PDA

Vollständige Version anzeigen : Massale vechtpartij in Meerkerk

admin
12 februari 2007, 11:14
MEERKERK - Dronken jongeren uit Meerkerk en omliggende dorpen zijn zaterdagavond met elkaar en met de politie op de vuist gegaan.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00104/aaaaalindemeerkerk_104755h.jpg
Dorpshuis De Linde in Meerkerk.

Een discoavond in dorpshuis De Linde werd vroegtijdig beëindigd, nadat binnen diverse vechtpartijtjes waren uitgebroken tussen jeugd uit Meerkerk en jongeren uit Ameide en Lexmond. De vlam sloeg echt in de pan nadat een 28-jarige man uit Tienhoven door een politiehond werd gebeten.

Hij probeerde de hond te knuffelen, maar daar was de diensthond niet van gediend. d"b
De woede van de jongeren richtte zich vervolgens op de aanwezige agenten, die met stenen werden bekogeld. Tijdens de daaropvolgende vechtpartij werden nog eens vier jongens gebeten door politiehonden. Eén agent liep een zwaar gekneusde hand op.
Zes verdachten werden aangehouden. Een van hen, een 17-jarige Leerbroeker, werd gistermiddag weer vrijgelaten. Op zijn arm waren de afdruk van de tanden van de politiehond nog duidelijk zichtbaar. Volgens de jongen zijn de echte relschoppers niet gepakt: ,,Jongeren uit Ameide en Lexmond gingen samen tegen de Meerkerkers. Daarna was het knokken met de politie. Ik werd gebeten toen ik mijn fiets wilde ophalen om naar huis te gaan.’’

Eigenaar W. de Leeuw van het dorpshuis is er ziek van: ,,Zaterdagavond konden onze vier bewakers niets beginnen. Het waren zulke grote groepen. Het feest beëindigen was de juiste keuze, maar buiten richtte de woede zich tegen de politie.’’

Volgens de buurtbewoners is het vaker hommeles tussen de rivaliseren dorpen. De jongeren zoeken elkaar bewust op tijdens feesten. Nooit eerder kwam het tot zo’n grote vechtpartij. Een van de buurtbewoners was aanwezig op het feest: ,,Ze rolden vechtend de zaaluit. Nadat die jongen gebeten werd, ging het echt mis. Ze pakten grind uit de tuinen om mee te gooien.’’ Haar vader keek van een afstandje toe: ,,Het verbaasde me dat er geen ME was.’’