PDA

Vollständige Version anzeigen : 'Moslim in verkeerde richting begraven'

admin
10 februari 2007, 20:13
HENGELO - Hij is boos. Wat heet. De Hengeloër die vorige maand zijn moeder heeft begraven op het nieuwe islamitische deel van de begraafplaats aan de Deurningerstraat voelt zich door de gemeente op het verkeerde been gezet.
http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/00405/begraaf_405337h.jpg
Een eenzaam graf op de nieuwe Islamitische begraafplaats aan de Deurningerstraat in Hengelo. Foto Frans Nikkels

Zijn moeder is vorige maand begraven. Volgens de man heeft de gemeente tegen hem gezegd dat het nieuwe deel van de begraafplaats volgens de islamitische regels is aangelegd. Maar nu, enkele weken na de begrafenis, zegt de man dat dat niet het geval is.
Hij wil dat de zaak wordt hersteld door de gemeente. Deze week is er overleg over de kwestie. De man weet dat het mogelijk is het graf van zijn moeder weer te open.
"Ik ben bereid daar toestemming voor te geven. Voor de rust van mijn moeder", zegt de man.
De Hengeloër wil zijn verhaal wel kwijt, maar de zaak ligt voor hem zo gevoelig dat hij niet met zijn naam in de krant wil.
De moeder van de man is op 15 januari op 59-jarige leeftijd overleden. De zoon wilde graag dat zijn moeder volgens de islamitische regels zou worden begraven.
Hengelo heeft daar sinds enige tijd de mogelijkheid voor. Op de begraafplaats aan de Deurningerstraat in Hengelo is een islamitisch gedeelte.
De begraafplaats is eigendom van de gemeente en wordt ook door de gemeente beheerd. Er is ruimte voor 90 graven.
Voor de begrafenis heeft de man contact gehad met de gemeente, zegt hij. "Er is me verzekerd dat dat deel van de begraafplaats volgens de islamitische regels is aangelegd, stelt de man.
Met pen en papier legt hij de situatie uit. "Het lichaam van mijn moeder zou eigenlijk een kwart slag gedraaid moeten worden, zodat ze met haar gezicht richting Mekka kijkt."
Hij realiseert zich dat hij rijkelijk laat is door het probleem nu aan te kaarten. Maar hij wil dat zijn moeder goed wordt begraven. Als dat zou betekenen dat het graf weer geopend zou moeten worden, dan stemt hij daarmee in. "Want mijn moeder moet rust vinden..."
Volgens de man was hij kort na het overlijden van zijn moeder zo geëmotioneerd dat hij wellicht niet goed heeft opgelet toen hij vooraf op het kerkhof het graf heeft bekeken.
"Wij hadden niets te kiezen. Maar nogmaals: ik verkeerde in de veronderstelling dat dit gedeelte van de begraafplaats was aangelegd volgens de islamitische regels." Bij de begrafenis was volgens de zoon een imam van een Marokkaanse moskee aanwezig. Op de begraafplaats aan de Deurningerstraat zijn inmiddels verschillende moslims begraven. Ze zijn begraven op het 'gewone' gedeelte van de begraafplaats. In de meeste gevallen is de begrafenis gebeurd in aanwezigheid van een imam. Jos Koekkoek is hoofd van de afdeling cultuurtechniek van de gemeente en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de gang van zaken op de begraafplaats. Volgens hem heeft de gemeente bij de inrichting van het islamitische gedeelte vooraf geen advies gevraagd aan islamitische organisaties. De reden is simpel, zegt hij. "Er is geen eenduidige lijn." En hij wijst op de moslims die nu begraven liggen aan de Deurningerstraat. "De een ligt met het hoofd richting Mekka, de ander met de voeten. Er zijn moslims die in een kist zijn begraven, maar er zijn er ook die in doeken zijn gewikkeld. En er zijn mensen die zittend zijn begraven."
Deze week is er overleg met de nabestaanden over het probleem, zegt Koekkoek. "Interne was er bij de familie van de vrouw ook discussie", zegt Koekkoek. De gemeente gaat deze week met de nabestaanden in overleg om te kijken of er een oplossing kan worden gezocht. Het openen van het graf en opnieuw begraven van de soennitische vrouw zou een van de mogelijkheden zijn om de bestaanden gerust te stellen, zegt hij. Het lichaam van de vrouw is in een kist begraven, met het hoofd in de richting van Mekka.
Medewerkers van de gemeente hebben gezien dat het er zeer ongebruikelijk aan toeging tijdens de begrafenis van de vrouw. Terwijl de kist met het stoffelijk overschot van de vrouw al was gearriveerd, ontstond bij het graf een felle discussie tussen een aantal mannen. "De imam heeft meteen aangegeven dat het lichaam schuin moest worden begraven", zegt het hoofd van de begraafplaats.

Note: de begravenis ondernemer dacht natuurlijk die gaan we even integreren nlvlag