PDA

Vollständige Version anzeigen : Leger wanbetalers in de zorg - Kamervragen

admin
14 februari 2007, 14:44
woensdag 14 februari 2007

Vragen van het lid Agema (PVV) aan de minister van VWS over het bericht (*) dat sociale diensten vrezen dat zij per 1 juli aanstaande zo’n 250.000 wanbetalers moeten opvangen die door de zorgverzekeraars op straat zijn gezet.

1.)
Bent u bekend met het bericht dat de sociale diensten vrezen dat zij per 1 juli zo’n 250.000 wanbetalers moeten opvangen die door zorgverzekeraars op straat zijn gezet en dat wanneer iemand bijvoorbeeld anderhalf jaar geen zorgpremie heeft betaald dat zonder rente en incassokosten zo’n 1800 euro schuld betekent?
2.)
Bent u met mij van mening dat wanneer u niet weet hoeveel wanbetalers er zijn, zoals u zei bij begrotingsbehandeling VWS, u dus onvoldoende zich hebt op de enorme problemen die er zijn met betrekking tot wanbetaling, waardoor geen adequate maatregelen zijn genomen en u dus nu mede verantwoordelijk bent voor de problemen die er zijn ontstaan m.b.t. wanbetaling in de zorg? Zo ja, wat gaat u eraan doen om die problemen effectief te bestrijden? Zo nee, waarom niet?
3.)
Bent u met mij van mening dat het de grootst mogelijke spoed eist om op een zo kort mogelijke termijn wel inzicht te hebben in de omvang van het aantal wanbetalers, te meer omdat zorgverzekeraar Zilveren Kruis al waarschuwt voor maar liefst 1 miljoen wanbetalers (**)? Zo ja, op welke termijn heeft u de cijfers en een plan van aanpak gereed? Zo nee, waarom niet?
4.)
Bent u met mij van mening dat het initiatief van zorgverzekeraars Agis waarin zij met zo’n veertig gemeentelijke sociale diensten contracten heeft gesloten, wat inhoud dat zij de zorgpremie inhouden op de uitkering om te voorkomen dat mensen hun zorgpolis niet meer betalen, navolging verdient op die wijze dat alle zorgverzekeraars met alle gemeenten zulke contracten moeten afsluiten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat bent u bereid te ondernemen om dat te bevorderen?
5.)
Hoeveel premie liepen de zorgverzekeraars sinds 1 januari 2006 als gevolg van wanbetaling mis (en werd daardoor afgewimpeld op de burgers die wel netjes hun premie voldoen)?

admin
14 februari 2007, 14:49
Werkelijk te gek voor woorden dat iemand bijvoorbeeld anderhalf jaar lang een schuld kan opbouwen bij een zorgverzekeraar.
Je zou toch bij jezelf denken dat zo'n zorgverzekeraar eerder ingrijpt?
Daarnaast natuurlijk, hebben die wanbetalers ook zorg gehad? want dan praten we niet alleen meer over de premie waarover niet betaald is.

Vampier
15 februari 2007, 11:27
Voor veel mensen is het nieuwe zorgstelsel veel te duur. Die zorgtoeslag helpt slechts een klein beetje mee. Mensen die het niet zo breed hebben kunnen die premies gewoon niet betalen en worden dan dus 'op straat' gezet.

admin
15 februari 2007, 13:10
Voor veel mensen is het nieuwe zorgstelsel veel te duur. Die zorgtoeslag helpt slechts een klein beetje mee. Mensen die het niet zo breed hebben kunnen die premies gewoon niet betalen en worden dan dus 'op straat' gezet.

Nee dat klopt niet iedereen word gecompenseerd met het nieuwe zorgstelsel 'dat overigens nu toch afgeschaft word'. Kijk het is wel de bedoeling dat je met die compensatie je zorgkosten betaald en er bijv. geen boodschappen voor gaat halen zodat je ook een keertje biefstuk op tafel zet. Het ligt dus aan de verantwoordelijkheid van jezelf.
Kijk over dat laatste kun je discussieren, zo denk ik bijv. dat deze regering het gros van het volk "met name diegene met een bijstandsuitkering" onderschat als het gaat om eigen verantwoordelijkheid. Voor mij ook een teken dat de politiek nog steeds zeer ver van de burger af staat.

Vampier
15 februari 2007, 14:14
Natuurlijk heeft iedereen ok zelf verantwoordelijkheid. Maar als je zorgkosten stijgen van €44 naar €70 per maand, kan dat toch erg hard aankomen.

admin
15 februari 2007, 23:12
Natuurlijk heeft iedereen ok zelf verantwoordelijkheid. Maar als je zorgkosten stijgen van €44 naar €70 per maand, kan dat toch erg hard aankomen.

Zeker maar vergeet niet waarom de kosten zo hoog zijn.
Eigenlijk goed beschouwd betalen we al jaren veel te weinig voor onze zorg zeker gezien met een hoop andere landen.
In Duitsland zit men trouwens met hetzelfde probleem, ook daar moet men nu fors meer betalen voor de zorg. Aan de andere kant kan zorg ook veel goedkoper door efficienter te werken op een hele boel vlakken, minder managers bijvoorbeeld.
Ook zou eens gekeken moeten worden of medicijnen niet goedkoper geproduceerd kunnen worden daar zit namelijk een heel duister vlak. Prijsafspraken met de Apotheker bijvoorbeeld die gemaakt worden met de fabrikant.
Hoge prijzen hebben trouwens wel het voordeel dat mensen verantwoordelijker omgaan met de zorg, een voorbeeld. Veel mensen lieten zich jarenlang recepten voorschrijven die uiteindelijk helemaal niet gebruikt werden!
Ook was het jarenlang trend dat mensen voor elk wissewasje naar de huisarts liepen en dat kost uiteindelijk veelste veel geld.
Iets anders is de gratis zorg voor verslaafden en illegalen dat moet ook betaald worden! Dan heb je aan het eind van het verhaal ook nog eens de fraudeurs die zorgverzekeraars oplichten.
Dat de dure zorg zou komen door de vergrijzing? Het telt mee, maar het is dus zeker niet zo dat het vooral te wijten is aan de vergrijzing, maar het is natuurlijk wel makkelijk om het het vingertje naar onze afgeschreven oudjes te wijzen.

Vampier
16 februari 2007, 14:08
Maar het gaat hier niet om de reden waarom de zorgkosten zo hoog zijn. Dat lijkt me een andere discussie. Geert Wilders zegt op pagina 3 van zijn onafhankelijkheidsverklaring dat hij wil knokken voor de kwetsbaren. Zorg dan dat je wat doet aan die zorgtarieven, of probeer mensen te helpen die de zorg niet kunnen betalen! Maar ga niet lopen neuzelen dat de verzekeraars zo zielig zijn omdat ze hun geld niet krijgen. Iedereen heeft recht op (betaalbare) zorg. Als je mensen helpt om die zorg te kunnen betalen, ben je van het probleem van wanbetalers grotendeels af!

hirihiri123
16 februari 2007, 20:48
Wij met , twee personen, betalen samen 258 € 's en krijgen een "toeslag "van 31 €..................tel uit je winst.

First Knight!
17 februari 2007, 01:58
Zorg moet, net als onderwijs, een overheidsverantwoordelijkheid zijn. Ik vind dat je alles in needs en wants in moet delen. De needs moeten door de overheid aangeboden worden. Zorg, onderwijs, huisvesting (basis) en vangnetten voor mensen die door omstandigheden hun eigen broek niet kunnen ophouden. Openbaar vervoer, post,telefoon, nutsbedrijven, allemaal terug naar de overheid. Consumptie is voor de markt.

admin
17 februari 2007, 15:01
Maar het gaat hier niet om de reden waarom de zorgkosten zo hoog zijn. Dat lijkt me een andere discussie. Geert Wilders zegt op pagina 3 van zijn onafhankelijkheidsverklaring dat hij wil knokken voor de kwetsbaren. Zorg dan dat je wat doet aan die zorgtarieven, of probeer mensen te helpen die de zorg niet kunnen betalen! Maar ga niet lopen neuzelen dat de verzekeraars zo zielig zijn omdat ze hun geld niet krijgen. Iedereen heeft recht op (betaalbare) zorg. Als je mensen helpt om die zorg te kunnen betalen, ben je van het probleem van wanbetalers grotendeels af!

Hoe kun je wat doen aan de zorgtarieven als de zorgkosten zo hoog zijn?
Dat kan alleen als je de zaken aanpakt die ik heb weergegeven, het gaat dus wel uiteraard wel om de reden waarom de zorgkosten zo hoog zijn
Maar ik ben wel benieuwd welke oplossingen jij hebt om de zorgkosten omlaag te brengen zodat het voor iedereen betaalbaar is?