PDA

Vollständige Version anzeigen : PVV maakt zijn kandidaten Eerste Kamer bekend

FvdV
25 maart 2011, 14:08
Bron | FD.nl (http://www.fd.nl/artikel/21757030/pvv-maakt-zijn-kandidaten-eerste-kamer-bekend)

De Partij voor de Vrijheid (PVV) heeft donderdag zijn kandidatenlijst voor de Eerste Kamer bekendgemaakt.

Een opvallende naam, op plaats 5, is die van Ronald Sörensen. Sörensen (63) is de oprichter in 2002 van de Rotterdamse politieke partij Leefbaar Rotterdam. Namens die partij trad ook Pim Fortuyn in maart 2002 toe tot de Rotterdamse gemeenteraad. Fortuyn werd in mei van dat jaar als lijsttrekker van de landelijke LPF vermoord, anderhalve week voor de Tweedekamerverkiezingen. Sörensen is nog steeds fractielid van Leefbaar Rotterdam, maar geen voorzitter meer.

In 2007 werd hij in de Provinciale Staten van Zuid-Holland verkozen, het enige fractielid van Leefbaar Zuid-Holland. Tijdens de verkiezingscampagne vier jaar geleden propageerde Sörensen het opheffen van provincies.

Samen met politicoloog André Krouwel van de Vrije Universiteit schreef hij het rapport Nederland 2.0. Daarin bepleitten zij onder meer de bevoegdheden van provincies en waterschappen over te dragen aan het Rijk en de grote regiogemeenten. De fractie van Leefbaar Zuid-Holland in de Provinciale Staten heeft zich in december 2010 opgeheven om bij de verkiezingen van afgelopen maart niet te concurreren met de PVV. Volgens Sörensen lijken de programma’s van beide zoveel op elkaar dat het niet raadzaam is met een eigen lijst te komen. Hij hoopte als Statenlid voor de PVV verder te kunnen gaan.

Sörensen ging al eerder langs bij Wilders

Sörensen gaf vorig jaar al aan namens de PVV in de Eerste Kamer te willen, en daarbij het fractievoorzitterschap te ambiëren. In een interview met de Volkskrant gaf Sörensen destijds aan ‘al twee maal bij Wilders langs te zijn geweest, maar dat Wilders ‘helemaal niks met mij te maken’ wil hebben. ‘Enfin, ik ga niet op mijn knieën aan meneer Wilders vragen of ik alsjeblieft iets voor zijn PVV mag doen. Dan maar geen Eerste Kamerlid.’

Op plaats 8 en 10 staan Marjolein Faber en Peter van Dijk. Beiden zijn op 2 maart in Provinciale Staten gekozen, respectievelijk van Gelderland en Zeeland. Enkele kandidaten stonden al eerder op de PVV-lijst voor de Tweede Kamer. Dat zijn Gom van Strien, Alexander Kops en Pascal Romeijn.

Toelichting Machiel de Graaf

'Het zijn stuk voor stuk mensen waar ik trots op ben en ik kijk er naar uit om met deze groep te gaan strijden voor een beter Nederland’, luidt de toelichting van lijsttrekker Machiel de Graaf. Hij werd op 11 februari gepresenteerd als de lijsttrekker voor de PVV voor de Eerste Kamer. De Graaf is ook voorzitter van de PVV-fractie in de Haagse gemeenteraad en sinds mei 2009 lid van de PVV.

PVV-leider Geert Wilders: ‘De PVV heeft binnenkort 17 fracties en dat is opnieuw een belangrijk stap voorwaarts. Door deze enorme groei kunnen we een nog sterker PVV-geluid in Nederland laten horen’.

Begin maart bij de Statenverkiezingen behaalde de PVV een score goed voor tien zetels in de Eerste Kamer. Via getrapte verkiezingen kiezen de leden van de Provinciale Staten op 23 mei de Eerste-Kamerleden.

De kandidatenlijst voor de Eerste Kamer van de PVV:

1) M. de Graaf (Machiel) uit ‘s-Gravenhage
2) R.J. Klever (Reinette) uit Ermelo
3) M.J.R.L. de Graaff (Marcel) uit Rotterdam
4) G.A. van Strien (Gom) uit Arcen
5) R. Sörensen (Ronald) uit Rotterdam
6) T.P.A.M. Reynaers (Tobias) uit Roosendaal
7) G.J.F. Popken (Gabriëlle) uit Purmerend
8) M.H.M. Faber (Marjolein) uit Hoevelaken
9) M.A.J.L. Frijters-Klijnen uit (Mariëtte) Bergen op Zoom
10) P. van Dijk (Peter) uit Kattendijke
11) M.J. van Beek (Martin) uit Leersum