PDA

Vollständige Version anzeigen : 'De grote partijen voeren een schijngevecht'

admin
19 januari 2007, 20:37
De Limburger / GPD
donderdag 26 oktober 2006

Vanuit zijn minuscule werkkamer in de Tweede Kamer werkt Geert Wilders aan zijn 'missie': ,,Ik denk Nederland echt beter te kunnen maken".

(Door Wierd Duk)
DEN HAAG (GPD) _ Geert Wilders, lijsttrekker van de Partij voor de Vrijheid (PVV), wil de grenzen sluiten voor niet-westerse allochtonen. Hier verblijvende allochtonen moeten een 'assimilatiecontract' tekenen, waarin zij beloven dat zij zich aanpassen aan de 'dominante Nederlandse cultuur'. Houden ze zich daar niet aan, dan moeten ze weg. Wat heeft Nederland 'geassimilieerde allochtonen' eigenlijk te bieden?
,,Kijk, aan dit soort redeneringen gaat ons land dus kapot. Zij hebben zich aan te passen aan onze regels en als ze dat niet doen moeten ze het voelen, zo hard mogelijk. Helaas hebben de mensen die dit soort vragen stellen nog altijd de macht in Nederland. Hier drinken we het liefst koffie met criminelen."

Pappen en nathouden is aan u niet besteed.
,,Nee, ik houd niet van het consensusmodel, van dat gezellig met elkaar kerstliederen zingen. De grote partijen voeren een schijngevecht: je stemt op de één en de ander krijg je er altijd bij. Als je van dat gemiddelde afwijkt, ben je al extreem."

Wilders zetelt ergens 'vier hoog achter', ver weggestopt in het gebouw van de Tweede Kamer. Nog altijd is hij één van de meest bedreigde politici van Nederland, en hij wordt permanent geschaduwd door lijfwachten. Zijn werkkamer is minuscuul, maar goed te beveiligen.
,,Ik zou er een kamerzetel voor inleveren om niet langer in deze omstandigheden te moeten functioneren. Leef maar 's een paar jaar zo. Het is allesbehalve sexy of spannend, vooral niet voor mijn vrouw. Zij heeft hier niet om gevraagd. Dat vreet nog het meest aan mij"

Waarom doet u zichzelf dit aan?
,,Ik heb een missie: Nederland beter maken. En met lafhartige bedreigingen zullen ze nooit van me winnen. Dat houdt me op de been."

Uw collega's maken zich druk om het voortbestaan van Lingo.
,,Ja, waar gaat dat nog over? Voor een tv-spelletje komt een minister naar de kamer. Pedant en gęnant, zo'n luxeprobleem. Als je de échte problemen aan de orde stelt, dreig je met pek en veren besmeurd te worden uitgezet."

U bedoelt?
,,De pavlov-achtige reacties op mijn recente opmerkingen over de 'tsunami van islamisering' die ons bedreigt waren niet mals. Je mag in Nederland niet te uitgesproken zijn en zéker geen oplossingen aandragen".

Van wie krijgt u steun?
,,Van de burgers op straat. Mijn bijeenkomsten worden goed bezocht. Die mensen zien zichzelf als onderdeel van mijn missie. In Hoek van Holland drukte een man van 83, die op de fiets was gekomen, mij een 20 euro-biljet in mijn hand: 'Voor de partij'. Dat zijn mooie momenten."

Wanneer wordt een kledingstuk voor u een politiek statement?
,,Op het moment dat je jezelf ermee onherkenbaar maakt, zoals met de boerka. Om redenen van veiligheid gaat dat te ver. De boerka moet bovendien worden verboden omdat het een symbool is van barbaarse onderdrukking. Zo gaan wij hier niet met vrouwen om. Die vrouwen raken geďsoleerd, ze vinden geen werk, hebben geen Nederlandse vrienden. Ze assimileren niet."

In de peilingen schommelt u tussen de nul en vier zetels.
,,Wij hopen op tien zetels. Veel mensen die op ons stemmen komen daar niet openlijk voor uit omdat het sociaal niet gewenst is."

Wel een geluk voor u dat de VVD de gematigde Mark Rutte als lijsttrekker heeft.
,,Met Rita Verdonk was het inderdaad anders geweest, zij is krachtdadiger dan Rutte, die ook graag voor de Marokkaanse buurtvaders en bijstandsmoeders in de bres springt. Verdonk spreek ik regelmatig. Maar daar moet niets achter gezocht worden. Ik eet ook wel eens wat met Henk Kamp."

Uw wantrouwen jegens de islam is deels gebaseerd op persoonlijke ervaringen?
,,Als tiener heb ik twee jaar in Israël gewoond en er zijn weinig Arabische landen die ik niet heb bezocht. Overal in de Arabische wereld zie je die verrotte, corrupte regimes en een levensgevaarlijke variant van de islam die de massa's beďnvloedt. Er bestaat een verband tussen de onderdrukking in die landen en de islam. En die mentaliteit importeren we naar Nederland".

'Rechts' in Nederland is ondermeer versnipperd doordat een politicus als Joost Eerdmans uit veiligheidsoverwegingen niet met u in één partij wil.
,,Dat respecteer ik. Maar vluchtgedrag, zoals Turks-Nederlandse politici vertoonden toen ze zich moesten uitspreken over de Armeense genocide, dat is weglopen voor de waarheid. Dan kunnen we de democratie wel opdoeken."

De waarheid die u verdedigt heeft u behalve uw privacy ook vriendschappen gekost.
,,Ja, niet wegens mijn politieke standpunten, maar om veiligheidsredenen. Vrienden met kinderen, mensen die ik toch al tientallen jaren ken, vroegen mij om niet meer langs te komen. Dat snijdt mij door m'n ziel. Maar ik kóm ook altijd met een compleet circus voorrijden. Daarom vragen andere vrienden mij bijvoorbeeld om niet in hun wijk af te spreken. Ze willen niet dat de mensen weten dat ze mij kennen."

Hoe lang houdt u deze situatie nog vol?
,,Ik zou het niet weten. Hopelijk duurt het niet eeuwig. Zelfs op de begrafenis van de vader van mijn vrouw was er bewaking bij. Als we 's naar de bioscoop gaan of uit eten: we zijn nooit alleen. Er zijn momenten dat het mij grote moeite kost. En ik heb wel 's een prullenbak door de kamer geschopt. Maar ik heb er nooit aan gedacht ermee op te houden. Ik denk Nederland namelijk écht beter te kunnen maken."