Vollständige Version anzeigen : De euro leidt tot pensioenroof
hirihiri123
12 februari 2007, 08:51
De euro leidt tot pensioenroof
http://www.uitkijk.net/data/upimages/pensioen.jpg
Als geen ander land heeft Nederland pensioenen opgebouwd. Maar doordat andere landen dat niet deden, staat de waarde daarvan op de tocht. Is de vaak gehoorde noodkreet reëel, dat ons zorgvuldig opgespaarde pensioen aan grote gevaren blootstaat? Bangmakerij is mode geworden. Is dit angstbeeld gegrond? Allereerst zullen we moeten kijken naar wat wij Nederlanders aan pensioenrechten hebben opgebouwd. De vraag is of pensioenfondsen genoeg gespaard hebben om aan hun verplichtingen te voldoen. Daarnaast moeten we kijken welke impact de toetreding tot de eurozone op onze pensioenclaim heeft. Wat kan ‘Brussel’ ons opleggen? Hoe veilig zijn onze pensioenrechten afgeschermd van jaloerse blikken van derden?
Wereldkampioen
Eerst het goede nieuws. De ouderen onder ons zitten op een berg geld waar je U tegen zegt. We hebben meer pensioenrechten opgebouwd dan enig ander land. Op het vlak van pensioensparen is Nederland olympisch en wereldkampioen tegelijk. We hebben een pensioenpot opgebouwd ter grootte van 600 miljard euro. Dat betekent dat we per hoofd € 37.500 aan spaargeld opzij hebben gelegd.
Zelfs toen de beurs laag stond (2003) was de dekkingsgraad van pensioenfondsen ruim voldoende om aan de verplichtingen te kunnen voldoen. En na drie goede beursjaren zijn de reserves alleen maar gestegen. Daarnaast hebben we nog de AOW als zekerheid. Zij die tussen hun 15e en 65e levensjaar in Nederland hebben gewoond, bouwen jaarlijks 2 procent AOW-recht op. En last but not least beschikken we over een berg aan koopsompolissen. Van deze contracten zullen de komende jaren vele miljarden vrij komen te vallen, sommige zelfs belastingvrij!
Vergrijzings-tsunami
Dan het slechte nieuws. Met de invoering van de euro zijn we collectief beroofd. We zijn als ‘rijken’ uit ideële redenen toegetreden tot een muntunie bestaande uit ‘arme sloebers’. De meeste eurolanden hanteren voor de uitbetaling van pensioenrechten een omslagstelsel. De overheid betaalt de pensioenclaims uit de lopende kas. Dat Nederland voor de euro gekozen heeft, is een historische blunder
Landen als Italië en Spanje hebben nauwelijks gespaard voor de oude dag. Dat ging lange tijd goed, totdat vergrijzing een thema werd. Nu we aan de vooravond staan van een vergrijzings-tsunami, is de vraag hoe dit systeem overeind te houden. In Italië staat in 2030 tegenover elke belastingbetaler een ontvanger van staatsinkomen! Maar ook Nederland vergrijst. Het grote verschil is dat Nederland gespaard heeft voor pensioen. En niet weinig ook. Het ABP heeft het niet onaardige bedrag van 210 miljard euro bijeengelegd. Alleen al deze ‘spaarpot’ is qua grootte bijna net zo groot als de gehele Nederlandse staatsschuld (260 miljard euro). Ons kapitaaldekkingssysteem is superieur aan het omslagstelsel. Invoering wordt in andere EU-landen overwogen, maar is gewoonweg te duur. Dus laten deze landen de zaak op haar beloop: na ons de zondvloed.
Koopkrachtverlies
Het belang van Nederland is anders dan dat van de eurocollega’s. Deze zijn de komende jaren gebaat bij een stevig oplopende inflatie. Zij moeten immers uit de lopende kas de pensioenclaim betalen; ze zullen voor miljarden aan blanco cheques tekenen. Het belang van Nederland is juist een lage inflatie, want dan gedijt de opgebouwde spaarpot het beste. Een groot deel van ons pensioengeld is in obligaties belegd. Een hoge inflatie laat onze spaarpot als sneeuw voor de zon wegsmelten. Deze kwetsbaarheid is door het besluit van de Pensioenkamer (2002) om van de pensioengelden een nog groter deel in obligaties te beleggen, fors toegenomen.
De komende jaren is koopkrachtverlies het grote gevaar van ons pensioengeld. Nederland zal tandenknarsend moeten toezien hoe bij de grote gemene deler in euroland de behoefte aan meer inflatie voorrang zal krijgen.
Beroofd
De verdedigers van de beslissing om toch toe te treden beroepen zich op de no-bail-out-clausule die in de EU-verdragen is opgenomen. Hierin staat dat een land niet gehouden kan worden de schulden van een derde land te compenseren. Letterlijk: “…zijn de lidstaten niet aansprakelijk voor de verplichtingen van een andere lidstaat”. Maar ook: “Bij een slecht beleid van één land bestaat de kans dat de eurorente stijgt. Dat is nadelig voor de landen die wel een goed beleid voeren.” Wat als één kleine staat een deugdelijk pensioensysteem heeft en de overgrote meerderheid niet? U voelt ’m al aankomen: tegen een collectieve overtreding van de Europese begrotingsnorm kan Nederland niet opboksen. Een structureel hogere inflatie is het gevolg.
Geen wonder dat het Verenigd Koninkrijk er niet over peinst de euro in te voeren. Dit land voert net als Nederland een kapitaaldekkingssysteem en opteerde in 1991 voor de opt-out-clausule’. De Britten stelden daarmee toetreding tot de euro tot onbepaalde tijd uit. Het feit dat Nederland om ideële redenen voor de euro gekozen heeft, is een historische blunder en zal ons duur komen te staan. Daarnaast is door de te lage omruilverhouding die toentertijd is toegepast, Nederland van enkele tientallen miljarden euro’s aan pensioenvermogen beroofd. Oftwel ongeveer 10 procent van ieders pensioen. We kunnen met alle gemak spreken van de grootste pensioenroof aller tijden. En of het daarbij blijft is nog maar de vraag.
Van meerdere kanten staat de zekerheid van ons pensioen onder druk. Op pensioen kunt u rekenen, maar wat daarvoor te koop is, is zéér de vraag. Het uitzicht op een gouden eeuw is ons met de invoering van de euro ontnomen.
Drs. R.G.G.M. Melchers is econoom en analist bij Van Lanschot Bankiers.
Bron: www.uitkijk.net
En de beoogde nieuwe regering"lijers "willen ons doen geloven dat de AOW'ers met een klein pensioentje nog mee moeten betalen .........,terwijl er tot 2020 genoeg geld "in kas "is.
12 februari 2007, 10:22
‘Zet fout van dure euro recht’
Door ELLEN DEN HOLLANDER
[INTERVIEW] André ten Dam vecht tegen de wisselkoersfout die bijna negen jaar geleden werd gemaakt...
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00104/econ02_1202dam_104722h.JPG
André ten Dam. FOTO JOOST HOVING
...waardoor de gulden ‘te goedkoop’ in de euro belandde. ‘Als ik had ontdekt dat ik het bij het verkeerde eind had gehad, had ik er een streep onder gezet. Maar er zijn steeds meer aanwijzingen dat ik gelijk heb’.
RIJSWIJK - ‘Het is een schandalige zaak, dat is de reden dat ik me hier nog steeds mee bezighoud. Er is iets goed misgegaan en dat moet rechtgezet.’’
André ten Dam is naar eigen zeggen ‘een eenvoudig jurist maar niet van gisteren’. Hij ‘ontdekte’ twee jaar geleden dat de gulden te laag is gewaardeerd bij de invoering van de euro. ,,Ik las dat de euro eigenlijk twee gulden had moeten kosten.
Na enig onderzoek bleek mij dat wij daardoor na de invoering een extra hoge inflatie hebben gehad,’’ legt hij uit in zijn juridisch aviesbureau in Rijswijk. ,,Dat was Koninginnedag 2005. Ik heb nog dat weekeinde een website opgezet, www.wisselverlies.nl (http://www.wisselverlies.nl/) .’’
Het mediacircus barstte los nadat hij enkele dagen later in het AD aankondigde een claim voor te bereiden. ,,Twee maanden lang was ik alleen bezig met het beantwoorden van vragen van de binnenlandse en buitenlandse pers. Ik had toen geen tijd mij verder in de materie te verdiepen.’’
Die verdieping kwam later en de claim lijkt er nu werkelijk te komen. ,,Ik wist niet veel van monetaire economie. Ik heb vele deskundigen over dit onderwerp gesproken. Van banken en economen begreep ik dat eind jaren ’90 de consensus was dat de gulden zwaar ondergewaardeerd de euro in dreigde te gaan.
Wel tien tot twintig procent.’’ Wie 2200 gulden aan salaris ontving, kreeg daardoor voortaan 1000 euro in plaats van 1100 of 1200 euro. En een spaarrekening van 6000 gulden werd 2727 euro in plaats van 3000 of 3333 euro.
Van achter een grote stapel papier vertelt Ten Dam over de kern van het probleem. ,,Met het verdrag van Maastricht besloten de landen in de Europese Unie dat er één Europese munt zou komen. Het was de bedoeling van het verdrag dat er ‘eerlijke koersen’ zouden worden gehanteerd.
De afspraak was dat geen van de landen in de aanloop naar de euro tot devaluatie van hun munt mocht overgaan om zo de concurrentiepositie te versterken. Een opwaardering, dus revalueren, mocht wél.’’
De gulden had binnen het Europees Monetair Stelsel een uitzonderlijke positie door de koppeling aan de Duitse mark. ,,Nederland was een soort monetaire provincie van Duitsland. Het grote verschil was dat wij in Nederland eind jaren ’90 een bloeiende economie hadden en een lage inflatie en als gevolg daarvan een steeds sterkere munt.
Duitsland na de hereniging en ook de andere Eurolanden bleven juist achter. De gulden was daardoor ondergewaardeerd ten opzichte van de mark en de overige munten. Dat had gecorrigeerd moeten worden voor het vaststellen van de wisselkoersen van de euro.’’
Hét moment om dat te doen was mei 1998. ,,Een half jaar voor de invoering van de girale euro werden de onderlinge wisselkoersen vastgesteld. De Duitse mark was daarbij feitelijk telkens het uitgangspunt.’’
Nout Wellink, de president van De Nederlandsche Bank, erkende later in NRC Handelsblad dat een mogelijke correctie wel was aangestipt bij de Duitsers. Maar die voelden er niet zoveel voor. ,,Nederland heeft zich kennelijk weer in zijn hok laten sturen. Duitsland maakte de dienst uit.’’
Het gevolg: de koers werd 2,20371 gulden, volgens Ten Dam tien tot twintig procent te hoog. Een gemiste kans want met een correctie had de Nederlandse economie niet of minder oververhit geraakt. ,,Wij hadden een heel hoge inflatie in de jaren 2000 tot 2002.Hoger nog dan het CBS ons voorspiegelde. Iedereen kwam zwaar in de problemen.’’
De te lage waardering van de gulden kost iedereen geld, zo is de redenering van Ten Dam. ,,Mensen met een vast inkomen krijgen elke maand te weinig, de uitkeringen waren lager en een deel van het spaargeld verdampte.’’ Alle schulden krompen ook. ,,Dat is zo, maar de grootste winnaar was de staat: minister Zalm was in een klap een substantieel deel van de schuld kwijt.’’
,,Of ik anti-euro ben? Dat is een politieke keuze. Maar als wij allemaal hadden geweten van het koopkrachtverlies als gevolg van de onderwaardering dan hadden er in 1998 16 miljoen mensenop het Binnenhof of in Brussel gestaan. Ik ben geen Don Quichot of rebel, ik ben een realist. Had ik ontdekt dat ik het bij het verkeerde eind had, dan was ik ermee gestopt. Maar ik krijg steeds meer aanwijzingen dat ik gelijk heb.’’
Wat de stichting nodig heeft, is steun. „We hebben 15.000 steunbetuigingen maar we zoeken nog ambassadeurs die de stichting willen vertegenwoordigen. En ook sponsors, want het voortraject kost ook veel geld.’’
Zie ook:
‘Compensatie voor verkwanselen gulden’ (http://www.ad.nl/binnenland/article1079870.ece)
hirihiri123
12 februari 2007, 12:42
De euro-ramp treft ons allemaal!
De Telegraaf : Martin Dessing pakt de staat aan in
verband met mogelijke onderwaardering van de gulden
Martin Dessing presenteert zijn boek en is kandidaat voor de Tweede Kamer
Martin Dessing stootte min of meer bij toeval op de ontwikkeling van de euro en de gevolgen die de invoering van de euromunt voor ons land zou hebben. De eerste antwoorden op zijn serieuze vragen hierover van minister van Financiën Gerrit Zalm in december 1996 ontgoochelden hem echter zodanig dat hij tot op de bodem ging uitzoeken hoe de euro in ons land tot stand was gekomen. Hij kwam tot onthutsende ontdekkingen. (zie het interview) en de analyse van de schade
Er werd volledig gehandeld in strijd met onze grondwet. In de Eerste Kamer werd er niet en in de Tweede Kamer niet juist gestemd over de euro-invoering. Bovendien bleek hem al spoedig dat alle mooie beweringen van de politici totaal niet klopten. Ook al omdat er op grote schaal werd gesjoemeld met de overeengekomen besluiten. Zijn in 1997 geuite voorspelling dat het stabiliteitspact niet zou werken, is inmiddels meer dan bewaarheid. Maar óók de door hem voorspelde prijsstijgingen zijn volledig uitgekomen, al wordt dit nog steeds door veel politici, minister Zalm voorop, ontkend.
Terwijl intussen een kwart van onze bevolking regelmatig de deurwaarder op de stoep heeft staan en ruim 43 procent zijn vakantiegeld moet benutten om schulden te betalen! Zelfs de begrotingen van rijk en gemeenten vertonen nu recordtekorten als gevolg van invoering van de euro.
Topondernemers in ons land hebben ontdekt dat zij 30 tot 60 procent meer euro's nodig hebben om hun levensstandaard te kunnen handhaven. Alleen kunnen ouderen en degenen die aan de onderkant van de inkomensgrens leven, zich dat niet permitteren, zij zijn de eerste slachtoffers. Ook voor de toekomst worden de helaas sombere voorspellingen van Martin Dessing met betrekking tot de euro bewaarheid. Zeker na de toetreding van de tien nieuwe eurolanden. Fraude en bedrog zullen in Europa ongetwijfeld verder toenemen, zoals de Nederlandse, door Hare Majesteit de Koningin onderscheiden plichtsgetrouwe ambtenaar Paul van Buitenen in Brussel enige jaren geleden al vaststelde, toen door zijn toedoen de gehele Europese regering Santèr vroegtijdig en gedwongen moest aftreden!
De euro-ramp treft ons allemaal!... ^Behalve politici, ex-politici en... de top-graaiers van semioverheidsinstellinqen en het bedrijfsleven.
hirihiri123
25 maart 2007, 13:31
Verhagen slaat 2-euromunt voor Europees feestje
Uitgegeven op zondag 25 maart 2007 om 10:05:34, bijgewerkt om 10:11:21
(Novum) - Het vijftigjarig bestaan van het Verdrag van Rome is voor dertien lidstaten van de Europese Unie aanleiding voor het slaan van een speciale 2-euromunt. In Nederland wordt het eerste muntstuk maandag geslagen door minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA). Staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) treedt bij de Koninklijke Nederlandse Munt in Utrecht op als gastheer.
Op de munt staat het document tegen een achtergrond die herinnert aan de bestrating van het plein in Rome waar het verdrag op 25 maart 1957 werd ondertekend. Verder staan op het muntstuk de opschriften 'Verdrag van Rome 50 jaar', 'Europa' en de naam van het uitgevende land in de taal van het land zelf of in het Latijn.
Het is voor het eerst dat Nederland een bijzondere 2-euromunt uitgeeft. Omdat de wet voorschreef dat op de kopzijde van de munt de beeltenis van de koningin moet staan en de tekst 'Koningin der Nederlanden' was voor het slaan van de munt een wetswijziging nodig. Het randschrift 'God zij met ons' wordt gehandhaafd.
De munt wordt in dertien landen uitgegeven. De speciale 2-euromunt is een wettig betaalmiddel in alle eurolanden en kan vanaf 26 maart 15.00 uur worden verkregen bij de postkantoren.
[Copyright 2007, Novum]
"Omdat de wet voorschreef dat op de kopzijde van de munt de beeltenis van de koningin moet staan en de tekst 'Koningin der Nederlanden' was voor het slaan van de munt een wetswijziging nodig."....................nope nope , dus het kan wel in een sneltreinvaart een "wet veranderen" .....................:(
Valt me overigens nog mee dat "God zij met ons "op de rand mag blijven staan.............voor het zelfde geld nemen de moslims hier aanstoot aan en had er moeten staan "Allah zij (niet )met ons "...................
henkdaalhuizen
4 april 2007, 15:40
De voorzichtige berekening is dat de invoering van de euro met de verkeerde
wisselkoers de Nederlandse burger E 40 milliard aan pensioen- en uitkerings-
gelden heeft gekost. Om van de commerciele-en publiekrechtelijke prijs-
verhogingen maar niet te spreken.
Ieder bedrijf dat Gerrit Zalm als boekhouder aanneemt zij gewaarschuwd!
hirihiri123
6 mei 2007, 11:48
Martin Dessing presenteert zijn boek en is kandidaat voor de Tweede Kamer
De Telegraaf, 15 januari 2005,
door Prof. Dr. Bob Smalhout
Het aantal mensen dat van gratis voedselpakketten leeft, is het afgelopen jaar explosief gestegen, meldde onlangs dit dagblad. Er zijn nog meer alarmerende berichten, bijvoorbeeld dat er uit honger groenten worden gestolen uit volkstuintjes, dat steeds meer Nederlanders rood staan en tallozen hun schulden niet meer kunnen betalen. Volgens Martin Dessing is dat het gevolg van „de euroramp die ons allemaal treft".
Dessing is van huis uit een middenstander. Als zodanig heeft hij altijd een heldere kijk gehad op de economie, de prijzen, valuta, internationale monetaire ontwikkelingen en goederenstromen. Hij heeft zich in de loop der jaren getransformeerd tot een politicus die zich grote zorgen maakt over de Europese Unie. In het bijzonder wat betreft de gang van zaken rondom de invoering van de eenheidsmunt, de euro.
In de nacht van 17 op 18 juni 1997, tijdens een eurotop te Amsterdam in het gebouw van De Nederlandsche Bank, werd onze gulden, die bijna 700 jaar had bestaan en die samen met de Duitse mark en Zwitserse frank tot de hardste valuta ter wereld behoorde, ten grave gedragen. Vanaf dat moment gingen anderen meebeslissen over de waarde van ons geld en over de economie binnen onze samenleving. Maar al lang voor 1997 beet Martin Dessing zich als een terriër vast aan de broekspijpen van alle politici die met die verkwanseling van ons monetaire systeem te maken hadden. Hij ging bij persconferenties in discussie met bijvoorbeeld Gerrit Zalm, de minister van Financiën, met Helmut Kohl, destijds Duitslands machtigste man, met Mitterrand (destijds de Franse president), met Wim Duisenberg, de eerste directeur van de Europese Centrale Bank te Frankfurt en met een groot aantal hoogleraren in de economie en met financiële experts.
Hij gaf op eigen kosten brochures uit met ernstige waarschuwingen voor het geheel buiten het Nederlandse publiek om spelende eurocircus. In de dag- en weekbladen plaatste hij advertenties waarin hij de bevolking opriep de euro te boycotten. Maar, zoals we thans weten, was dit alles vergeefse moeite. Een kleine groep van fanatieke europolitici die slaafs gehoorzaamd werd door het Nederlandse trio bestaande uit Wim Kok, Wim Duisenberg en Gerrit Zalm, spoelde de historische gulden samen met de Nederlandse identiteit en ons zelfbeschikkingsrecht lachend door de gootsteen en ontweek behendig alle grondwettelijke bepalingen die aan zulk een operatie verbonden zouden moeten zijn.
Zelden werd in Nederland de democratie erger met voeten getreden dan door onze eigen hoogste volksvertegenwoordigers, die zich er altijd op lieten voorstaan dat ze zo democratisch waren. Deze schaamteloze vertoning waarbij geen enkele Nederlander ook maar iets had in te brengen en waar ook ons parlement geen woord over mocht zeggen, vertoonde alle kenmerken van een totalitair staatsoptreden. Martin Dessing heeft al zijn ergernissen hierover kortgeleden samengevat in een handzaam boek (144 pagina's) dat hij de titel gaf 'De euroramp treft ons allemaal…' (uitgave Aspekt). Het is een parafrase op de jarenlang via de media uitgetoeterde staatsslogan: 'De euro is van ons allemaal'. Uitvoerig gaat Dessing in op de werkelijke overwegingen die ten grondslag lagen aan dat uiterst ondemocratisch handelen van de betrokken politici. Zo was er de koehandel tussen wijlen de Franse president François Mitterrand en de Duitse bondskanselier Helmut Kohl.
Mitterrand wilde gaarne de zwakke Franse frank koppelen aan de ijzersterke Duitse mark door ze samen te smelten tot een nieuwe munteenheid. Als tegenprestatie zou Frankrijk dan niet langer dwarsliggen bij de zogenoemde Wiedervereinigung van de West-Duitse Bondsrepubliek met de Oost-Duitse DDR. Verder bedachten vele Europese ministers van Financiën een bijna criminele truc door de nieuwe munt, de euro, aanzienlijk over te waarderen. Met de zekerheid dat die kunstmatige munt binnen korte tijd zou devalueren, konden vele landen hun enorme staatsschulden met zeker 40 procent verminderen. Bovendien bood de noodzakelijke gigantische geldomwisseling dan tevens de gelegenheid al het zwarte geld binnen onze economieën boven tafel te krijgen. Dus in feite was het een ordinaire geldzuivering zoals we die al eens na de Tweede Wereldoorlog hadden meegemaakt, destijds op initiatief van de toenmalige minister Lieftinck.
Dit heeft ertoe geleid dat sinds 2002 vrijwel alles bijna tweemaal zo duur geworden is, hoewel alle betrokken autoriteiten dat stelselmatig en hardnekkig ontkennen. Maar vermoedelijk doen die nooit boodschappen. Hoewel de euro officieel als ƒ2,20 moet worden berekend is de werkelijke waarde niet meer dan hoogstens ƒ1,10. En dat verklaart de huidige problemen. Dit is nog afgezien van de emotionele, nationalistische en psychologische factoren die er de oorzaak van zijn dat ongeveer tweederde van de Nederlandse bevolking de euro nog steeds als een vreemde en ongewenste munteenheid beschouwt en zeker grote bedragen nog altijd omrekent in guldens, om te weten wat de eigenlijke waarde is.
Maar het meest verontrustende en ook beledigende van deze gang van zaken is het feit dat wij als inwoners van een land met een rijke historie, een hoogontwikkelde cultuur en een oude democratie door een handvol carrièrebeluste autoriteiten als dorpsidioten zijn behandeld. De euroverkooppraatjes van Wim Duisenberg, Gerrit Zalm en Wim Kok waren jarenlang van een schaamteloos primitief niveau. Kennelijk werden we allemaal door deze arrogante elitesocialisten te stom geacht om geïnformeerd te worden en mee te denken over onze eigen belangen. Wij mochten niet denken, niet spreken en geen referendum organiseren. Denemarken en Zweden onder andere hebben dat wel gedaan. Ze wezen de euro voorlopig af. Economisch maken zij het tot nu toe heel goed. Beter dan wij.
Het ziet er naar uit dat het overheidsbeleid, dat van alle Nederlandse staatsburgers betalende debielen wil maken, in de naaste toekomst zal worden voortgezet. Zo mogen we binnenkort stemmen over de Europese grondwet die een bijna 100 procent Frans product is. Niemand heeft ooit één bladzijde gelezen van het ruim 400 pagina's dikke boek. Wij worden door onze eigen regering gereduceerd tot een soort analfabetisch stemvee dat straks zonder vragen steeds meer geld moet betalen voor een organisatie waar wij in feite niets over te vertellen hebben. Daarom is 'de euroramp' een aanrader voor iedereen die graag eens door het valse eurosprookje heen wil prikken en die wil weten waardoor ons eens zo plezierige land voor velen onbewoonbaar dreigt te worden.
Prof. B. Smalhout
von slarotimov
6 mei 2007, 15:31
Zalm krijgt de schuld maar weet wel dat de Euro in de tijd van KOK/Lubbers is ingevoerd in 91 in Maastricht , Zalm was toevallig minister van Financien toen de Euro ingevoerd werd ,maar de schuld ligt bij Lubber/Kok die ons verkocht en verraden heeft, wat zijn de mensen toch kort van memorie.
hirihiri123
6 mei 2007, 16:52
De "uitvoerder "krijgt meestal de schuld.................d"b d"b
Het wordt de hoogste tijd dat Kok & Consorten en hele landverraderskliek die momenteel het pluche warm houdt
zal moeten boeten voor hun gedrageingen !!!!
AntonT
8 juli 2007, 21:58
http://www.wisselverlies.nl/
Euro kost werknemer erg veel geld
De invoering van de euro in 1999 heeft de gemiddelde Nederlandse werknemer nu 33.000 euro gekost, zegt de Stichting Wisselverlies.nl.
164% koopkrachtverlies
Volgens Wisselverlies.nl is de gulden 12 tot 20% te goedkoop ingeruild; in plaats van 2,20 gulden per euro was 1,96 gulden reëler geweest. De stichting heeft uitgerekend dat de opgetelde koopkrachtschade de afgelopen jaren rond de 164% van het huidige inkomen is.
Spaarders
Spaarders die in 1999 een saldo van 10.000 euro hadden, zijn nu door de euro 3250 euro misgelopen, aldus de berekeningen van Wisselverlies.nl. Zonder compensatiemaatregelen is de koopkrachtschade voor volgend jaar 27% van het huidige inkomen.
Nationale actie
De stichting houdt een nationale actie om compensatie te krijgen voor alle schade die Nederlandse burgers, bedrijven en organisaties hebben geleden door de omwisseling van de gulden naar de euro. Bron: RTL Nieuws
hirihiri123
9 juli 2007, 06:33
Invoering Euro grootste wisseltruc aller tijden
AMSTERDAM - In zijn zojuist verschenen boek "De euroramp treft ons allemaal" stelt de auteur Martin Dessing dat de door de Europese politici zonder inspraak van de Europese bevolking ingevoerde euro de grootste geldwisseltruc uit de geschiedenis is.
Slechts de politici/beslissers en bankdirecteuren hebben daadwerkelijk voordeel van invoering van de euro gehad. Zij allen ontvangen nu hun pensioenen en verhoogde salarissen in aanzienlijk meer waard zijnde euro's, in plaats van destijds steeds minder waard wordende en door inflatie bedreigde lires, peseta's, francs, drachmen, guldens en d-marken.
De bevolking in nagenoeg alle eurolanden klaagt steen en been over de ingevoerde euro en de gevolgen daarvan. Vanaf 1996 volgde de auteur de gang van zaken rondom de invoering van en de beslissingen over de euromunt en kwam tot de conclusie dat zelfs Karel V, de Spaanse Hertog Alva (10e penning) en Napoleon jaloers zouden zijn geweest op deze unieke Europese geldwisseltruc van onze moderne tijd, zonder inspraak van de bevolking.
Dessing stelt vast dat het -inmiddels volledig mislukte stabiliteitspact slechts een afleidingsmanoeuvre was om tegenstanders van de euro de mond te snoeren. Officieel is thans bevestigd dat Griekenland vanaf het begin sjoemelde met de eurotoetredingsvoorwaarden, terwijl ook Duitsland zich niet hield aan die voorwaarden, hetgeen de auteur zelf vaststelde tijdens een persoonlijk debat in Noordwijk in mei 1997 met de toenmalige Duitse Bondskanselier Helmuth Kohl.
Tevens telt Dessing vast dat ook ons land niet aan de voorwaarde voldeed. Daarnaast beschuldigt hij ex-premier Wim Kok en ex-president van de Nederlandse Bank Wim Duisenberg en Minister Zalm van overtreding van onze grondwet bij die euro-invoering, terwijl er in de Eerste kamer niet eens over de invoering werd gestemd.
De toenadering tot Turkije doet vermoeden dat ook in de toekomst gesjoemeld zal worden met toetredingseisen hetgeen, zo voorspelt de auteur, de bevolking van heel Europa zal gaan opbreken.
Uit de Telegraaf, 10 jan 2005
Geplaatst op maandag 10 januari 2005, 12:21, Topic:
hirihiri123
19 juli 2007, 13:05
Nationale Eurometer
15 juni 2007
De Nationale Eurometer trok deze week ongeveer 840.000 kijkers. Leuk om te zien dat Jack van Gelder niet alleen over voetbal boeiend kan praten, in samenspel met een sprankelende Nelleke van der Krogt. De Eurometer is ontwikkeld door het Nibud, met als doel op objectieve wijze te kunnen bepalen of mensen er met de komst van de euro financieel op vooruit of achteruit zijn gegaan, of dat er niets is veranderd. De conclusie van de Nationale Eurometer was, dat de komst van de euro voor alle in de studio aanwezige groepen, behalve de AOW-ers, redelijk positief heeft uitgepakt.
Het Nibud heeft sinds de invoering van de euro regelmatig onderzoek gedaan naar de euro en het eurogevoel van Nederlanders. Daaruit blijkt dat Nederlanders de euro nog steeds niet volledig hebben geaccepteerd en dat meer dan de helft van de Nederlanders zelfs terug wil naar de gulden. Dit vooral omdat mensen het gevoel hebben dat de euro alles duurder heeft gemaakt. Volgens het Nibud komt dit deels doordat de euro is ingevoerd op een moment dat het slechter ging met de Nederlandse economie, maar ook doordat mensen hun financiële referentiekader kwijt raakten.
De gemiddelde prijsstijging sinds de komst van de euro ligt op 10%. Volgens het CBS is dit heel gemiddeld, met andere woorden, zou ook zonder invoering van de euro gebeurd zijn. Mensen hebben echter het gevoel dat alles sinds de invoering vele malen duurder is geworden, ook als dit aantoonbaar niet het geval is.
Dat gevoel is een gegeven en het is mij ook wel helder dat mensen hiervan niet zijn af te brengen. Maar politici moeten ook de moed hebben onwelkome boodschappen uit te dragen. Daarom vraag ik uw aandacht voor deze kwestie.
15 juni 2007
http://www.nederlandineuropa.nl/weblog_item/748?PHPSESSID=15c1173ecf50b6c75e1341bdcdb5250d
En dat komt uit de strot van ene Timmermans........................
De gemiddelde prijsstijging sinds de komst van de euro ligt op 10%. Volgens het CBS is dit heel gemiddeld, met andere woorden, zou ook zonder invoering van de euro gebeurd zijn. Mensen hebben echter het gevoel dat alles sinds de invoering vele malen duurder is geworden, ook als dit aantoonbaar niet het geval is.
Gelul kocht je voor de Euro voor een tientje aan boodschappen koop je met de de euro voor 10 euro aan boodschappen, dik twintig gulden dus voor dezelfde boodschappen!
Zou Nibudje me dat eens even kunnen verklaren?
hirihiri123
19 juli 2007, 20:06
Een glaasje proost proost kostte ons laatst 3 munten a 2 € per stuk, dus 3x2,22137 = ongeveer 6 gulden tachtig!!!!!!!!!
duhbyl
11 september 2007, 14:25
De grootste legale roverij terwereld.
Zo mag men de euro invoering wel betitielen.
Alle gasten die het bekokstoofd hebben, zijn er 30% op vooruit gegaaan,(ja, exact wat de gewone mens mist)of hebben een baantje gevonden wat nog meer schuift.
Met 1,89/1,90 voor een euro waren we allemaal spekkoper,door die 2,20 bijten we allemaal op een houtje.
hirihiri123
1 november 2007, 08:02
woensdag 31 oktober 2007 om 20:30
AMSTERDAM - In een uitgebreide brandbrief die Wisselverlies vandaag aan de Tweede Kamer en minister Bos van Financiën stuurt, stellen de initiatiefnemers dat de regering de Nederlandse bevolking nog steeds onjuist en onvolledig informeert over wat de precieze gevolgen waren van de invoering van de euro. Topadvocaat William Schonewille, bekend van de Dexia-zaak en de woekerpolisaffaire, is voor de stichting bezig met een schadeclaim tegen de Europese Unie.
De omwisselkoers van de euro ligt politiek uitermate gevoelig, nu er opnieuw veel onvrede onder de bevolking is over het uitblijven van een referendum over de vernieuwde Europese grondwet.
Deskundigen achten de kans dat de stichting de claim wint minimaal tot nihil, maar juichen onderzoek wel toe, omdat transparantie in Europa een groot probleem is. "Al zal je er de onvrede over Europa bij delen van de bevolking niet mee wegnemen. Het onderzoek wordt een technische discussie'', denkt politicoloog Meindert Fennema van de UvA. "Een onderzoek naar de politieke besluitvorming is zeer interessant'', vindt ook economisch historicus Gerard Aalders van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie. "De beste onderhandelaars haalden er het beste uit. Ik wil wel eens weten hoe die onderhandelingen verlopen zijn.''
http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/7262...home%20links,0
admin
4 november 2007, 12:21
Leuke site gevonden: http://www.wisselverlies.nl/ (http://www.wisselverlies.nl/)
hirihiri123
4 november 2007, 12:42
Tja, dat krijg is met die door de stro(n)tduwerskliekonbehouwenboerenhufterszakkenvu llende BOEVEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dewanand
7 november 2007, 17:42
kosten van invoering euro waren heel hoog voor het bedrijfsleven en winkeliers. Alles werd doorberekend in kostprijzen de nieuwe prijzen in euro's werden naar boven afgerond voor alle zekerheid.
De criminelen zijn uiteindelijk de grote winnaars van de euro, want die konden heel veel oud papiergeld witwassen tijdens de omwisselweken, onopvallend.
Ook Eurocontinentale criminelen doen nu grote zaken. Ondernemers verdienen ook goud geld met witwassen zwart geld in arme eurolanden met dubieuze banken en sjoemelen met hun euro boekhouding.
DE euro heeft alles op z'n kop gezet in blank europa. Zelfs de identiteit van blanken is door elkaar geschud. Er is nog steeds geen Europa gevoel bij meerderheid blanken. EU als transnationale unie is finaal mislukt.
Het zal dus erger worden en meer mensen zullen verarmen in de grote eurolanden. Ik heb sombere voorgevoelens over de bittere toekomst van de zieke Europese Unie. Tel daar nog eens op de tikkende tijdbom van islamieten, kleurlingen, hindoestanen en negers. OVEral waar deze buitenlanders een meerderheid worden verloederd alles en stort de lokale economie finaal in elkaar, Zie rotterdam, amst, den haag voor het bewijs. OOk radicaliseren al deze buitenlanders als het slechter gaat en dat is een heel GROOT GEVAAR voor de toekomst. Welke professor durft keihard de lage toegevoegde waarde per allochtoon, islamiet, koelienist of negertje voor mij te berekenen? Alleen met feiten en harde cijfers kunnen wij ontdekken waar de kern van het probleem met deze hinderlijke minderheden ligt en zoeken naar een goedkope oplossing.
dewanand
admin
7 november 2007, 17:52
Dewanand, ik hoor jou vaak klagen over Hindoestanen en weet dat je zelf Hindoestaan bent mijn vraag dan ook aan jou wat is er toch mis met die Hindoestanen?
De andere door jou genoemde groepen kennen we uit de criminaliteits-cijfers en anders staan ze te boek als lieden die niet in onze westerse samenleving willen integreren, ergo men keurt "afgezien de uitkering' onze westerse samenleving af. Hindoestanen echter komen niet in die statistieken voor dus ik ben erg benieuwd naar je antwoord?
VrijheidNu
23 februari 2008, 16:53
Het belang van Nederland is anders dan dat van de eurocollega’s. Deze zijn de komende jaren gebaat bij een stevig oplopende inflatie. Zij moeten immers uit de lopende kas de pensioenclaim betalen; ze zullen voor miljarden aan blanco cheques tekenen. Het belang van Nederland is juist een lage inflatie, want dan gedijt de opgebouwde spaarpot het beste.
Is met de kredietcrisis en het bijdrukken van geld voor de commerciële banken niet het startschot gegeven voor een wereldwijde inflatie!
ichi wa zen
7 maart 2008, 17:17
Ha die fijne euromunt. Door ons strot heengeramd? Ach WEL NEE!
Waar is de vrijheid, iedereen heeft het hier over vrijheid.....waarom mag ik als inwoner van dit land dan niet beslissen of er WEL of GEEN euro wordt geintroduceerd?
Is dit democratie? Bestaat mijn enige vrijheid in dit land niet uit het kiezen wie over mij gaat regeren als een dom schaap eens in de 4 jaar tijd?
De vrijheid hier is slechts een gedachte, in werkelijkheid is er geen!!!!
hoi polloi
17 april 2008, 17:45
Ik zie toch duidelijk één van de schone namen van "allah" in dat pensioenappeltje. Coincidence ?, I think not.
hirihiri123
17 april 2008, 19:45
Verhofstadt en Rosenmöller commissaris bij APG
17 Apr 08, 18:02
HEERLEN (AFN) - Oud-premier van België Guy Verhofstadt en presentator en oud-politicus Paul Rosenmöller worden commissaris bij APG, de pensioenuitvoerder van ABP. Dat maakte ABP (leraren en ambtenaren) donderdag bekend tijdens een bijeenkomst waarbij een eerder aangekondigde fusie met het pensioenfonds Cordares werd geformaliseerd.
De twee worden commissaris nadat het samengaan met Cordares is afgerond. De pensioengigant heeft na de fusie, die in verwachting in juli rond komt, 4 miljoen deelnemers en een beheerd vermogen van 240 miljard euro. APG is daarmee de grootste pensioenuitvoerder van Europa.
“Dit is de grootste fusie ooit in pensioenland in Nederland”, zei topman Dick Sluimers van APG donderdag in een toelichting. ABP en Cordares stelden eind vorig jaar samen te willen gaan. Doel van de fusie is om door schaalvergroting sterker te staan op de internationale pensioen- en vermogensbeheermarkten.
ABP is in de afgelopen jaren uitgegroeid van een klein pensioenfonds tot een pensioengigant met een vermogen van 220 miljard euro. Welke beleggingen het fonds doet, wordt wereldwijd nauwgezet gevolgd. Cordares bedient vooral de Nederlandse bouwsector.
=================================
Nou , nou zal er nog meer "geroofd "worden met die Rozeluller..................bij het ABP ........ABG
Waarom krijgen die afgedankte lorren toch altijd de mooiste baantjes, zet er eens een allochtoon of moslim neer ( grapje )...........
hirihiri123
18 april 2008, 17:16
Miljardenverlies pensioenfondsen
Gepubliceerd: 18 april 2008 12:30 | Gewijzigd: 18 april 2008 12:30
Door onze financiële redactie
Amsterdam, 18 april. Door de crisis op de financiële markten in het eerste kwartaal hebben drie grote Nederlandse pensioenfondsen samen miljardenverliezen geleden op hun beleggingen.
Nieuwsthema - Een jaar lang kredietcrisis
Dat blijkt uit de rendementscijfers over de eerste drie maanden die twee grote bedrijfstakpensioenfondsen, die van de sectoren Metaal en Techniek en van de Metalektro, en het pensioenfonds van post- en logistiekbedrijf TNT deze week gepubliceerd hebben.
Door de verliezen op de beleggingen en de gedaalde rentestand, die zich in hogere pensioenverplichtingen vertaalt, verslechtert de financiële positie van de betrokken fondsen. Geen van de drie pensioenfondsen is echter naar eigen zeggen dusdanig in de verliezen terechtgekomen dat zij bij De Nederlandsche Bank een melding hebben moeten doen van een tekort aan reserves.
Het grootste procentuele verlies was voor het pensioenfonds Metaal & Techniek (belegd vermogen 21 miljard euro), dat 4,4 procent verloor. Het Metalektrofonds (bijna 33 miljard euro aan beleggingen) kwam op 4,3 procent verlies, terwijl het TNT Pensioenfonds (4,4 miljard euro beleggingen) een negatief rendement boekte van 3,9 procent.
Alle drie de fondsen kampten met verliezen op hun aandelenbeleggingen van rond de 14 procent. Het Metaal & Techniekfonds meldt tevens een vermindering van zijn beleggingen in aandelen doordat, zoals het dat noemt, de aandelenportefeuille „beperkt” werd „afgebouwd”.
Het geld is grotendeels herbelegd in effecten met een vaste rente. De pensioenfondsen voor Metaal & Techniek en Metalektro boekten elk ook verliezen op hun portefeuille met effecten met vaste rente. Het TNT-fonds scoorde wel positief op effecten met vaste rente (plus 1,6 procent) evenals op zijn beleggingen in grondstoffen (9,5 procent).
De verhouding tussen beleggingen en pensioenverplichtingen, de zogeheten dekkingsgraad, zakte bij het Pensioenfonds Metalektro ten opzichte van eind 2007 met 11 procentpunt naar 122 procent. De dekkingsgraad is een indicatie van de financiële positie van een pensioenfonds. De kritische dekkingsgraad van Metalektro ligt op 119 procent, aldus het fonds. Onder die grens ontstaat een reservetekort en moet een fonds conform de regels van De Nederlandsche Bank maatregelen nemen om de financiële positie te verbeteren.
De dekkingsgraad van Metaal & Techniek zakte in het eerste kwartaal met 13 procentpunt naar 128 procent, wat volgens het fonds „ruim boven” de minimaal vereiste dekkingsgraad is. Het TNT pensioenfonds had eind maart een dekkingsgraad van 130 procent, dat is 12 procentpunt minder dan eind 2007.
De drie pensioenfondsen hielden de daling van de dekkingsgraad beperkt doordat zij een deel van het risico op veranderingen in de rentestand hadden afgedekt.
---------------------------------------
En weer is er wat van ONS GELD verdwenen !!!!!!!!door de "beleggers "'
Door de crisis op de financiële markten in het eerste kwartaal hebben drie grote Nederlandse pensioenfondsen samen miljardenverliezen geleden op hun beleggingen.
Wat hier allemaal niet kan, we zetten met z'n alle in alle vertrouwen onze oudedagsvoorziening op een fonds en die gaan met jou en mij geld lekker lopen speculeren, dit land is in vergaande staat van ontbinding.
hirihiri123
8 juni 2008, 17:35
http://www.ad.nl/economie/2348573/Gulden_geramsjt_tegen_euro.html
Door ELLEN DEN HOLLANDER
RIJSWIJK - De Stichting Wisselverlies.nl, die vindt dat Nederlanders te weinig euro’s hebben ontvangen voor hun guldens bij de invoering van de euro, lijkt eindelijk gelijk te krijgen. Economen onderschrijven dat de gulden eind jaren ’90 ‘te goedkoop’ is ingewisseld tegen de euro.
De koers werd in 1998 vastgesteld op iets meer dan 2,20 gulden. Erik Nienhuis, nu hoofdeconoom bij Lombard, Odier, Darier en Hentsch, concludeerde in 1998 dat de gulden 10 á 20 procent te laag was gewaardeerd. ,,Daar sta ook ik nog steeds volledig achter,’’ zegt Guy Verberne, destijds hoofdeconoom bij MeesPierson en nu bij Fortis.
Omdat de gulden en de mark aan elkaar waren vastgeklonken, was de gulden automatisch ook ondergewaardeerd ten opzichte van de andere Europese munten. Een hersteloperatie was zeker wenselijk, vindt Verberne, maar politiek niet haalbaar. ,,It takes two to tango en Duitsland wilde geen revaluatie,’’ zegt hij. ,,Of er sprake is van verwijtbaar gedrag van de EU en of er compensatie moet komen, is natuurlijk een juridische vraag.’’
Het gevolg van de lage waardering van de gulden was een hogere inflatie. Ook raakte de economie extra verhit en waren Nederlandse consumenten duurder uit voor producten uit het buitenland. Nienhuis: „Dat had flinke gevolgen voor de inflatie, ook in de horeca en bij de kapper was dat goed te merken.’’ Het heeft volgens Nienhuis zeker bijgedragen aan een economische neergang enkele jaren later. ,,Maar daar lagen ook andere oorzaken aan ten grondslag.’’
Harry Geels, directeur Economische Research, vindt dat Wisselverlies ‘groot gelijk’ heeft. ,,Als gevolg van de te goedkope omwisselkoers is de reële koopkracht (dus na inflatie) van de Nederlanders de laatste tien jaar juist ernstig aangetast.’’
Volgens initiatiefnemer van Wisselverlies, André ten Dam, was in 1998 nog revaluatie mogelijk. ,,Dat gebeurde ook met het Ierse pond en recent met de Slowaakse koruna.’’
http://www.dft.nl/goeroes/harrygeels/4172944/De_keerzijde_van_tien_jaar_euro.html
De keerzijde van tien jaar euro
06 Jun 08, 09:43
door Harry Geels
Ondanks de festiviteiten deze week in Frankfurt ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van de ECB, de EMU en de euro, is er minder reden tot feest. Want als gevolg van de destijds veel te goedkope gulden/euro-omwisselkoers is de reële koopkracht (dus na inflatie) ernstig aangetast.
Nederland is in de afgelopen tien jaar wat betreft koopkracht afgezakt naar de 15de plaats in Europa. En dat terwijl we eind jaren negentig wat betreft economische groei behoorden tot de top van Europa. Maar helaas: met wat wij per verdiende euro kunnen besteden na inflatie en belasting, staan we nu in de achterhoede, tussen Italië en Spanje in, en niet veel hoger dan landen als Cyprus en Griekenland (bron: GfK Geomarketing 2007).
Jarenlang is onze koopkracht uitgehold door stiekeme belastingverhogingen, een ons door de politiek en bedrijfsleven aangeprate loonmatiging, maar vooral door het veel te goedkoop laten opgaan van de gulden in de euro. Deze veel te lage omwisselkoers van de gulden voor de euro, inmiddels tien jaar geleden, heeft onze welvaart - op zijn zachts gezegd - niet bepaald gunstig beïnvloed!
Voor de invoering van de euro waren de voorlopers van de euro aan elkaar gekoppeld in het zogenaamde Europese Monetaire Stelsel (EMS). Binnen het EMS (maar ook al daarvóór) was de gulden vastgeklonken aan de Duitse mark.
In de tweede helft van de jaren negentig ging het bijzonder goed in Nederland. Onder meer door onze open economie profiteerden we sterk van de ontwikkelingen in de wereldeconomie zoals de toenmalige opkomst van de internet- en telecomsector. Nederland kreeg zelfs te maken met oververhitting. Niet alleen economen maar ook het IMF en DNB wezen er al in 1997 op dat Nederland last kon krijgen van inflatie (en dat terwijl door de opkomst van de opkomende landen en de technologische ontwikkelingen we juist wereldwijd gezien leefde in een deflatoir klimaat).
Nederland profiteerde bijvoorbeeld veel sterker van de voorspoedige economische ontwikkelingen in de wereld dan een land als Duitsland, dat te maken had met de dure economische integratieproblemen van Oost-Duitsland. Het altijd zo sterke Duitsland gleed daarbij af naar gemiddeld EMS-niveau. Door de toenmalige koppeling van de gulden aan de Duitse mark werd de wisselkoers van de gulden echter niet aangepast. Gevolg: De gulden raakte in toenemende mate ondergewaardeerd.
Vlak vóór de definitieve vaststelling van de euro-omwisselkoersen concludeerde MeesPierson medio 1997 dat onze gulden 12% was ondergewaardeerd, niet alleen ten opzichtte van de Duitse mark maar ook ten opzichte van alle andere Europese valuta’s die per 1999 aan de euro mee hebben gedaan. En begin 1998 concludeerde ABN Amro op basis van de relevante OESO-indicatoren dat de gulden 13% was ondergewaardeerd. Ook het grote en structurele overschot op lopende rekening van Nederland in die jaren is een sterke indicatie dat de gulden toen fors was ondergewaardeerd.
ABN Amro concludeerde op basis van koopkrachtpariteiten-analyse dat de Nederlandse gulden voor revaluatie binnen het EMS in aanmerking zou moéten komen. De bank concludeerde verder dat wij in Nederland forse koopkrachtschade zouden oplopen indien de gulden niét gerevalueerd zou worden.
Even voor het juiste perspectief: als we de gulden zouden hebben gerevalueerd (conform de analyse van genoemde banken), dan zouden wij Nederlanders niet 2,20 gulden hebben betaald voor iedere euro, maar ca. 1,95 gulden! Met andere woorden veel meer euro’s voor onze guldens. Maar de gulden werd helaas niet juist opgewaardeerd, waardoor wij bij de omwisseling naar de euro even 12/13% aan koopkracht verloren!
Dit kwam tot uiting in een sterk oplopende en doorschietende prijsstijgingen (inflatie), vooral in de periode 1999-2004, vlak ná de introductie van de euro. Veel Nederlanders hebben hierdoor reëel veel geld (koopkracht) ingeleverd, zowel in inkomen, pensioen als spaargeld.
De officiële inflatiecijfers van het CBS zijn overigens een onderschatting van de werkelijke inflatie. In de afgelopen jaren zijn vooral de woonlasten, gemeentelijke belastingen, energie- en studiekosten en de stijgende kosten van de gezondheidszorg onvoldoende in de inflatiecijfers tot uiting gekomen. De enorme stijging van de huizenprijzen vanaf de tweede helft van de jaren negentig geeft wat dat betreft een beter beeld van de werkelijke inflatie en dus van de omvang van de missers die de (monetaire) overheden hebben gemaakt ten koste van de koopkracht van het inkomen en het opgebouwde (pensioen)vermogen van veel Nederlanders.
Waarom werd de noodzakelijke revaluatie van de gulden in de tweede helft van de jaren negentig niet doorgevoerd? Simpelweg omdat er daarvoor in de Europese Unie geen draagvlak was. De Nederlandse gulden was al jarenlang gekoppeld aan de Duitse mark en Duitsland zou het als gezichtverlies ervaren als de gulden ten opzichte van de mark zou worden gerevalueerd. Nout Wellink heeft in het NRC nog bevestigd dat er op Europees niveau nog wel is geprobeerd de gulden te revalueren, maar dat vooral Duitsland zich daar tegen verzette.
Even voor alle duidelijkheid waarom moest Nederland eigenlijk revalueren (afgezien van de door economen theoretisch berekende onderwaarderingsniveaus)? Zoals gezegd ging het Nederland economisch bijzonder voor de wind in de tweede helft van de jaren negentig. Sterker nog, Nederland dreigde ‘uit de bocht te vliegen’. Bij oververhitting zou in eerste instantie een renteverhoging economisch gezien de beste remedie zijn. Maar dat kon niet meer omdat Nederland was opgenomen in het EMS en per 1999 in de EMU en de rente op Europees niveau centraal werd bepaald.
Maar de Nederlandse overheid had dan toch ook zwaar kunnen bezuinigen om overbesteding tegen te gaan? Gelet op grote monetair-economische onbalans (door de toen fors ondergewaardeerde gulden) zou dat slechts een geringe invloed hebben gehad. Bovendien hadden we dan de problemen van politieke besluitvorming en timing gehad. Nee, het énige middel was een opwaardering (revaluatie) van de gulden geweest waardoor bijvoorbeeld de exporten afgeremd en de importen goedkoper zouden worden (hetgeen geïmporteerde inflatie remt).
Overigens blijven onze ministers van Financiën, Zalm (in 1998 en 2005) en Bos (in 2007) in de Tweede Kamer (en in de media), bij hoog en bij laag en in alle toonaarden ontkennen dat de gulden te goedkoop in de euro is opgegaan. Logisch, want anders zouden ze toegeven dat ze iedere Nederlander fors koopkracht hebben ontnomen. En de Tweede Kamer doet (bij een gebrek aan deskundigheid?) niets.
Heel saillant zei voormalig DNB-directeur André Szász in 2005: ‘Alle ontkenningen van de minister van Financiën….ten spijt: de gulden was bij de introductie van de euro wel degelijk ondergewaardeerd!’
Harry Geels is directeur Research en partner bij INMAXXA met kantoren in Maastricht en Dronten ( www.inmaxxa-research.nl ). Daarnaast is hij uitvoerend hoofdredacteur van Technische en Kwantitatieve Analyse (TKA). De informatie in deze opinie is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De standpunten en vooruitzichten van Geels geven zijn mening weer in zijn hoedanigheid als directeur Research.
bertUs
4 juli 2008, 14:59
Tja, dat krijg is met die door de stro(n)tduwerskliekonbehouwenboerenhufterszakkenvu llende BOEVEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wanneer het systeem ' Leven en Laten Leven' wordt ingevoerd,
wordt alleen nog belasting geheven op overschrijvingen van de lopende rekeningen.
Daardoor zijn er een heleboel banken overbodig.
Dit is bekend bij de pensioenfondsen en zij zijn op zoek naar nieuwe investeringen.
Het liefs in grondstoffen.
Dit betekent dus dat alles duurder wordt,
daardoor komt er inflatie
dan kunnen de pensioenfondsen niet meer de uitkeringsgerechtingen compenseren.
Maar wie gaat dit vertellen?
Ruding ..., Zalm .. of
FanatiKus
26 september 2008, 09:01
Wanneer het systeem ' Leven en Laten Leven' wordt ingevoerd,
wordt alleen nog belasting geheven op overschrijvingen van de lopende rekeningen.
Daardoor zijn er een heleboel banken overbodig.
Dit is bekend bij de pensioenfondsen en zij zijn op zoek naar nieuwe investeringen.
Het liefs in grondstoffen.
Dit betekent dus dat alles duurder wordt,
daardoor komt er inflatie
dan kunnen de pensioenfondsen niet meer de uitkeringsgerechtingen compenseren.
Maar wie gaat dit vertellen?
Ruding ..., Zalm .. of
en hoe bevalt je nieuwe baan ?!
FvdV
29 december 2008, 02:11
'Fondsen in nood; verlaging pensioen dreigt'
zondag 28 december 2008
De Nederlandse pensioenfondsen staan er bijzonder slecht voor. Door dalende beurzen hebben ze onvoldoende kapitaal om de pensioenen voor inflatie te corrigeren en een verlaging van pensioenrechten dreigt.
Niet alle pensioenfondsen zouden in staat zijn om hun buffer te herstellen
Dat zegt Falco Valkenburg van pensioenadviesbedrijf Towers Perrin in De Telegraaf op zondag.
Reële optie
Volgens Valkenburg zal een kwart van de pensioenfondsen ingrijpende maatregelen moeten nemen. ‘Als we de komende drie jaar geen herstel zien, wordt zelfs een daadwerkelijke verlaging van de pensioenrechten een reële optie,’ zegt hij.
Uit onderzoek van Towers Perrin blijkt dat 85 procent van de pensioenfondsen niet over voldoende kapitaal beschikt om pensioenen voor inflatie te corrigeren. De fondsen halen de door de pensioenwet voorgeschreven buffer van 5 procent niet.
Korten
Vanaf april 2009 zouden de fondsen nog drie jaar de tijd hebben om de buffer te herstellen, maar Valkenburg vreest dat niet alle pensioenfondsen daartoe in staat zijn. ‘Het schrappen van de indexatie of het verhogen van de pensioenpremie zou dan wel eens niet genoeg kunnen zijn,' zegt hij.
‘Sommige fondsen zullen daadwerkelijk moeten korten op het opgebouwde pensioen.’
Door Luc van Kemenade
von slarotimov
29 december 2008, 10:48
Dat zou een schande zijn, je betaald veertig jaar en de fondsen jagen jouw geld er doorheen, ze moeten het geld gaan halen bij de directeuren die zichzelf jaren lang bonussen geven, laten die maar op een aow nivo zien rond te komen.
hirihiri123
20 maart 2009, 17:55
Hoe Gerrit Zalm ingenieus knutselde in Den Haag
Hans Besseling 20 maart 2009
Een liberaal handvest is aan het levenswerk van Zalm niet te ontlenen.
‘De romantische boekhouder’ luidt de titel van de memoires van onze ex-minister van financiën. En inderdaad is het een relaas van een gewetensvol boekhouder, die als minister van financiën enige orde in het warrige begrotings- en uitgaven-beleid van achtereenvolgende regeringen wist te brengen.
De contacten met vele personen uit het politieke netwerk passeren de revue, waarbij het respect voor de persoon in kwestie nooit uit het oog wordt verloren. Over personen, die zijn respect niet hadden, zwijgt Zalm maar liever. Mij bekroop soms wel het gevoel dat de als romantisch te typeren kijk op de staatspolitiek uit zijn PvdA jeugdjaren hem is blijven beheersen.
Voor hen, die de strijd om het bestaan niet of niet meer aan kunnen, is er de overheid om de gevolgen zo goed mogelijk te verzachten. Sociale zekerheid is natuurlijk een romantisch ideaal bij uitstek. Maar wetten in een rechtsstaat zouden toepasbaar moeten zijn zonder aanzien des persoon.
Voldeden de sociale wetten uit het Drees tijdperk (b.v. de AOW) hier nog aan, met de bijstandswet uit 1965, de WAO uit 1966 en de AWBZ uit 1967 werd dit principe met voeten getreden. Het waren wetten zonder duidelijk plafond in de uitgaven. Het waren ook vooral deze laatste wetten, waarvan de ambtelijke, op de persoon toegesneden uitvoering in toom moest worden gehouden met steeds ingewikkelder wordende bureaucratische regels: één van de oorzaken, waardoor Zalm bij zijn aantreden als minister met een warrige begrotings- en uitgaven-beleid werd geconfronteerd.
Als voormalig ambtenaar op een departement, als voormalig directeur van het CPB kwam hij echter beslagen ten ijs.
In 1986 werd Gerrit Zalm, oud afdelingsvoorzitter van de PvdA, lid van de VVD. Als in 1994 de VVD top op zoek is naar een kandidaat minister treft men in de kaartenbak Zalm aan als een man met alle kwalificaties van een minister van financiën. En zo is het gekomen, beschrijft de romantische boekhouder.
Kennelijk heeft hij er geen behoefte aan zijn beentje-over-- om in schaatstermen te spreken-- nader toe te lichten. Zag hij het als een door de bocht gaan of was het simpel een genoeg hebben van de politieke stijl van de PvdA en de personen, die hun stempel op de partijbijeenkomsten drukten? De VVD bood duidelijk een beter perspectief voor een politieke loopbaan. Een liberaal handvest is echter aan het levenswerk van Zalm niet te ontlenen.
Het zal best zo zijn dat Zalm het democratisch onbeheersbaar worden van onze verzorgingsstaat heeft onderkend. Met de Zalmnorm voor het uitgaven beleid zal hij hebben getracht het financieel volledig uit de hand lopen van de sociale uitgaven te beteugelen.
Maar welke uitgaven hierbij het moeilijkst waren te beheersen, daarover vinden we in zijn boek geen gegevens anders dan het vermelden van aanvaringen met de PvdA voorman Melkert en eenmaal met de toen CDA-fractievoorzitter Balkenende onder Paars II. Van het debacle van het immigratie en integratiebeleid komt alleen het incident Rita Verdonk- Hirsi Ali en het door hem veroordeelde, door de Kamer aangenomen opportunistische generale pardon ter sprake.
Het is jammer dat hij zijn in de verkiezingscampagne van 2003 uitgesproken voorkeur voor Henk Kamp als minister voor vreemdelingenzaken niet nader toelicht. Kamp had daarmee wel veel voorkeurstemmen verworven. Hij spreekt niet de bewering van de PVV tegen, dat het nadelig saldo van dat nog steeds onbeheersbare onderwerp zo’n 100 miljard euro bedraagt.
Voor cijfermateriaal over de begrotingsontwikkelingen moeten we ook andere bronnen aanboren, want in zijn memoires is de behandeling van deze materie door Zalm slechts anekdotisch.
Nu Zalm het genationaliseerde overblijfsel van de ABN-AMRO moet besturen ligt er nog een grote uitdaging voor hem. Hij zal op dat bestuur persoonlijk worden afgerekend en al zal die afrekening niet publiekelijk in verkiezingen plaatsvinden, hij zal zich uit het boek ‘De Prooi’ van Jeroen Smit al een voorstelling hebben kunnen maken hoe ook in het grote-geld netwerk de afrekeningen meedogenloos plaats vinden, zij het dat de gifpillen wel zwaar worden verguld.
Hans Besseling
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=8153
hirihiri123
21 augustus 2009, 10:36
Wim, Gerrit, Wouter en de heilige euro
Cees Maas ziet er een beetje uit als die lange met de krullende snor van het voormalige komische duo Mini & Maxi. Maas was lange tijd de hoogste financiële man van ING. Zoals we inmiddels weten, heeft dat concern grote risico's genomen met het binnenhalen van Amerikaans spaargeld, dat vervolgens deels in matige tot slechte, door de Clinton-regering verplichte, Amerikaanse NINJA*-hypotheken werd gestoken. Er kwam een miljard of veertig aan overheidseuro's (= belastinggeld) aan te pas om ING op de been te houden. Pikant genoeg mocht uitgerekend Cees Maas, die er toch echt zelf bij was, als voorzitter van een door de verenigde banken zelf ingestelde commissie, dit voorjaar vertellen wat er is misgegaan en hoe het anders moet.
Deze Cees Maas nu, was eerder in zijn loopbaan thesaurier-generaal van het ministerie van Financiën. Dat is de hoogste adviseur van de minister. In de tweede helft van 1991 zat Maas daar op de top van zijn macht. Hij was naast adviseur van minister van Financiën Wim Kok - net als Maas van de PvdA - ook voorzitter van het toenmalige Monetair Comité van topambtenaren en Europese centrale bankiers. En in de tweede helft van 1991 was Nederland ook nog eens voorzitter van wat later de Europese Unie zou worden, nog wel op het moment dat er op het scherp van de snede werd onderhandeld over wat nu de heilige euro is.
Die zomer van 1991 was een rare zomer voor Wim Kok. Hij had ingestemd met een versobering van de WAO en kreeg de hele linkse vakbeweging en de hele linkerkant van zijn partij over zich heen. Kok redde het op het nippertje, maar zou later toch nog een tijd lang een populaire premier worden. Misschien dat Wouter Bos ook op een soort Kok-scenario hoopt, je weet het niet.
Terwijl Kok dus met een hoofd vol WAO rondliep, moest Nederland als Europees voorzitter wel even de grondslag leggen voor die geweldige latere euro. In de praktijk deed Cees Maas dat. Maas kwam in augustus 1991 met een 'stevig' onderhandelingsstuk, dat impliceerde dat zwakke landen als Italië buiten de latere euro zouden worden gehouden. Dat was vooral in lijn met wat de toen nog machtige Duitse centrale bank wilde.
Er was ook veel weerstand. De Fransen wilden hoe dan ook een Europese munt om zo de almacht van de Duitse mark te doorbreken. Als dat moest met Italië erbij, dan moest dat maar. Liever een euro op lemen voeten dan helemaal geen euro, dat idee. In september 1991 capituleerde Kok, onder het genot van een copieus diner. Hij liet Cees Maas als een baksteen vallen toen de Italianen protesteerden tegen een constructie waarin zij feitelijk buitengesloten zouden worden. Later heeft ook Koks opvolger Gerrit Zalm (VVD) nog weleens geprobeerd om de Italianen - en daarmee ook de andere zwakke broeders met grote staatsschulden, gulle belastinguitgaven en begrotingstekorten - buiten de deur te houden, maar het onheil was al geschied. De Italianen, en met hen de Grieken, rommelden zich de euro in - en wie er eenmaal in zit, die zit erin.
Dat is nu weer actueel, omdat mede door dat slappe toelatingsexamen voor de euro er ook nog aan een soort permanent prestatierapport moest worden voldaan. Dat heette het Stabiliteitspact, dat regelde dat landen met de euro geen begrotingstekort meer mochten hebben, althans in goede tijden. Daar kregen Frankrijk en Duitsland (toendertijd 'progressief' geregeerd) in 2003 zelf echter zo veel problemen mee, dat ze het pact opbliezen....
Terwijl er nu geen enkel Europees land meer te vinden is dat nog aan dat zwaar verwaterde europact voldoet, is er toch nog één landje, aan de Noordzee, dat eraan wil vasthouden. Toen minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) er begin juli op aandrong om, zodra dat maar even kan, zo snel mogelijk de gaten in de begrotingen te dichten, viel er aan de Europese vergadertafel een diepe stilte. Bos - die zelf mede door de steun aan ING en andere banken ook alle regels voor de euro aan het overtreden is - beklaagde zich daarover. Maar het onheil was dus al eerder geschied, in het najaar van 1991.
Toen werd de basis gelegd voor een 'geweldige' euro die op termijn ruim baan zou geven aan landen die er een handje van hebben om bij de dag te leven. Toen ook werd de basis gelegd voor een euro die op termijn slecht zou kunnen uitpakken voor landen die nog enigszins de neiging hebben om te sparen, voor het werknemerspensioen, in het bijzonder. Wouter wordt dus achtervolgd door de erfenis van Wim. Velen, vooral politici, zeggen dat die heilige euro niet tot stevige prijsverhogingen heeft geleid. En dat klopt helemaal: de prijzen zijn, afgezien van de normale inflatie, hetzelfde gebleven. Er staat alleen een ander teken voor de cijfers...
www.uitkijk.net
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.