex-toppolitici zijn die soms vele tientallen van dergelijke verantwoordelijke functies tegelijk bekleden.
Op een vraag van een journalist antwoordde minister Klink dat hij de verantwoordelijken voor de problemen zoals bij Philadelphia (een zorginstelling met 600 locaties voor gehandicaptenzorg die de zorg uit het oog verloren was en zich bezig hield met allerhande vastgoedprojecten) niet ter verantwoording ging roepen maar dat zijn collega-CDA-minister Hirsch Ballin werkte aan een wet. Zijn partijgenoot de CDA-er Elco Brinkman was de verantwoordelijke bij Philadelphia en Hirsch Ballin was er commissaris. Zo is het ons-kent-ons-kringetje weer rond!
Om deze funeste cultuur te doorbreken hebben we twee voorstellen gedaan. Het eerste was om bestuurders en toezichthouders ook in hun eigen portemonnee verantwoordelijk te houden voor financieel wanbeleid en falend toezicht. Wat we nu zien is dat falende bestuurders soms vertrekken, maar dan met een gouden handdruk of riante ontslagregeling waar soms vele door hun fouten onbetaalbaar geworden zorgprofessionals van betaald hadden kunnen worden. Mijn insteek is dat bij grote salarissen ook grote verantwoordelijkheden horen, en dat wanneer die niet waargemaakt blijken niet alleen de baan maar ook de inkomens onverdiend waren, en teruggevorderd kunnen worden.
Ons tweede voorstel, dat ik meerdere malen per motie heb ingebracht, was om het aantal bijbanen in de non-profit en semi-overheid te maximeren. Ik dacht dat drie nevenfuncties wel het maximum zijn waarbij je mag verwachten dat de verantwoordelijkheden ook zorgvuldig genomen kunnen worden. Hierdoor zou meteen plaatsgemaakt worden voor werkelijke deskundigen in de Raden van Toezicht, bijvoorbeeld gepensioneerde artsen en verpleegkundigen.
Zoals gezegd werden de bestuurlijke misstanden door de verantwoordelijke bewindspersonen en hun gevestigde partijen, net als de misstanden op de werkvloer, afgedaan als incidenten. Maar ook hier werd onze stelling dat er sprake is van een structurele problematiek dit jaar bevestigd door onafhankelijke onderzoekers, ditmaal van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, die ook concludeerden dat de problemen structureel en niet incidenteel zijn.
De analyse en oplossingen waar de raad mee kwam waren ons toch onvoldoende doortastend, en in een paar interviews en in een opiniestuk in Trouw reageerde ik op het rapport door mijn eerder binnenskamers gedane voorstellen publiekelijk te herhalen en te onderbouwen.
Toch gebeurde er iets opmerkelijks. Twee weken later besteedde Eenvandaag twee opeenvolgende uitzendingen aan de bijbanencultuur. Hierbij werden onder anderen twee vooraanstaande autoriteiten ten tonele gevoerd. Professor en ex-minister Rick van der Ploeg kwam met een vrijwel identieke analyse als de mijne, een aantal van dezelfde voorbeelden, en dezelfde oplossing van maximering van het toegestane aantal bijbanen. Hij werd hierbij volledig ondersteund door Morris Tabaksblat, opsteller en naamgever van een code die voor het bedrijfsleven eenzelfde maximum regelt. Ook PvdA kamerlid Staf Depla mocht zijn instemming met dit plan betuigen.
Weer enkele weken later kwam de RVZ haar rapport dat aanleiding was voor mijn eerdere reactie toelichten, en in die toelichting werd allereerst het plan van maximering aan de eigen plannen toegevoegd. Er ontstond ter plekke kamerbrede consensus over een idee dat enkele maanden daarvoor, komende van ons, een paar keer met grote meerderheden werd afgewezen.
Maar ook nu, toen ik nogmaals namens mijn fractie het voorstel deed om die maximering politiek te regelen, was er geen instemming van de regeringspartijen. Zij hadden een ander plan, namelijk om de organisaties zelf die maximering in hun gedragscode te laten opnemen. Vervolgens zou zo’n code door ministeriële bevestiging kracht van wet worden. Weer wat later kwam de SP met een motie om maximaal 5 bijbanen toe te staan, en die werd aangenomen.
Ik vertel dit verhaal niet alleen om beetje om op te scheppen dat onze analyse en oplossingen uiteindelijk zijn overgenomen, maar vooral omdat het typerend is voor de manier waarop voorstellen van een oppositiepartij door regering en regeringspartijen behandeld worden.
Hilbrand Nawijn heeft toen hij minister was het parlement ooit één groot ritueel genoemd, vanwege de voorspelbaarheid in het debat van zowel coalitie als oppositie. Hij werd om die uitspraak fel aangevallen door de toenmalige oppositieleiders Thom de Graaf en Jan Marijnissen.
Deze twee heren leverden door deze kritiek overigens een staaltje van optimale ironie, omdat zij beiden (de Graaf in een D66 congrestoespraak, Marijnissen in een boek) in vrijwel identieke bewoordingen dit verschijnsel eerder aan de kaak hadden gesteld.
Maar toen zij vanuit de oppositie werden geconfronteerd met een minister die hun eigen ideeën durfde te uit te spreken was de Tweede Kamer te klein. De minister had de kamer geschoffeerd. Schande.
Een treffender illustratie van ritueel gedrag hadden ze niet kunnen geven. De oppositie is tegen de minister, waar het maar kan. Op dezelfde manier neigen de regering en de regeringspartijen voorstellen van de oppositie te bekijken, vooral als ze komen van een partij als de PVV.
Ik heb de afgelopen jaren 155 moties ingediend namens mijn fractie maar daarvan zijn er welgeteld twee aangenomen omdat men daar echt helemaal niet omheen kon. Maar ook die twee worden niet uitgevoerd. Dit wil niet zeggen dat niets van wat wij inbrengen doordringt, maar als het gebeurt gaat het wel tergend langzaam, na veel tegenspartelen en meestal pas nadat een partij van buiten onze analyses ondersteunt.
Nog een voorbeeld hiervan was onze kritiek op het functioneren van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Ik heb in mijn eerste jaar als Kamerlid geconstateerd dat die niet goed functioneert. De inspectie is een grotendeels papieren proces waarbij zorginstellingen zelf vragenlijsten invullen op grond waarvan de inspectiedienst oordeelt. Bezoeken van de inspectie zijn er wel, maar worden van tevoren aangekondigd. Als er klachten bij de inspectie binnenkomen stuurt die ze zelfsrechtstreeks door naar de directie van de instelling waarover de klacht gaat.
Ons eerste voorstel om de inspectie te verbeteren was de introductie van zogenaamde ‘mystery guests’, incognito inspecteurs die van binnenuit een instelling beoordelen.
In eerste instantie was staatssecretaris Bussemaker ronduit tegen dit plan, maar na verloop van tijd heeft ze schoorvoetend toegezegd het idee uit te voeren. Wat overigens nog niet gebeurd is. Ik ben op een betere inspectie blijven aandringen, en heb daar een groot deel van mijn laatste Algemene Beschouwingen aan besteed. Dit leverde in eerste instantie niets op. Maar toen een paar weken later de Nationale Ombudsman met een zeer kritisch rapport over de inspectie kwam werd men op het ministerie toch wakker.
Hetzelfde verschijnsel heb ik als Statenlid in Noord Holland meegemaakt. Ik ontdekte snel dat ik uit de normale ambtelijke papierberg geen inzicht kon verkrijgen in de vraag of de honderden miljoenen euro aan subsidies verantwoord werden besteed. Ik vermoedde natuurlijk al van niet.
Maar toen wij na een lange strijd met de ambtenarij en een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur een flink aantal individuele subsidiedossiers had weten te bemachtigen bleek daaruit snel dat de verslaglegging heel slecht was, en dat in het subsidiebeleid nauwelijks gestuurd werd op werkelijke, meetbare resultaten.
De ambtenarij schrok wel een beetje toen een volksvertegenwoordiger werkelijk aandacht toonde voor hun werk. Ook de nationale pers toonde interesse voor onze bevindingen. Maar mijn collega’s in de Statenzaal bleven slapen, in het volste vertrouwen dat zonder dat zij hun controlerende taak uitvoerden de zaakjes wel afdoende geregeld waren… Tot achtereenvolgens een officiële accountantsrapportage en de Rekenkamer aantoonden dat het inderdaad een grote puinhoop was bij de subsidies.
Van alle subsidies bleek maar 6% te voldoen aan alle wettelijke eisen en eisen gesteld in provinciale verordeningen. Van de rest was de helft door gebrekkige documentatie niet te beoordelen, en de andere helft bevatte aantoonbare onrechtmatigheden. Bedenk hierbij dat een volkomen rechtmatige subsidie nog niet wil zeggen dat het geld goed is besteed.
Ik heb ook voor het vraagstuk van de doelmatigheid veel aandacht gehad en veel specifieke voorstellen gedaan, zoals dat bij elke subsidie verwacht mag worden dat tevoren een meetbaar en maatschappelijk nuttig resultaat wordt geëist, en dat van het resultaat naar vooraf afgesproken normen afhangt of en hoeveel wordt betaald.
Aan de kwestie van doeltreffendheid zijn we in Noord Holland ondanks onze inspanningen nooit toegekomen, maar aandacht voor het proces en controle kwam er na jaren, en met wat hulp van buitenaf, uiteindelijk wel. En de provincie gaat (met het oog op deelname van de PVV aan de eerstvolgende statenverkiezingen?) nu dan toch eindelijk 45 miljoen euro bezuinigen op subsidies.
Bij mijn laatste voorbeeld van weerstand tegen onze initiatieven waarbij onverwachte hulp van buitenaf opdook is de uitkomst nog niet binnen, maar het is nu al een opmerkelijk geval.
We kennen in ons land een gruwelijke, maar helaas bloeiende criminele industrie van loverboys die zich, soms gewoon op schoolpleinen, op heel jonge meisjes van een jaar of 16 richten.
Het is voor mij onverdraaglijk, dat in ons land gevangen criminelen het beter hebben dan onze bejaarden. Saban Baran, de brute pooier die honderd vrouwen misbruikte, tot prostitutie dwong, mishandelde, mismaakte en brandmerkte, mocht zomaar een dagje weg om zijn waarschijnlijk voor dat doel bij een van zijn slavinnen verwekte baby te bezoeken. Mijn maag keert er bij om….
Die meisjes worden eerst een paar jaar door die pooiers en hun vrienden misbruikt, om op hun achttiende verjaardag achter een raam te belanden (omdat dat in ons land vanaf 18 jaar volkomen legaal is) en het geld te verdienen waarmee de schurken hun ‘lifestyle’ kunnen onderhouden. Het is een misvatting dat deze loverboys in eerste instantie altijd heel romantisch te werk gaan, met cadeautjes en liefdesverklaringen. Vaak gaat het vanaf het begin met intimidatie en geweld.
Ons voorstel om de toegestane leeftijd voor prostitutie te verhogen van 18 naar 21 zal niet in één klap een einde maken dit verschijnsel. Daar is meer voor nodig, en samen met mijn collega Raymond de Roon heb ik een volledig actieplan ontwikkeld. Maar het verhogen van die leeftijd alleen zal het wel al een stuk moeilijker maken om aan die heel jonge meisjes ook veel geld te verdienen.
Ons voorstel werd in de Tweede Kamer afgewezen door een meerderheid, waaronder de PvdA en GroenLinks. Maar wat zien we gebeuren? De PvdA en GroenLinks in Amsterdam vinden het wel een goed plan, en willen nu die leeftijd zelfs verhogen naar 23 jaar. Ik ben zeer benieuwd hoe de stemming nu gaat uitpakken als mijn initiatiefwetsvoorstel hierover wordt behandeld. Misschien zijn we trouwens niet van de linksen afhankelijk, want CDA en CU steunen dit plan al, en de VVD heeft inmiddels ook toegezegd het idee te willen ondersteunen en zullen zich hopelijk net als ons na een zorgvuldige afweging heen zetten over het liberale bezwaar dat we de vrije beroepskeuze voor dit speciale beroep voor jonge vrouwen drie jaar moeten opschorten. Het bezwaar waar de linkse partijen zich achter verschuilen – dat het zal leiden tot meer illegale prostitutie – is ook niet terecht, immers de opsporing moet beter maar met ons voorstel kunnen als we meisjes aangetroffen worden in het illegale circuit – vrijwillig danwel onvrijwillig – uit de prostitutie worden gehaald. En dat is winst.
- gerichte voorlichting aan alle meisjes op de middelbare schoolleeftijd
- bestrijding verknipte vrouwbeeld dat in bepaalde vooral islamitische kringen bestaat.
- gerichte interventies door Bureaus Jeugdzorg bij vermoeden van problemen met loverboys
- scherper en actiever opsporingsbeleid loverboys
- strafverhoging gedwongen prostitutie
- minimumstraffen gedwongen prostitutie
- betere opvang slachtoffers loverboys
- preventieve hechtenis loverboys
- financieel kaalplukken loverboys na veroordeling
- waarborg aangifte kunnen doen zonder vrees voor represailles
- waarborg veilige verblijfsplek na aangifte
- naming & shaming loverboys
- denaturaliseren en uitzetten bij dubbel paspoort loverboys
Politiek is vaak een bezigheid die veel geduld vergt, maar het geeft ook veel voldoening je in te zetten voor een betere samenleving, en om daar af en toe ook werkelijk aan te kunnen bijdragen. Het is heel hard werken, want alleen aan het doorgronden van de door de ambtelijke molen geproduceerde papierbrij heeft een normaal mens al een ruime dagtaak. Het is wel nodig je weg in ‘de stukken’ te kennen. Wie verdwaalt wordt genadeloos afgestraft.
Maar het is vooral belangrijk om daarnaast je voelhorens in de echte wereld uit te steken, om te weten wat er werkelijk speelt. En als je vervolgens denkt te weten hoe het beter moet, moet je je nooit laten ontmoedigen door aanvankelijke tegenwerking. Daar kun je beter op rekenen en toch blijven volhouden met argumenten en voorbeelden, en je weet nooit van tevoren waar vroeg of laat een lampje gaat branden, en bij wie uiteindelijk het kwartje valt en welke meerderheid je weet te vangen voor je voorstellen.
Ik ben bijzonder blij hier vandaag uitgenodigd te zijn door de Lijst Hilbrand Nawijn. U zet zich maatschappelijk in voor een politieke organisatie die niet bij de gevestigde orde hoort, en waarbij U niet hoeft te verwachten door trouwe arbeid opgenomen te worden in de lucratieve banenmachine van de elite, die met belastinggeld wordt betaald. Maar de ware beloning voor idealisme is niet in geld uit te drukken. Een beter land, en een beter Zoetermeer, daar is het ons om te doen.
Ik wens U een goede campagne toe, en veel zetels, invloed en successen in de komende raadsperiode.
http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2581&Itemid=1
Klopt precies wat ze zegt. Het is tenhemelschreiend in de ZORG !!!!!!!!!!zero
soms kom ik jankend bij mijn moeder weg......je bent zo machteloos......
FvdV
23 februari 2010, 18:49
Ik wil graag jullie aandacht vestigen op een aflevering van Das je goed recht van SBS op 21 februari j.l. In deze aflevering de schandalige praktijk van onze verzorgingstehuizen zeg maar rustig concentratiekampen allerdag het item begint om precies 30 minuten dus je moet het even een stukje doorspoelen.
Het item kan hier (http://www.sbs6.nl/web/show/id=478400/langid=43/media=145054/page=1) bekeken worden, je hebt wel Microsoft Silverlight nodig om het te bekijken.
Zie ook: Meldpunt Ouderenbescherming Nederland (http://meldpuntouderenbeschermingnederland.blogspot.com/)
hirihiri123
23 februari 2010, 19:00
Ik heb het gezien. Onze oudjes worden geslagen, geknepen etc.etc. Vooral door stageloopsters.
Werkelijk ten hemelschrijend! En dat was nog maar in 1 of 2 verzorgingshuizen. Ik wil niet weten hoe het landelijk is.
Bij mijn moeder hebben ze zgn. personeelstekort.
1 verpleegkundige op 48 mensen die zorg nodig hebben............
Ik heb al een brief geschreven naar de Drekteur.
hirihiri123
4 maart 2010, 08:05
'Verwaarlozing in verpleeghuis'
DEN HAAG - Het regent klachten over verwaarlozing van de bewoners van het Haagse verpleeghuis NEBO aan het Floris Arntzeniusplein. Eén klacht is in behandeling bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de andere zijn in behandeling bij de nieuwe directeur, die druk bezig is schoon schip te maken in de zorginstelling.
De klachten, die zijn ingediend door familieleden en bekenden van de bewoners van het verpleegtehuis, variëren van te lang rondlopen door met name bejaarde patiënten met een vieze luier, nagels in de rouw en ongeschoren gezichten tot valpartijen met blauwe plekken en zelfs gaten in het hoofd tot gevolg. Ook zou een trombosebeen van een hoogbejaarde suikerpatiënte ondanks haar aanhoudende pijnklachten zodanig zijn veronachtzaamd dat het later in het ziekenhuis moest worden afgezet.
Werkdruk
Een woordvoerster van NEBO, dat is gelieerd aan het Bronovo Ziekenhuis, wil niet ingaan op de aard van de klachten maar erkent dat „wij niet de zorg kunnen leveren die we zouden willen”. Zij wijt dit aan de bezuinigingen van zorgminister Klink en de toegenomen werkdruk. „Wij moeten 1 miljoen euro bezuinigen op een begroting van 11 miljoen terwijl tegelijkertijd de zwaarte van de zorg enorm is toegenomen”, aldus de zegsvrouw. „Wij zijn driftig op zoek naar een manier waardoor we binnen deze beperkingen toch de kwaliteit kunnen leveren die nodig is, maar dat is niet eenvoudig.” Zij onderstreept dat het personeel van NEBO zeer deskundig is maar dat het door de bezuinigingen en de werkdruk handen en voeten tekort komt.
Dement
Verpleegtehuis NEBO is een instelling voor allerhande patiënten, van demente bejaarden tot mensen die een specialistische behandeling in het ziekenhuis hebben gehad en langdurig verpleegd moeten worden. Het zat tientallen jaren aan de Scheveningseweg en zit sinds 2003 in een splinternieuw onderkomen aan het Floris Arntzeniusplein vlak bij park Clingendael.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6198025/___Verwaarlozing_in_verpleeghuis___.html
Fleur..............................werk aan de winkel . Nu jullie 2e zijn geworden in Den Haag............
hirihiri123
29 mei 2010, 08:23
Musketiers voor de zorg
Onder deze kop stonden ze enkele dagen geleden in de krant. Het waren de demissionaire minister van Volksgezondheid Ab Klink, de staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveldt en Hans de Boer, oud-voorzitter middenen kleinbedrijf. Het ging over de toekomst van onze zorg, waar een ernstig tekort aan personeel dreigt. Hans de Boer stelde ferm: „Niet zeiken, maar doen.” En de sociologisch geschoolde gezondheidsminister viel hem krachtig bij met de woorden: „Niet lullen, maar poetsen.” Over niveau gesproken…
Dat is taal die men niet zo gauw verwacht bij vooraanstaande bestuurders. Het probleem is dat er steeds minder jonge mensen in de zorg gaan werken, dat er steeds meer verpleegkundigen er de brui aan geven en dat de gezondheidszorg snel vergrijst. Het plan van Hans de Boer is tussen de dertig en vijftig zogenaamde vakcolleges op te richten, waar broodnodige kandidaten in maar liefst zes jaar (!) tijd voor de zorg kunnen worden opgeleid. In augustus moet er al aan begonnen worden. Het gaat om tienduizenden jongeren. Die moeten worden gestimuleerd door ze beter te betalen, ze een baangarantie te geven en ze te laten onderwijzen door specialisten uit het vakgebied.
Schuldige
Net als de stoere woorden zeiken en lullen, is dit voorstel uit de oude doos. De pijnlijke realiteit is dat al tientallen jaren de zorg ondergewaardeerd is en de opleidingen vaak zijn afgeschoven naar de lagere regionen van de medische wereld. In de praktijk van het dagelijks werk moeten veel verpleegkundigen vaak zonder enige supervisie, zeer verantwoordelijke werkzaamheden verrichten. En als het misgaat, wordt zelden de dokter maar dikwijls de verpleegkundige als schuldige aangewezen. Dit gaat soms zo ver dat directies ziektegeschiedenissen vervalsen, opdat de artsen vrijuit kunnen gaan.
In vele ziekenhuizen is er nog steeds een pijnlijk statusverschil tussen artsen en verpleegkundigen. Bovendien is de honorering in de zorg opvallend laag, zeker in relatie tot de inkomens van ziekenhuisdirecteuren, bestuurders en managers, die vaak ver boven de zogenaamde Balkenendenorm (thans ± 180.000 euro) uitkomen. Zo bedroeg enkele jaren geleden het inkomen van de interim-manager van de IJsselmeerziekenhuizen Lelystad en Emmeloord, de oud-generaal Jan Willem Brinkman, volgens De Volkskrant meer dan 500.000 euro, een bedrag waarmee vijftien verpleegkundigen betaald hadden kunnen worden. En dan praten we nog niet eens over de bonussen die sommige topmanagers bovendien nog incasseren.
Bij een recente enquête onder meer dan 11.000 werkers in de zorg, bleek dat meer dan vijftig procent ernstige klachten heeft over de toegenomen werkdruk en de overweldigende bureaucratie. Dat geldt zowel voor de ziekenverpleging, de gehandicaptenzorg en de zorg voor ouderen. Voor een belangrijk deel heeft zowel de zorg als de overheid dat aan zichzelf te wijten. Immers, in 1996 moest opeens de werktijd in de zorgsector verminderd worden van 40 naar 36 uur per week. Dat zou wijlen Joop den Uyl genoemd hebben ’leuke dingen doen voor de mensen’.
Daar er echter ruim 400.000 mensen in die zorg werken, kwam men opeens 4 x 400.000 = 1.600.000 werkuren per week tekort. Om die uren te compenseren heeft men dan ruim 44.000 extra zorgverleners nodig. En die waren er toen niet. Die zijn er nog steeds niet. Vele verpleegkundigen namen ontslag en zochten werk via particuliere uitzendbureaus als ZOZ (zelfstandig ondernemer in de zorg). Zo kwamen ze vaak terug in hun eigen ziekenhuis voor een beter salaris, met prettigere arbeidsvoorwaarden en een eigen indeling van hun tijd. Dat alles zonder de ellende van een betuttelend management, oeverloze vergaderingen en andere ergernissen.
De zorg is al heel lang een uiterst specialistisch beroep geworden. De charme ervan is de typische mix van hightech apparatuur en technieken enerzijds en warme intermenselijke betrokkenheid anderzijds. Bestuurders en artsen die dat niet begrijpen, jagen hun beste mensen de deur uit. Het woord ’teamwork’ wordt wel altijd gebezigd, maar niet altijd uitgevoerd. In sommige onderdelen van de geneeskundige zorg wordt het onderwijs aan een verpleegkundige lang niet altijd gegeven door de topmedici, maar door de lagere regionen van de medische hiërarchie.
Narcose
De achteloosheid waarmee soms door ziekenhuisorganisaties over verpleegkundigen wordt gedacht, komt niet beter tot uiting dan in de anesthesiologie, de zorg rondom operatiepatiënten. Anesthesiologie (vroeger ’narcose’ genaamd) is zulk een groot specialisme geworden dat iedere anesthesioloog minstens één à twee naaste medewerkers nodig heeft. Net zoals de cockpitbemanning in een vliegtuig. Maar nog steeds vindt de Nationale Zorgfederatie dat die rechterhand van de anesthesioloog geen volledig opgeleid verpleegkundige hoeft te zijn. Een mbo-diploma is al genoeg om een cursus te volgen tot zogenaamd anesthesiemedewerker.
Het grote probleem van de personeelstekorten in de zorg is niet op te lossen met het stichten van tientallen zogenaamde vakcolleges waar, volgens de overheid, niet ’gezeikt’ of ’geluld’ wordt. Maar door een essentiële verandering in de werkrelatie tussen specialisten en hun hooggeschoolde verpleegkundigen. Wie die kunst verstaat, hoeft nooit bang te zijn om zonder personeel te zitten. Daar moet de socioloog, die minister Klink eigenlijk is, toch wel enig begrip voor kunnen opbrengen. Ook zonder gelul en gezeik.
Prof.Smalhout
Op initiatief van PVV-Kamerlid Fleur Agema komt er voor 1 juli een spoeddebat over woonzorgcentrum Mariëngaerde/Mariënweide in Warmond waar dementerende ouderen per 1 juli limonade in plaats soep geserveerd krijge,n terwijl onlangs slecht functionerende bestuurders van de instelling een ontslagvergoeding van 700.000 euro mee kregen.
"Het is schandalig dat dit niet alleen denkbaar is maar ook uitgevoerd gaat worden. Nu al is een kwart van de mensen in onze verzorgingshuizen ondervoed. In limonade zitten geen voedingsstoffen alleen suiker."
Agema zal de kamer middels moties voorstellen de Balkenendenorm in te voeren voor zorgbestuurders, vertrekbonussen te verbieden en bij wanbestuur de bestuurders persoonlijk te beboeten in plaats van de instelling. Verder wil Agema dat ouderen en gehandicapten in zorginstellingen afdwingbare rechten voor basiszorg krijgen. Het is de PVV een doorn in het oog dat gevangenen wel rechten hebben en zorgbehoevenden niet.
Als de Kamer de motie voor de rechten voor bewoners van zorginstellingen niet steunt dient Agema een initiatiefnota in.
hirihiri123
30 juni 2010, 11:01
Toch soep voor bejaarden WARMOND - Na alle commotie in de media hebben een zorgcentrum en verpleeghuis in Warmond toch besloten af te zien van het verruilen van het dagelijkse kopje soep voor limonade.
Een maand lang kregen de bewoners van woonzorgcentrum Mariëngaerde/Mariënweide en verpleeghuis Mariënhaven een glas limonade of bouillon in plaats van de dagelijkse kom soep. De soepsoap ging zelfs verder tot in de Tweede Kamer. PVV-kamerlis Fleur Agema vroeg een spoeddebat aan, dat dinsdagavond werd gehouden.
De bewoners, familie en vrijwilligers waren woest over de bezuinigingsmaatregel. Terwijl drie bestuurders onlangs nog een afkoopsom kregen van 700.000 euro.
Per brief werd de ouderen medegedeeld dat 'soep eten niet meer van deze tijd is'. De echte reden was dat er een nieuwe centrale productiekeuken was en dat de soep die vervoerd moest worden niet in de maaltijdwagens kon worden opgewarmd, schrijft het Leidsch Dagblad.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7075760/__Toch_soep_voor_bejaarden__.html?sn=binnenland,bu itenland
Weet u ook van bijzondere bezuinigingsmaatregelen in bejaardenhuizen? Tip MIJ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!nlvlagnlvlag
FvdV
15 augustus 2010, 16:13
HELP! Armoedig gebedel in de zorg
De afgelopen weken hebben we duidelijk aangetoond dat er iets heel erg mis is in de zorg. Elk burgertrutje betaalt zich suf aan zorgpremie, wat vervolgens netjes via wachtgeldregelingen en ontslagvergoedingen doorstroomt naar de poeplappen van directieleden. Die werkelijk geen idee hebben hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. Elke (nacht)zuster zal dit bevestigen.
Lees verder op Geenstijl (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/08/armoedig_gebedel_in_de_zorg_af.html)
King George
15 augustus 2010, 16:46
Duidelijk tijd voor een forse cultuuromslag en wel per direct!
hirihiri123
15 augustus 2010, 16:58
Het is toch werkelijk niet te g e l o v e n................
FvdV
17 augustus 2010, 16:17
Directie weigert SP toe te laten tot zorgcentrum
STADSKANAAL - Zorgcentrum Parkheem in Stadskanaal laat SP-leden niet binnen omdat er anders onrust onder de bewoners onstaat. Afgelopen weekend werd de deur voor vier socialisten dichtgegooid omdat ze wilden praten over een noodgedwongen verhuizing.
Bron: Telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/7416636/__SP-leden_ge-weerd_uit_zorgcentrum__.html?sn=binnenland,buitenl and)
De bewoners moeten verhuizen, omdat Parkheem een andere bestemming krijgt. De SP'ers blijven actie voeren. De partij vindt dat mensen boven de 80 niet meer verkast mogen worden.
FvdV
27 augustus 2010, 13:28
AMSTERDAM - De Inspectie voor de Gezondheidszorg stelt een groot onderzoek in naar de kwaliteit van de zorg bij Cordaan in Amsterdam. Belangrijkste aanleiding: een groepsverkrachting van een verstandelijk meisje en de verdrinkingsdood van een bewoner in een ander tehuis van de zorginstelling.
Bron: Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1413279.ece/Onderzoek_naar_grootste_zorginstelling_Amsterdam?u tm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+laatstenieuws+%28Volkskrant+L aatste+Nieuws%29)
Dat schrijft het Parool vrijdag. Cordaan is de grootste zorginstelling van Amsterdam, met 27 duizend cliënten en 9 duizend medewerkers. Op meer locaties gaat de Inspectie onderzoek doen.
Uitzonderlijk
‘We controleren voortdurend zorginstellingen, maar in korte tijd zoveel locaties bezoeken van één zorgaanbieder, is uitzonderlijk,’ zegt een woordvoerder in de krant. De Inspectie heeft al onaangekondigd bezoeken gebracht aan vestigingen van Cordaan, en gaat tot eind oktober bij nog een flink aantal zorglocaties langs. De resultaten worden eind 2010 verwacht.
De Inspecteurs praten met zorgpersoneel, managers en cliënten. Hoeveel en welke locaties worden bezocht, wil de Inspectie niet zeggen.
Kwaliteit
Bestuursvoorzitter Eelco Damen van Cordaan verwacht dat de Inspectie alleen opmerkingen zal maken over de kwaliteit van de gebouwen, en de aanwezigheid van voldoende deskundigheid in de zorgteams.
‘We werken keihard om cliënten in betere gebouwen te huisvesten, en om goed opgeleid personeel te krijgen’, zegt Damen in Het Parool. ‘Helaas is het verbeteren van de kwaliteit van de zorg niet een kwestie van even een knop omzetten: dat kost tijd en inspanning.'
Zwartboek
De kwaliteit van de zorg bij Cordaan staat al langer ter discussie. Zo zijn herhaaldelijk Kamervragen (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1277219.ece/Kamervragen_over_zorginstelling_Cordaan) gesteld over de instelling.
In april overhandigde de SP met actiegroep Een ander Cordaan nog een zwartboek aan de Inspectie met 150 klachten over Cordaan. Er werd beklag gedaan over de ondermaatse zorg, personeelstekort en gesjoemel met zorgdeclaraties.
Johnnie
1 september 2010, 19:40
AMSTERDAM - In Amsterdam zijn weer 6 jongens opgepakt in de leeftijd van 18 t/m 23 die verdacht worden van het meermaals verkrachten van een 17-jarig meisje. Dit gebeurde binnen in de zorginstelling Parkhof, van de Amsterdamse stichting Cordaan.
Dat heeft justitie vandaag bevestigd naar aanleiding van een bericht in het Parool. Eerder waren al 9 jongens opgepakt, met de 6 nieuwe verdachten komt het toaal op 15.
De verkrachtingen vonden in mei plaats, binnen in het zorgcentrum van Cordaan, in een woongroep voor licht verstandelijk gehandicapten. Twee bewoners behoren tot de hoofdverdachten. Het meisje dat meermalen verkracht is kampt met zware gedragsproblemen. Ze was in verwarde toestand aangetroffen op een metrostation en vertelde dat ze op een vreselijke manier langdurig verkracht is.
De jongens hebben met mobieltjes opnames gemaakt. De beelden zijn door de recherche in beslag genomen en vormen belangrijk bewijsmateriaal. Volgens de politie is duidelijk dat het meisje hevig tegenstribbelde.
De directie van Cordaan heeft laten weten dat het gebeuren volstrekt onacceptabel is. De inspectie voor de gezondheidszorg doet momenteel onderzoek naar het functioneren van Cordaan. De kritiek is sterk toegenomen, onlangs is in een andere zorginstelling van Cordaan een zwaar demente man in het water gevallen en verdronken. (AHA)
http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/article/detail/509207/2010/09/01/Massale-groepsverkrachting-in-zorginstelling.dhtml
Das dan 15 maal 2 weken vlindervakantie.En de directie krijgt natuurlijk een goude handdruk mee voor bewezen diensten.at your service
FvdV
2 september 2010, 19:25
We doen gewoon nog een onderzoekje, niet dat het echt nodig is omdat zo'n 100 onderzoeken al gedaan zijn in de zorg maar gewoon omdat het kan en het net lijkt alsof er wat aan het probleem gedaan word. Op en dag weet je het het! Je wordt onderzoeksburootje:
DEN HAAG - De gemeente Den Haag laat de kwaliteit van de ouderenzorg in de stad onderzoeken. Aanleiding hiervoor zijn de ondermaatse prestaties van verpleeghuis Loevestein in de Haagse wijk Moerwijk. CDA-wethouder Karsten Klein (Welzijn) wil weten of de incidenten in Haagse zorginstellingen op zichzelf staan of vaker voorkomen, zo werd donderdag bekendgemaakt.
Bron: Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1415557.ece/Den_Haag_wil_onderzoek_kwaliteit_ouderenzorg?utm_s ource=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+laatstenieuws+%28Volkskrant+L aatste+Nieuws%29)
Bewoners verwaarloosd
Klein wil duidelijk maken dat hij - hoewel het Rijk formeel verantwoordelijk is voor de ouderenzorg - toch duidelijkheid wil over de kwaliteit van de Haagse ouderenzorg. Het onderzoek moet voor 1 oktober klaar zijn.
Zorginstelling Florence erkende woensdag dat het verpleeghuis Loevestein ondermaatse prestaties heeft geleverd. Bewoners zijn er slecht verzorgd en onvriendelijk behandeld. Bovendien laat de bouwkundige staat van het pand te wensen over. De SP-fractie in de Haagse gemeenteraad had er bij wethouder Klein op aangedrongen om maatregelen te nemen. ‘Dit zijn geen incidenten meer, de zorg in Den Haag is vaak een puinhoop’, stelde raadslid Bart van Kent
hirihiri123
8 september 2010, 06:32
Demente bejaarden krijgen oud voedsel
Verpleegtehuis Sint Elisabeth in Goirle geeft toe dat dementerende bewoners lange tijd voedsel is voorgezet dat ver over de datum van houdbaarheid was.
Het zorgcentrum zegt dat naar aanleiding van klachten van de dochter van een van de bewoners.
„Ik ben meerdere malen spullen tegengekomen van vorig jaar. Zelfs eieren uit 2009”, zegt een woedende Monique van Loon uit Tilburg. „Telkens als ik mijn dementerende moeder opzocht, liep ik er weer tegenaan. Kasten vol oud voedsel, van pindakaas tot jam, maar ook verse producten die tot ergens in augustus goed waren. Ik heb het steeds gemeld, maar werd met een kluitje in het riet gestuurd. Op een bepaald moment verboden verpleegkundigen mij in de kasten en de koelkast te komen. Maar in totaal had ik al vier vuilniszakken met over-datumproducten weggehaald.”
Na een reeks klachten zei de leiding van het verzorghuis de zaak te zullen verbeteren. „Maar het hielp niet”, zegt Monique van Loon. „Ik moest het maar melden bij een of andere instantie. Het is mensonterend, want je kunt dementerende mensen alles voorzetten. Dit moet stoppen!”
Directielid Wilma Claassen van Sint Elisabeth trekt het boetekleed aan: „We hebben protocollen, maar die werden niet voldoende nageleefd.”
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7588448/__Oud_voedsel_demente_bejaarden__.html?sn=binnenla nd,buitenland
In een woord: Schande !!!!!!!!!!!!
Hoe lang duurt dit al ???
Die Wilma Claassen is die functie onwaardig!!!!!!!!!!!!!!
Fleur : Werk aan de winkel!!!!!!!!!!!!!!
King George
9 september 2010, 16:47
In een woord: Schande !!!!!!!!!!!!
Hoe lang duurt dit al ???
Die Wilma Claassen is die functie onwaardig!!!!!!!!!!!!!!
Fleur : Werk aan de winkel!!!!!!!!!!!!!!
PVV: Dementerenden verdienen vers voedsel (http://www.forum-voor-de-vrijheid.nl/showthread.php?goto=newpost&t=22864) at your service
FvdV
14 september 2010, 12:34
140.000 mensen in zorg nodig
Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft berekend dat er tot 2030 maar liefst 140.000 mensen extra nodig zijn in de ouderen- en thuiszorg.
Bron: Spits (http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/09/140000_mensen_in_zorg_nodig.html)
Dat aantal bestaat niet alleen uit extra krachten, maar ook uit vervanging van een deel van het huidige personeel.
Volgens het SCP had het allemaal nog veel erger kunnen zijn, maar zorgt de toenemende gezondheid van senioren ervoor dat er relatief minder mensen nodig zijn.
Zarathustra
15 september 2010, 06:58
-
King George
15 september 2010, 09:22
Genoeg mensen die gerust in de zorg zouden willen werken of zich daartoe om willen scholen., maar met name de bedrijfscultuur is ziek. Een wirwar van bureaucratie, tig lagen management. Enig idee hoe geldverslindend dat is? En pas bij het bed de verpleger als sluitpost van de begroting. Thuiszorg? Liefst Alfahulpen als oproepkracht, enkel wanneer het de opdrachtgever schikt. Verander nou eerst maar eens de bedrijfscultuur!
Zarathustra
15 september 2010, 11:28
-
FvdV
15 september 2010, 12:43
Laat men eerst maar beginnen om al die mensen terug te krijgen die door de bobos zijn weggejaagd jarenlang, dat zou in elk geval een goede start zijn en als het werken in zorg weer leuk is dan komt de rest vanzelf wel.
Zarathustra
15 september 2010, 13:48
-
King George
15 september 2010, 15:32
Prima idee, maar dan nog niet de oplossing, daar krijg je geen 140.000 mee mensen over de vloer en we hebben ook nog politie-agenten en docenten voor de klas nodig. En al zou jouw argument kloppen dan nog is het niet reeël en moeten we voor een meer pragmastische oplossing zorgen of in ieder geval nadenken en dat zullen toch buitenlandse werknemers zijn.Met hoeveel massaïmmigratie zijn we al niet overspoeld? Dan mag je verwachten dat ze ook participeren, zoals die linkschmenschen ons hebben voorgewend dat wij die immigranten nodig hebben om bijvoorbeeld de vergrijzing op te kunnen vangen. Overigens ze ik twintig jaar geleden al dat deze valse voorwendselen uit de dikke duimen en uit de lange neuzen kwamen, uiteraard op straffe van door die linkse kerk in de hoek van de racisten te worden getrapt. De praktijk wijst echter uit dat zij als populatie als geheel niet netto hebben gecontribueerd aan de Nederlandse samenleving en d aarmee het draagvlak vergroot, maar netto hebben geparasiteerd op de Nederlandse samenleving en daarmee een extra aanslag op het draagvlak hebben gepleegd. We hebben dus nu extra kosten voor massaïmmigratie boven op de vergrijzing. En jij verwacht dat de volgende immigratiegolven wel een netto contribuerende bijdrage zullen leveren? Hoe naïef en dwaas moet je zijn zeg... :p
FvdV
15 september 2010, 17:32
Zoals ik al eerder zei, is dit 1. niet voldoende en 2. al zou het voldoende zijn dan nog niet reeel en 3. mogen we er vanuit gaan dat dit gaat gebeuren als de kans klein is en moeten we dan niet voor onze verzorging zorgen dat het altijd goed komt ongeacht welk scenario dan ook. Je antwoord is veel te sumier en kortzichtig.
Dan ben ik zeer benieuwd waar jij wilt beginnen? tenslotte zal er ergens begonnen moeten worden kom maar op met je oplossingen!
Misdefinitie
15 september 2010, 22:47
Massa-immigratie kost zeker 8 miljard per jaar en we hebben minstens 400.000 werklozen. Geld en personeel dat kan werken zat in Nederland. We hebben geen extra allochtonen nodig.
Sluit de grenzen, stop die 8 miljard in de zorg en motiveer hoogopgeleide mensen om weer in de zorg te werken. Ik las hierboven het argument dat omscholing jaren duurt: die 140.000 zijn nodig tot 2030. Bovendien zijn er veel zorgbanen die minder opleiding vereisen.
De middelen zijn wel degelijk voldoende. Vergeet niet dat politici graag overdrijven. Het onderwijs neemt op het moment nauwelijks mensen aan en de politie heeft 30.000 mensen teveel om te flitsen.
Zarathustra
16 september 2010, 08:59
-
King George
16 september 2010, 11:40
Alle voorgaande massaïmmigratiegolven hebben geen bruikbare arbeidsreserve opgeleverd en niets wijst er op dat de linkse natte droom van nog meer massaïmmigratiegolven dat wel gaat doen. Wij hebben arbeidsreserve zat om om-, her- en bij te scholen. Wie tegenwoordig werkloos raakt en ouder is dan 50 jaar, die moet al hondsbrutaal zijn wil hij het lef hebben om te solliciteren. En kijk eens naar hoeveel procent tussen 50 jaar oud en 65 jaar oud aan de kant staat en met hoeveel procent het percentage inactieven per leefjaar toeneemt. In dat cohort valt arbeidsreserve te mobiliseren, niet zozeer in het cohort 65 tot 67 jaar.
Vereist zijn tevens een gezondere bedrijfscultuur, dus geen ontslagen of geen verlengingen van contracten als werkgevers menen dat werknemers met teveel periodieken (ervaringsjaren) te duur zijn, naleving van CAO (En waar geen CAO is, minimaal het minimum loon.) en ander arbeidsrecht (loondoorbetaling bij ziekte, doorbetaalde verlofdagen, overuren(-toeslag) uitbetalen). En geef ze de kost in hoeveel branches deze met voeten wordt getreden! Dit soort beunhazen kei- en keihard knippen en scheren.
Werkweigeraars daarentegen mogen ook gekort worden op de uitkering. Uitkeringen zijn immers geen vrijblijvende giften zonder verplichtingen daar tegenover.
Zarathustra
16 september 2010, 12:03
-
Jessica
16 september 2010, 17:50
Minister Klink komt opnieuw met eigen bijdrage op paramedische zorg en tweedelijns geestelijke gezondheidszorg.
De GGZ's schreeuwen meteen dat ze de eigen bijdrage niet zullen innen, bang als ze zijn voor een kleinere klantenkring. Doch minister Klink heeft gelijk dat hij iets wil doen aan de hoge kosten van de paramedische en tweedelijns geestelijke gezondheidszorg. Het meest opvallende in het nieuws omtrent dit onderwerp vond ik wel, dat de GGZ's heel helder de eigen effectiviteit van hun behandelingen beschreven: de klanten zouden bijstandsgerechtigd zijn, in de schulden zitten en niet in staat zijn om aan de eigen bijdragen te voldoen. Dit is nu een mooi bewijs van waar de tweedelijns psych. zorg nu eigenlijk toe leidt: bijstandsgerechtigd, schulden etc.. Dat deze zorg alleen maar een eindeloze fuik is, waar patienten die gestigmatiseerd zijn als psych. patient in terechtkomen, wordt wel bewezen doordat deze clienten niet eens aan hun financiele verplichtingen kunnen voldoen. Heel goed van minister Klink dat hij een rem probeert te zetten aan deze geldverspillerij, ook vanuit humanitair gezichtspunt!.
FvdV
16 september 2010, 18:36
A. Je wilt regels behouden ter bescherming van hardwerkende nederlander
B. Deze gelijkheid zou voor meer vrijheid van deze hardwerkende nederlander moeten zorgen.
C. Dat is schijngelijkheid en het is een vrijheid die niet opgaat voor de niet-nederlander (zelfs voor de niet hardwerkende nederlander),
D. Dit gaat lijnrecht in tegen het liberale denken.
E. Liberale denken heeft zijn roots in een idee van absolute, algehele vrijheid op alle vlakken, dus ook het loslaten van rechten voor werknemers etc.
F. Waar het mee samen gaat is het socialisme.
G. Socialisten willen de mens beschermen met regels
H. Binnen het socialisme is er geen discriminatie tussen rassen, want met de mens bedoelen ze alle mensen.
I. Socialisme met een afkeur van allochtonen is gericht op de eigen cultuur, op de eigen natie.
J. Dit noemt met nationaal socialisme. (Natie + socialisme)
K. Deze vorm van politiek zorgt voor een dictatoriale en rampzalige wereld.
Wil je nu echt dit sociaal nationalistische beleid?
Het liberale denken heeft in tegenstelling tot waar het eigenlijk voor bedoeld was ertoe geleid dat slechts een clubje elite er beter van geworden is, begin vorige eeuw zou men dit clubje kapitalisten genoemd hebben.
Er is echter een groot verschil, de kapitalisten van toen 'de salonsocialist van nu' maakte er geen zooitje van. Mensen als Drees 'een echte socialist' zagen toen de bui al hangen toen de salonsocialist zijn opmars begon en hun waanzin en terreur van een maakbare wereld over ons uitbraakten en maakte zich uit de voeten en terecht want kijk wat ze veroorzaakt hebben, massa-immigratie (die overigens het failliet van het socialisme aantoont) en politieke wanorde over alle gebieden van onderwijs begonnen met de mammoetwet tot zeer slechte zorg terwijl Nederland ooit eens tot de beste zorg leveranciers ter wereld behoorden en natuurlijk de achterlijkheid om criminelen als zielig te beschouwen en ze daar ook naar te behandelen! Het is in dit licht gezien een grove schande dat elke keer weer de discriminatie-retorieken uit de kast gehaald worden om aan te tonen hoe goed de zogenaamde gutmensch wel niet is, nou dat zijn ze niet en dat waren ze ook nooit, ze hebben een heel continent verpest met miljarden dollars en hun maakbare wereld waanzincomplex "nee maar ze waren wel tegen discriminatie" behalve dan het discrimineren van de eigen bevolking zo goed zijn zij!
Gelukkig prikt de wereld er tegenwoordig dwars doorheen, marxisten/communisten overal zie je ze verdwijnen en profiteren steeds meer armen van het kapitalisme de linkse waanzin verdampt op weg naar een betere 'realistische' wereld met nationalistisch beleid.
Zarathustra
17 september 2010, 09:25
-
FvdV
17 september 2010, 14:41
Wen er maar alvast aan er gaat een hele andere wind waaien in Europa met Nederland voorop.
Het einde van het linkse tijdperk is binnen handbereik toPpie
Zarathustra
17 september 2010, 15:44
-
FvdV
17 september 2010, 16:01
Laat ik je nou eens een vraag stellen waar zijn jullie nou eigenlijk bang voor?
De PVV is een democratische partij en Geert Wilders is veruit voor de rest een rasdemocraat alle punten die de PVV de afgelopen jaren naar voren bracht waren allemaal punten ter versterking of ter verdediging van onze democratie.
Daarover hoor je nooit iemand ergo de partij word juist zondere enige (wetenschappelijke) onderbouwing weggezet als een een bruine ondemocratische partij wat een grove leugen is het zijn juist de partijen die de PVV verwijten niet democratisch te zijn die ondemocratisch zijn en de voorbeelden zijn ten over bijvoorbeeld burgermeester verkiezingen of een bindend volksreferendum zaken waar alleen de PVV voorstaat!
En nou wil dat wel eens horen van jou Zarathustra waar zijn jullie nou bang voor? Is het omdat jullie straks geen grote bek meer kunnen hebben, is het juist omdat jullie ondemocratisch verhoudingen in geding komen zoals o.a. bovengenoemden, is het omdat straks niks meer vrijblijvend is, is het omdat burger belang straks groter is dat het belang van bepaalde elite in deze maatschappij? Vertel heel Nederland nou eens vanaf dit forum waar jullie nou zo bang voor zijn als de PVV hier aan de touwtjes gaat trekken? toPpie
Zarathustra
17 september 2010, 16:17
-
FvdV
17 september 2010, 18:02
Allereerst hoor ik niet tot een linkse of rechtse groepering. Ik ben juist lid geworden van dit forum, omdat ik me tussen de PVV-aanhang wilde werpen om zo te begrijpen waarom ik het niet begrijp, wat ik verkeerd zie. Ik ben ook echt niet van plan om overal als een links idealist te gaan trappen, als je mijn posts leest dan moet je dit ook van mij aannemen.
Okay je ziet jezelf dus als een links idealist maar je behoord niet tot een bepaalde groepering/politieke partij zie ik dat zo goed?
Ik zie vanuit mijn eigen wereld dat er een onlogische en onterechte tweedeling wordt geformuleerd van die mensen tegen die mensen. Net zoals jij mij bij een soort mensen wil stoppen. Ik ben een vrijdenkend, rationeel individu en ik kan me als vrijdenkend rationeel individu niet voorstellen dat ik andere vrijdenkende rationele individuen zou reduceren tot mensen van een groep die allemaal niet thuis horen in een democratische wereld waar iedereen vrij mag zijn.
Je ziet jezelf dus niet terug in collectivisme ook al ben je links idealistisch wat is er dan zo ideaal aan het linkse gedachtegoed/visie?
Vrijheid van denken is altijd vrij, maar vrijheid van keuze is relatief tot de ander. En als je de andere groep degradeert of wegstuurt of wat dan ook, dan is er geen relatie en dus ook niks relatief maar alles absoluut en absolute waarheden leiden tot rampen.
Maar dat is toch precies wat links al 150 jaar doet? Vrijheid van denken zijn juist zaken die uitsluitend bij rechts tegenkomt als jij graag individualist wilt zijn wat doe je dan in godsnaam in het linkse spectrum?
Als je jezelf toelegt op bepaalde waarde die ooit eens behoorde tot het linkse spectrum zoals bijvoorbeeld eerlijk delen dan loop je op een weg die doodloopt want vrijwel alle waarden die ooit eens tot het linkse spectrum behoorden eerlijk delen, gelijkwaardigheid, anti-religie, anti-conservatisme, democratie etc. zijn ruimschoots overgenomen door rechts. zelfs de slechte vorm van het kapitalisme is nog door links omarmd terwijl rechts het kapitalisme juist een eerlijker gezicht probeert te geven.
Ab Klink schreef dat hij niet kon samenwerken met de PVV. Hij had een ander verhaal over immigratie. Zijn idee over immigratiewetgeving en handhaving daarvan scheen overeen te komen met Wilders, maar Klink wilde het vanuit zijn principes uitleggen als duidelijkheid voor diegene die naar NL willen komen en hij vond dit eerlijk en zuiver. Wilders wilde dit uitleggen als een overwinning voor Nederland en daarmee de twee partijen moslims vs christenen tegen elkaar zetten. Met beide mensen ben ik het persoonlijk niet geheel eens, maar ik vind dat je NOOIT mensen tegen elkaar op moet zetten, dan is er geen relatie en geen samen leven meer mogelijk.
Waar ligt hier de definitie van mensen tegen elkaar opzetten?
Geert kaart de problemen aan die het westen met moslims heeft en die problemen zijn er Geert zuigt die problemen niet uit zijn duim. Wat Klink en co doen is dat bagatelliseren, net doen alsof die problemen er niet zijn, Klink die vooral uit zijn eigen religieuze straatje zwetst kan zwz al geen objectief beeld neerzetten voor hem is de islam als het christendom (wij van wc eend adviseren..) Omdat men de waarheid niet aankan die Geert aan de oppervlakte brengt word heel slinks gesuggeerd dat hij mensen tegen elkaar opzet, dat zijn geen feiten, dat is een gebrek aan weerwoord tegen de waarheid. Zulke discussies kun je nooit winnen want gelovige zijn per definitie fanatisch en staan nooit open voor de waarheid behalve hun eigen waarheid, we zien dat binnen het christendom maar nog meer binnen de islam. Klink neem ik puur en alleen om deze reden niet serieus, iets anders word het wanneer partijen de waarheid bagatelliseren die daar electoraal belangen bij heeft. Daarmee komen we aan op mijn vraag aan jou, waarom die angst voor Geert Wilders? daarmee heb ik zojuist zelf het antwoord gegeven, het draait nergens om het belang van mensen die zogenaamd gedupeerd zouden zijn door de waarheidsvinding van Geert, nee het gaat allemaal om pure eigen belang want als het puntje bij paaltje komt dan kunnen alle allochtonen ook doodvallen bij ze en de PVDA bewijst het zelf door nog geen drie allochtonen op de kamerlijst te zetten van meer dan 50 kandidaten, meer dan dubbel zoveel (understatement) zie je op de gemeentelijke lijsten staan omdat daar het electoraat strategisch beter ligt, stemvee voor het eigen belang. Dit soort partijen hebben niks met het algemene belang, ze zitten er alleen voor zichzelf en de baantjes. Het feit alleen al om aan te kondigen in een tijd dat alle zeilen moeten worden bijgezet met name dank de PVDA zelf, om overal tegen te stemmen zegt wel genoeg en dan wil jij de PVV verwijten dat deze tweedeling in veroorzaakt of angst zaait? Het zijn juist deze partijen Groenlinks, D66 en PVDA die angstzaaien en tweedeling veroorzaken om hun eigen belangen te dienen.
Ik vind het ook jammer als ik om mij heen laag geschoolde mensen zie die zichzelf voor geld reduceren tot schoevendraaiers en misbruikt worden voor globale concurrentie en ik voel mij ook schuldig dat ik daar niet bij hoor en er alleen over praat. Maar ik probeer deze mensen te helpen en iets bij te brengen waar ze later iets aan hebben, maar als er telkens een tweedeling wordt gestimuleerd dan is niets meer voor rede vatbaar maar alleen nog maar voor extreme ideeën rechts en extreme ideeën links.. Ik wil balans en nuance en een continue onderzoekende houding, de wetenschap, de ratio, het gesprek, de relatie.
Wat zijn dan die extreme ideeën van rechts in dit geval de PVV?
Is het extreem om gevangen minder rechten te geven als bejaarden (op dit moment is het precies andersom) ?
Is het extreem om van nieuwkomers te verlangen om mee te doen?
Is het extreem om religieuze stromingen geen macht te geven?
Is het extreem om te zorgen dat mensen weer veilig over straat kunnen lopen en misdadigers hard te straffen zodat deze voor langere tijd van de straat zijn?
Is het extreem om van Nederland een volwaardige democratie te maken zonder monarchie maar met bindend volksreferendum en burgermeester verkiezingen?
Is het extreem om vrij te zijn als land en je eigen zaken te regelen zonder gevangen te zitten aan een club wereldvreemde bobo's in Brussel die oude Hitleriaans parktijken nastreven met de vorming van een ondemocratisch vierde rijk? (over extremisme gesproken)
Is het extreem om lieden die hier permanent gast zijn en zich hier niet houden aan de regels of zich schuldig maken aan terreur om deze terug te sturen naar land van herkomst?
En de lijst is nog langer maar deze greep is met zekerheid de belangrijkste
Ik wacht wel op je antwoord maar waarschijnlijk kan ik lang wachten? Anders zou je de geschiedenis ingaan als de eerste die hier antwoord op durft te geven.
Zarathustra
17 september 2010, 18:34
-
FvdV
17 september 2010, 23:02
1. Ik ben geen links idealist. Ik geef aan (en zo letterlijk moet je mijn zin lezen en overigens ook al mijn andere zinnen, ook diegene waar ik een waarschuwing voor kreeg) dat ik niet wil trappen als een links idealist, dus daar ook niet als zodanig mee wil worden geassocieerd.
2. Dus nee ik zie mezelf niet terug in collectivisme.
3. Betreffende punt 3 "vrijheid van denken" dan is dit inderdaad niet links, daarom ben ik dus ook niet links idealistisch.
Dat was me niet heelmaal duidelijk maar nu heb ik een goed beeld.
4. Klink maakte een morele keuze op zelfverantwoordelijkheid, jij kunt niet bepalen of hij dit goed heeft gedaan, dit kan hij alleen voor zichzelf doen en dit schreef hij ook als zodanig in zijn brief.. Ik wil de quote wel terughalen als u dit wenst.
Klink is een zeer slecht voorbeeld zoals ik al zei Klink is klinkklare onzin iemand die beweerd dat de moslima elke maandag braaf met haar broodtrommeltje naar de inburgering gaat die is niet van deze planeet. Kijken we terug naar zijn beleid van de afgelopen jaren bevestigd dat beeld nog maar eens even samen met zijn maatje Hirsch Ballin zijn niet van deze planeet en horen duidelijk thuis in Mekka waar zij de regels van de sharia kunnen naleven.
Verder is er geen EEN waarheid, dat is absoluut en leidt tot rampen. Althans hoe absoluter de waarheid, hoe groter de ramp (dit geldt ook voor de maakbare samenleving en voor de gelovigen). Continu reflecteren op je eigen verantwoordelijkheid en vrijheid, dat is essentieel en als individu keuzes maken en niet binnen een grote groep. Ik merk dat velen hier niet als groep fungeren en zelfs lijnrecht tegenover elkaar staan, maar wel hetzelfde denken na te streven, bijzonder. (de PvdA mag van mij ook in de prullenbak overigens).
Dat is me dan blijkbaar ontgaan en dat wil ik wel eens aangetoond zien.
5. waarom die angst voor Geert Wilders? Ik heb geen angst, hij mag van mij aan de macht komen, maar ik ben bang voor zijn aanhang en vooral voor de reactie van zijn aanhang als ze of afgeschoten worden in de eerste linie bij een conflict (omdat ze het zullen afleggen tegenover de machtigen in de geglobaliseerde wereld) of dat ze na Wilders pessimistisch worden betreffende democratie en uiteindelijk richting een dictatoriaal regime willen. Ik zeg niet dat dit gaat gebeuren, maar ik ben hier bang voor ja.
Dat is een bijzonder vreemde stelling vind je niet? Gezien de ideologie van de islam die het overgrote deel van de PVDA aanhangt zou je eerder kunnen stellen dat het gevaar waar jij op wijst uit die richting komt? Wanneer je daarbij bedenkt dan christelijke partijen op het SGP na de sharia wel zouden willen invoeren zou je eerder kunnen stellen dat het gevaar waar jij op wijst uit die richting komt? Terwijl het gevaar voor een regime vanuit die hoek behoorlijk zichtbare trekken begint te vertonen heb ik echter geen aanwijzing dat het gevaar juist uit onze hoek zou komen tot nu laat het beeld eerder zien dat hier democratie en vrijheid nagestreeft word, bovendien betekend een multiculturele staat zoals we die nu hebben inleveren van vrijheid en dat de PVV stemmer hier op tegen is kun je daarom moeilijk als een gevaar zien?
Vooral omdat ik strijd voor iedereen en zelden een leugen vertel en altijd probeer het beste te doen in alle situaties, ook al kost het soms erg veel letterlijk en figuurlijk, uiteindelijk kom ik sterker terug. Ik geloof gewoon in alle mensen en ik geloof in dat ene individu, volgens mij is dat ook democratie.
Een typische wijze van linksdenken geen enkel mens is hetzelfde je hebt goede mensen en slechte mensen, democratie wordt het pas als de wet zegt dat iedereen gelijk is dus dat is van een hele andere orde.
6. a. Is het extreem om gevangen minder rechten te geven als bejaarden (op dit moment is het precies andersom) ?
Deze vergelijking gaat niet op, het zijn verschillende groeperingen met een verschillende achtergrond en context.
Ik vind dat bejaarden fatsoenlijk behandeld moeten worden, dit heeft niets met gevangenen te maken, dit is fatsoen!
In dit land heeft alles met beide te maken want in dit land heeft een gedetineerde een beter leven in de gevangenis dat bejaarden in een verzorgingshuis en dat is ontstaan door valse sentimenten van links-ideologen. Die criminelen tot zielig hebben verklaard en deze daar ook zo naar te behandelen.
Verder hebben gevangen als vrij denkende mensen ook het recht te denken en worden ze al in hun keuzevrijheid ontnomen, maar ook dat heeft een nuance voor de samenleving, hoe ver wil je dat iemand weer deelneemt en is iemand voor altijd fout? Vergeving is een oplossing, maar hoe ver we moeten gaan.. tsja, dat is ook voor mij moeilijk te beantwoorden.
Als je het wilt hebben over vergeving raadt ik je aan om met de slachtoffers te gaan praten. Bovendien kan vergeving alleen plaatsvinden wanneer rechtvaardigheid gezegevierd heeft en dat is het moment waarop een crimineel zijn daad inziet en er oprecht spijt van heeft, dat moment is alleen haalbaar wanneer iemand een sober en lange gevangenisstraf uitzit zonder enige privileges, precies in tegenstelling tot wat het nu is.
6. b. Is het extreem om van nieuwkomers te verlangen om mee te doen? Nee.
6. c. Is het extreem om religieuze stromingen geen macht te geven? Nee, mits alle absolute stromingen waarin men spreekt over de waarheid, geen macht krijgen en dit lijkt onmogelijk te zijn.
Prima dit zijn allemaal PVV standpunten.
6. d. Is het extreem om te zorgen dat mensen weer veilig over straat kunnen lopen en misdadigers hard te straffen zodat deze voor langere tijd van de straat zijn? Voor een langere tijd is niet ALtijd en veilig over straat kun je in relatie met andere landen in de wereld in Nederland heel erg goed. Het criminaliteitsniveau in NL is niet drastisch toegenomen. Hard straffen mag van mij wel, maar harder hoeft niet, de straffen zijn al op europees gemiddelde en vanuit USA zien we dat een absolute harde aanpak leidt tot wederom rampen.
Voor de essentie maakt dat niks uit iemand die lang weggestopt word is ook voor lange tijd van de straat en daarmee is de maatschappij al een stuk veiliger, bovendien is het ook een waarschuwing voor anderen die hetzelfde pad willen bewandelen. Nu is het zo dat de straffen in dit land zo laag zijn dat het een visitekaartje is om het criminele pad op te gaan we zijn zelfs zover dat liquidatie in drukke menigten op klaarlichte dag plaatsvinden daarmee is wel bewezen wat criminelen over ons rechtssysteem denken vind je niet?
6. e. Is het extreem om van Nederland een volwaardige democratie te maken zonder monarchie maar met bindend volksreferendum en burgermeester verkiezingen? Ja, dat is idealiter precies wat ik zou willen, maar dan moeten alle burgers kritisch zijn en altijd alle waarheden bekritiseren, alleen zo kunnen burgers een kritische visie uitdragen in referenda en is Nederland een volwaardige democratie. Zolang dit niet het geval is, maar ik streef hier zoveel mogelijk natuurlijk wel naar, blijf ik een aanhanger van een koningshuis als het toch mis zou gaan :), hou vreselijk ik dit ook vind en misschien zelf slap is van mezelf.
Het referendum over de Europese grondwet was kritisch genoeg benaderd door de kiezers daarmee lijkt het mij bewezen dat we hier zeer goed mee omgaan in landen als Zwitserland gaan referendums al eeuwen in perfecte orde. Als jij jezelf ziet als een aanhanger van het zgn. koningshuis hoe kun je dan pleiten voor democratie, je zegt zelf een gevaar te zien vanuit mijn hoek terwijl Bea von Amsberg er geen enkel geheim van maakt om de democratie als het haar niet uitkomt aan haar laars te lappen. Bovendien jij was toch zo tegen de kapitalistische elite nou von Amberg is hoofd van de illuminatie, jij bent toch zo tegen tweedeling en zakkenvullerij en egoïsme? von Amberg is het daar het boegbeeld van en dat begint al door geen belasting te betalen.
6. f.Is het extreem om vrij te zijn als land en je eigen zaken te regelen zonder gevangen te zitten aan een club wereldvreemde bobo's in Brussel die oude Hitleriaans parktijken nastreven met de vorming van een ondemocratisch vierde rijk? Ik vind het eigen zaken regelen ook redelijk extreem overkomen en de ontstaansgeschiedenis van landen is altijd vrij extreem, dit zou ook zo kunnen gelden voor het ontstaan van Europa over honderden jaren. Maar ik heb al eerder aangegeven dat ik me kan voorstellen dat Europa als geheel op een ondemocratische manier tot stand is gekomen, iets waar ik om reden 6e me wel in kan vinden, maar idealiter niet zou moeten willen. Ik snap dat Europa een issue is en ik begrijp niet dat dit zo makkelijk door de PVV stemmer wordt geaccepteerd als zijnde een punt voor Wilders dat hij even achterwege laat, zolang hij het punt van de immigratiestop maar binnenhaalt. voor mij ligt het probleem niet bij de immigratie van allochtonen naar NL namelijk, maar bij Europa. Maar voor mij is Europa een zegen en ook geen probleem, ik ben in alle Europese landen geweest en heb ervan genoten.
Wederom tegenspraak van iemand die zegt voor vrijheid te staan, uitleg overbodig.
Nogmaals: ik vind de verabsolutering van de waarheid van Wilders en de opvattingen van sommigen hier, extreem. Alsof we moeten vechten voor ons eigen land tegen een gevaar wat Islam heet en alsof Wilders een held is. Helden bestaan voor mij niet, wel bijzondere mensen. Absolute waarheid houdt geen ruimte meer voor kritiek en een onderzoekende houding, absolute waarheid doet alles om de absolute waarheid zo absoluut mogelijk te houden ten koste van de ander. Dat heet conflict en niet (keuze)vrijheid.
Onee helden bestaan iemand die en crimineel aanhoud op straat die net iemand berooft heeft is een held, iemand die tegen de stroming in durft te zwemmen met gevaar voor eigen leven vecht voor vrijheid van meningsuiting is een held, iemand die ondanks 24 uurs beveiliging omdat hij of zij bedreigd word toch overeind blijft en zich niet klein laat krijgen is held boven alle helden. Absolute waarheid is waarheid die bewezen is, Geert heeft wat dat betreft het recht om deze waarheid te claimen ook al willen anderen die zelf niks te claimen hebben deze waarheid niet horen ook dat heet (keuze) vrijheid.
FvdV
14 januari 2011, 16:53
De enorme inzet van onze Fleur de afgelopen jaren word eindelijk omgezet in 'kabinetsbeleid' maar er is nog een lange weg te gaan,
winnaar vandaag: Fleur Agema!
Douchen in zorginstelling in de wet
Het kabinet gaat de rechten van bewoners van zorginstellingen beter vastleggen. In het gedoogakkoord was een wetsvoorstel daarover al aangekondigd.
NOS
In de wet komt onder meer te staan dat bewoners afspraken kunnen maken over de manier waarop ze worden verzorgd en dat die afspraken moeten worden nagekomen. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld afspreken hoe vaak ze willen douchen, of dat ze bijvoorbeeld elke dag willen wandelen.
Volgens staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten zijn in veel instellingen de wensen van bewoners nu ook al het uitgangspunt, maar moet dat wettelijk worden verankerd.
GW=OK
14 januari 2011, 17:31
Aan Fleur en PVV hebben we tenminste wat! Een toppertje! toPpie nlvlag
King George
14 januari 2011, 20:24
Stukje bij beetje en onverminderd door en met een rechte rug zet zij zich voor de Nederlandse zaak in. Dat is nou pas sterk en sociaal! Namens Nederland en de hulpbehoevenden die onze zorg werkelijk nodig hebben bedankt!
Demente ouderen verwaarloosd
ROTTERDAM - Demente ouderen van Zorggroep Rijnmond worden volgens undercoverjournalist Ivo van Woerden verwaarloosd. Hij luidt in zijn maandag verschenen boek 'Undercover in de ouderenzorg' de noodklok over de minieme zorg.
Bron: Telegraaf
Een paar maanden werkte Van Woerden als zorgbroeder bij de instelling. Hij merkte dat er alleen nog tijd is voor de basiszorg. Dat komt neer op uit bed halen wassen, eten en weer naar bed brengen. Hij beschrijft dat bejaarden soms lange tijd in hun eigen ontlasting in bed liggen of alleen worden achtergelaten op de wc. Medicijnen worden gegeven aan de hand van de naam op een ingenaaid lipje in het overhemd. Het komt voor dat één verzorger verantwoordelijk is voor negen dementerende bewoners, meldt RTV Rijnmond.
Directeur Kars van Zorggroep Rijnmond vindt de zaken pijnlijk. Hij voert aan in de zomermaanden moeilijk voldoende personeel te kunnen vinden om medewerkers die met vakantie zijn, te vervangen. Hij zegt dat een aantal zaken al zijn aangepast.
King George
8 maart 2011, 03:11
Je zou haast bang worden om oud te worden. Wie of wat is bestendig? En worden kleine kinderen (kinderen, oom-/tantezeggers) nou snel groot of worden "grote mensen" nou snel oud. Misschien het laatste wel.
Weet dat dit het voorland is van de 65-plussers, de generaties die ons hebben gevoed en opgevoed! Laat u dit toe?
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.