PDA

Vollständige Version anzeigen : ’Wij stenigen geen vrouwen’

admin
19 januari 2007, 20:26
ROTTERDAM - Lijsttrekker Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid beantwoordde maandag als eerste in de AD-serie Dichtbij de Lijsttrekker vragen van lezers.

http://img172.imageshack.us/img172/2051/bibu082410wilders96646hhc1.jpg

Geert Wilders, lijsttrekker van de Partij voor de Vrijheid, is de meest bedreigde politicus van Nederland. Al twee jaar wordt hij dag en nacht bewaakt. ,,Dat is zwaar. Soms voel ik me net een klein kind dat eerst moet vragen of hij naar buiten mag.

Moeilijker is het voor mijn vrouw. Zij heeft hier niet om gevraagd.’’ Zijn standpunten zijn er niet door veranderd, zegt hij. Nederland wordt volgens hem overspoeld door de islam. Daarom moeten de grenzen vijf jaar dicht voor niet-Westerse allochtonen, mogen er geen nieuwe moskeeën worden gebouwd en moet iedereen zich aanpassen aan de dominante joods- christelijke cultuur.

Veel lezers vinden dat u zich alleen druk maakt over de islam. U zou steeds dezelfde plaat afdraaien.

,,Immigratie en integratie zijn belangrijke onderwerpen voor mij. Ik verzin niet zelf dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn in onze gevangenissen. Dat ís zo. Ik zeg het hardop. Helaas krijgen mijn plannen voor bijvoorbeeld onderwijs en dierenrechten minder aandacht. Ook mijn voorstel voor belastingverlaging van 16 miljard euro was voor de meeste kranten niet meer dan een klein bericht op pagina 13.’’

AD-lezer Ben Tarici ziet nog steeds weinig blauw op straat. Wat gaat u daaraan doen?

,,Te veel mensen bij de politie hebben een bureaufunctie. Dat komt door het beloningssysteem. Een agent op straat kan alleen meer gaan verdienen als hij een staffunctie neemt. Dat moet je dus veranderen. Dat geldt ook voor het onderwijs en de zorg. Mensen willen niets liever dan voor de klas, aan het bed of op straat blijven werken.’’

Mieke Broos maakt zich zorgen over de ontsnappingen van tbs’ers.

,,Elk slachtoffer is er een te veel. En nog steeds worden zware criminelen op verlof gestuurd, begeleid door een verpleegster van 21 jaar. Ik vind dat de veiligheid van gezinnen belangrijker is dan het laten terugkeren van tbs’ers in de maatschappij. Dat geldt ook voor zedendelinquenten die terugkeren. Zij vallen vaak in herhaling. Daarom is het de plicht van de overheid buurtbewoners te waarschuwen als ze dichtbij komen wonen.’’

Mohamed Tahiri uit Den Haag vraagt waarom alle nieuwkomers moeten assimileren, terwijl veel Nederlanders elkaars dialect niet eens verstaan. U spreekt Limburgs.

„Ja, en dat doe ik met trots. Fries, Haags, Utrechts en Limburgs zijn een onderdeel van onze cultuur. Marokkaans is dat niet. Het is niet alleen de taal. Ook de cultuur is een andere. Wij hebben de Verlichting doorgemaakt. In Nederland kennen we de scheiding tussen kerk en staat. We hebben geleerd dat je conflicten niet moet oplossen met geweld: wij stenigen geen vrouwen en we hangen geen homo’s op. Het is niet eng of xenofoob om te zeggen: dat willen we hier niet.’’

Vindt u niet dat de islam ook goede dingen heeft gebracht, wil een andere lezer weten.

,,Ik ben in veel landen in het Midden Oosten geweest. Daar heb ik vriendelijke en gastvrije mensen ontmoet. Hartverwarmend. Maar er is ook een totaal gebrek aan democratie. Je ziet zware onderdrukking, soms gebaseerd op religie.”

Iwahn Apon vraagt hoe groot de kans is dat Turkije toetreedt tot de Europese Unie.

,,Veel Nederlanders hebben via het referendum over de Europese Grondwet het signaal gegeven dat het te snel gaat, maar als het aan de politieke elite ligt, gaat het gewoon door. Zij hebben oogkleppen op. Bulgarije en Roemenië zijn zo corrupt als de nacht en mogen lid worden. Ik heb niks tegen Turkije, maar een goede buur is nog geen familielid.’’

Benno Poutsma wil weten of u gaat samenwerken met Marco Pastors van EénNL?

,,Ik heb dat eerder geprobeerd, maar dat is mislukt. Misschien lag dat aan onze ego’s, maar nu hun programma er ligt zie ik toch wel grote verschillen. Zo willen zij geen immigratiestop. EénNL is een beetje het D66 op rechts geworden.’’

Wie is uw grootste concurrent: Marco Pastors of Rita Verdonk?

,,EénNL en ik zijn de enige serieuze partijen op rechts. Dat was anders geweest met Verdonk als lijsttrekker van de VVD. Nu is Mark Rutte daar de baas en hij komt op voor de Marokkaanse buurtvaders.’’

Bent u niet bang om voor altijd bewaakt te moeten worden?

,,Ik zegen de dag dat het niet meer nodig zal zijn, want het is niet leuk. Het is nu altijd een enorm circus, waar je ook naartoe gaat. Misschien dat het minder wordt als ik straks met veel mensen in de Tweede Kamer kom en mijn partij ook andere gezichten heeft. Maar ja, mijn beveiligingsmensen zeggen dat mijn situatie zelfs niet verbetert als ik vanaf nu alleen nog maar over de prijs van bloemkolen praat.’’