Vollständige Version anzeigen : Doodstraf voor Nederlander in Indonesië
http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/02019/dick_n__2019921d.jpg
Doodstraf voor Nederlander in Indonesië
Een 61-jarige Nederlander is door het Indonesische hooggerechtshof ter dood veroordeeld voor xtc-productie.
Xtc
De rechtbank had hem eerder nog tot levenslang veroordeeld. Ook een Fransman en vijf Chinezen kregen in dezelfde rechtszaak de doodstraf. Ze werkten allen in een xtc-fabriek aan de rand van Serang, 100 kilometer ten westen van de Indonesische hoofdstad Jakarta.
Rechtbank
De Fransman had van de rechtbank vorig jaar ook levenslang gekregen. De vijf Chinezen kregen toen 20 jaar cel. De twee eigenaren van het laboratorium werden eerder al veroordeeld tot de doodstraf.
Grootste xtc-lab
De fabriek kon 300.000 xtc-pillen per week produceren. Die waren voor een deel bestemd voor de buitenlandse markt. De politie nam voor 111 miljoen euro aan drugs in beslag in de fabriek. Het was volgens de politie het grootste xtc-laboratorium ooit aangetroffen in Zuidoost-Azië.
Tja, met 61 jaar zou je beter moeten weten.
Bijna net zo'n geval als Johannes van Damme
die in 1994 in Singapore werd opgehangen.
Die executie is toen niet correct verlopen,
Van Damme werd bij zijn executie onthoofd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_van_Damme
Dat je hier een fabriekje start ach het kost je een paar jaartjes als je gepakt word, maar daar een fabriekje beginnen is wel heel erg dom!
Beetje héél héél erg dom. Maar dat zijn de risico's van het vak. Als je gepakt wordt is het ook gelijk "game over" en een ieder weet dat.
von slarotimov
30 mei 2007, 09:44
Vind het niet meer dan terecht, ze zijn hier te slap in Narco staat Nederland
Vuurpeloton met de dag dichterbij
door Jan Lepeltak
JAKARTA - Dick Nicolaas lag afgelopen dinsdag in zijn cel te slapen toen twee medegevangenen hem plotseling wakker maakten: 'Dick, je hebt de doodstraf gekregen. Het was net op tv.'
Geschokt bekeek de 63-jarige Nederlander in de cel van zijn buren het Indonesische nieuwsprogramma. "Ik ben vreselijk geschrokken. De Nederlandse ambassade wist nog van niets", zo vertelt Dick met vermoeide stem. De Amsterdammer is volgens de Indonesische justitie het 'chemische brein' achter de grootste xtc-fabriek in Zuidoost-Azië.
"Ik ben geen Holleeder. Ik kreeg veertig jaar geleden scheikunde op de middelbare school. Daarom haalde ik drie jaar geleden mijn kennis over chemische middelen van internet. Als je even googelt, vind je al die sites" , zucht de Nederlander, die op 13 april is overgebracht naar de zwaarbewaakte Cipinang Narcoticagevangenis in Jakarta.
Nu is de enige mogelijke uitweg voor Dick Nicolaas de zogenoemde Peninjau Kembali-procedure, kortweg PK, een reëxaminatie, een soort herziening van de zaak bij hetzelfde Indonesische hooggerechtshof dat Nicolaas' levenslange celstraf omzette in de doodstraf. De advocaten moeten dan wel eerst 'novum' oftewel nieuw bewijsmateriaal vinden. Voor de Nederlandse vader van drie jongens begint hiermee letterlijk een race tegen de klok. "Het Indonesische openbaar ministerie wil dat een vuurpeloton zo snel mogelijk de doodstraf uitvoert. Omdat ze bang zijn dat wij doorgaan met verspreiden van onze kennis over drugs in andere landen..." schampert Dick Nicolaas.
Averechts
De PK-procedure is echter niet zonder risico. "Het nieuwe bewijsmateriaal kan het doodsvonnis veranderen maar kan ook averechts werken en de strafmaat juist bekrachtigen", aldus de Indonesische rechtsgeleerde Denny Indrayana van de Gajah Mada-universiteit in Yogyakarta.
De advocaten van Nicolaas willen vooral aantonen dat er geen enkel stofje mdma of xtc daadwerkelijk is aangetroffen in het acrylfabriekje in Cikande, West-Java. "Xtc kon dus ook helemaal niet geproduceerd worden", aldus Nicolaas.
Noodlot
Hoewel hij geen strafblad heeft in Nederland, is het niet de eerste keer dat Nicolaas in gevangenschap zit. " Ik ben in 1944 in een Jappenkamp geboren. Ik zit in deze gevangenis niet ver van de plaats waar de Japanners mijn ouders martelden. Nu ga ik straks sterven op de plek waar ik geboren ben. Ik vraag me of dat het noodlot is geweest."
Astrid van der Pol, Nicolaas' echtgenote, is thuis in de Amsterdamse Watergraafsmeer nog niet van de schrik bekomen. " Het vonnis kwam als een donderslag bij heldere hemel. Ik moest het vernemen via het nieuws op televisie", zegt zij.
"Ik heb Dick inmiddels wel gesproken", zegt ze. "Hij houdt de moed erin, dus dat doen wij ook." Ze zegt niet te weten waarom haar man ruim twee jaar geleden plots naar Indonesië vertrok. Veel wil ze niet kwijt. " Mijn schoonzus Margarita onderhoudt verder de contacten met de media. Ik probeer mijn kinderen te beschermen. Mijn ene zoon doet vandaag zijn laatste examen en mijn andere is letterlijk ziek geworden van het nieuws. Zíj zijn nu even heel belangrijk", aldus Van der Pol, die zegt haar man te blijven steunen.
Noodlot
Hoewel hij geen strafblad heeft in Nederland, is het niet de eerste keer dat Nicolaas in gevangenschap zit. " Ik ben in 1944 in een Jappenkamp geboren. Ik zit in deze gevangenis niet ver van de plaats waar de Japanners mijn ouders martelden. Nu ga ik straks sterven op de plek waar ik geboren ben. Ik vraag me of dat het noodlot is geweest."
Sorry, maar dat is geen noodlot.
First Knight!
31 mei 2007, 10:46
De advocaat staat erg zwak want de zus gaf gister op tv al toe dat hij wel betrokken was bij de xtc. Dom dom. En eigen schuld. Ze wilden zeker hun business in een lage lonen land houden. Dan krijg je dat! Overigens was hij dinsdag 61, gister werdt gezegt 62 en vandaag 63. Nog een maandje en hij is al gestorven van ouderdom????
von slarotimov
31 mei 2007, 11:07
Ik vind dat de man zijn verdiende loon heeft gekregen zouden ze hier ook moeten doen als er drugs in het spel is.
Ministerie wil met Frankrijk optrekken tegen doodvonnis
DEN HAAG - Het ministerie van Buitenlandse Zaken onderzoekt de mogelijkheid om met Frankrijk op te trekken tegen doodstraf die een Nederlander en een Fransman door een Indonesische rechtbank kregen opgelegd. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie donderdag bekendgemaakt. Hoe Nederland de samenwerking wil aangaan, is nog niet duidelijk, aldus de woordvoerder.
Dinsdag werd de 62-jarige Dick N. ter dood veroordeeld wegens xtc-fabricage. De Nederlander is ‘aangeslagen’, aldus de woordvoerder. Een medewerker van de Nederlandse ambassade bezocht N. in de gevangenis.
Eerder liet het ministerie weten dat zij bij de Indonesische autoriteiten in Jakarta en in Nederland erop zullen aandringen het doodsvonnis om te zetten in een levenslange gevangenisstraf. ‘We zullen onze principiële bezwaren tegen de doodstraf duidelijk maken.’
Ze zullen de doodstraf wel snel uitvoeren anders komt die enge linkse mevrouw weer langs...
http://img105.imageshack.us/img105/123/augly5yr1.jpg
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.