PDA

Vollständige Version anzeigen : Huizen raadsleden Zeist beklad met rode verf

admin
20 februari 2007, 19:37
UTRECHT - De huizen van zes fractievoorzitters uit de Zeister gemeenteraad zijn in de nacht van maandag op dinsdag besmeurd met rode verf. De groep ‘Geen bloed aan mijn handen’ heeft in een e-mail meegedeeld verantwoordelijk te zijn voor de actie.

De reden voor de actie is dat de gemeenteraad van Zeist, tegen de zin van de groep, akkoord ging met het bestemmingsplan waar ook het detentiecentrum Kamp van Zeist valt. Het centrum wordt uitgebreid, en krijgt door opname in het bestemmingsplan bovendien een definitieve status.
De verfbommen, vermoedelijk gemaakt door gloeilampen te vullen met rode verf, troffen de huizen van de fractievoorzitters van de partijen die vóór het bestemmingsplan stemden.
In de mail die de raadsleden ontvingen stond: ‘Dit is een waarschuwing!’ Die zin is slecht gevallen bij de fractievoorzitters. De rode verf beschouwen zij als een verwijzing naar bloed.
‘Dit vat ik op als bedreiging, en daarvan ga ik ook aangifte doen’, zegt PvdA-fractievoorzitter Schuring. Een wijkagent zou dinsdag bij alle getroffen fractievoorzitters langsgaan om hun aangiftes op te nemen.
VVD-fractievoorzitter Bottema ziet de lokale democratie bedreigd. ‘Je wordt kennelijk bedreigd als je een bepaalde mening aanhangt, om een bepaald stemgedrag hebt. Hier ga ik niet beter van slapen.’
Schuring van de PvdA is het met haar eens en zegt behalve aangifte van bedreiging, óók aangifte te doen van ondermijning van de democratie. Hij zegt zich niet te willen laten beïnvloeden door de actie. ‘Ik wil me niet laten ringeloren door een mensen die denken dat we in een bananenrepubliek wonen.’
De actiegroepen AAGU en ‘Sluit Kamp Zeist’, die actie voerden tijdens de raadsvergadering waarin het bestemmingsplan ter sprake kwam, zeggen niets met de verfactie te maken te hebben.
‘Geen bloed aan mijn handen’, meldt voorts in de email: ‘Met deze daad wil ‘Geen bloed aan mijn handen’ te kennen geven dat niemand nog verder anoniem zal blijven die ook maar enige medewerking verleend aan het onmenselijke vluchtelingenbeleid.’

admin
21 februari 2007, 17:39
Actiegroep bedreigt politici om illegalenbeleid

woensdag 21 februari 2007
De huizen van zes fractievoorzitters uit de Zeister gemeenteraad zijn dinsdag bekogeld met gloeilampen gevuld met rode verf, omdat de raadsleden hebben ingestemd met een uitbreiding van detentiecentrum Kamp Zeist.
http://www.elsevier.nl/artimg/200702/Zeist.jpg
Kamp Zeist
Naast de bloedachtige verfbommen stuurde de actiegroep 'Geen bloed aan mijn handen' de fractievoorzitters een e-mail: 'Dit is een waarschuwing! Met deze daad willen we te kennen geven dat niemand anoniem zal blijven die ook maar enige medewerking verleent aan het onmenselijke vluchtelingenbeleid.'
De fractievoorzitters zijn geschrokken. Karst Schuring van de lokale PvdA zegt tegen Elsevier.nl dat hij aangifte heeft gedaan van vernieling en bedreiging. 'Wij zijn best aangedaan, vooral mijn kinderen. Het komt toch wel heel dichtbij als je weet dat ze hier voor de deur hebben gestaan.'
Stinkbom
Aanleiding voor de bedreigingen is het bestemmingsplan dat de gemeenteraad vorige week aannam. Daarin krijgt Kamp Zeist, waarin onder anderen illegalen zitten opgesloten in afwachting van hun uitzetting, een nieuwe vleugel én een definitieve status als detentiecentrum.
'Dat was voor ons alleen een ruimtelijke afweging,' zegt Schuring, 'wij hebben niets te zeggen over het gebruik van het detentiecentrum door justitie. We hebben nog wel een motie aangenomen waarin we aangeven er liever geen vluchtelingen te willen, maar wij gaan daar niet over.'
Actievoerders verstoorden ook al de bewuste raadsvergadering, en een dag eerder werd het adviesbureau dat is betrokken bij de uitbreiding bestookt met een stinkbom en beklad met leuzen als 'Bloed aan je handen' en 'Dit is een eerste en een laatste waarschuwing'.
Door Bas Benneker (http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/nieuwsbericht/asp/artnr/91509/versie/1/index.html)

admin
28 februari 2007, 06:46
Raadsfracties Zeist: ’Verfbommen leveren nooit iets op’

ZEIST - ,,Hier is een grens overschreden. Dit soort acties levert nooit iets op.’’
Met een gezamenlijke verklaring nemen alle Zeisters raadsfracties afstand van de protestactie van afgelopen maandagnacht, waarbij de huizen van zes fractievoorzitters werden bekogeld met verfbommetjes. De fractieleiders kregen ook een dreigmail.

De actiegroep ’Geen Bloed Aan Mijn Handen’ protesteerde daarmee tegen de uitbreiding van detentiecentrum Zeist. In navolging van politiek Soest (militair terrein Kamp van Zeist ligt grotendeels op Soester grondgebied) heeft ook Zeist hiermee onlangs ingestemd.

Met de vrijdagochtend uitgegeven verklaring sluiten de Zeister politici de rijen. Ook de tegenstanders van uitbreiding tekenen mee. ,,Met de aantasting van de persoonlijke levenssfeer, zoals dat is gedaan door middel van de verfbommenactie, is een grens overschreden. Dit soort acties levert nooit iets op. De Zeister fracties laten zich niet in hun democratische onafhankelijkheid en vrijheid beperken. Nu niet, en in de toekomst niet.’’

De fractievoorzitters die maandagnacht doelwit waren, lieten eerder al weten ’zich niet te zullen laten intimideren’. In het detentiecentrum bevinden zich vluchtelingen van wie de asielaanvraag is afgewezen. Maandag 13 februari werd een raadsvergadering luidruchtig verstoord door activisten die het detentiecentrum liefst opgedoekt zien. De politie verrichtte toen veertien arrestaties. De afgebroken vergadering wordt komende maandagavond voortgezet, overigens zonder extra bewaking.

admin
28 februari 2007, 06:48
Weer verzet tegen "deportaties"

ZEIST - De drie nabij het detentiecentrum op het Kamp van Zeist aangehouden actievoerders behoorden tot de Werkgroep Stop Deportaties.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00106/zeist_106078h.jpg

Ze werden opgepakt, omdat ze geen geldig identiteitsbewijs hadden. De activisten hadden zich geketend aan een hek. Vier anderen bleven nog enige tijd aan het hekwerk vastzitten. De politie liet hen aanvankelijk ongemoeid, omdat ze geen overlast veroorzaakten. Toen twee van hen rond half tien, vier uur na de start van de actie, nog steeds vastzaten, besloot de politie ze los te knippen. De activisten protesteerden tegen het opsluiten en uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers.

Volgens een woordvoerder van Werkgroep Stop Deportaties richten de acties van de organisatie zich niet in het bijzonder tegen het detentiecentrum op het Kamp van Zeist, maar op detentie- en uitzetcentra in het algemeen. Zo werd al actiegevoerd bij het detentiecentrum dat in Alphen in aanbouw is, bij uitzetcentrum Schiphol-Oost en op de Rotterdamse bajesboten.

Het is de vierde actiegroep die zich in korte tijd verzet tegen de plannen voor uitbreiding van het detentiecentrum. Vorige week bekogelden activisten van het raadselachtige ’Geen Bloed Aan Mijn Handen’ de huizen van zes fractievoorzitters in Zeist met verfbommen. De zes partijen hadden het bestemmingsplan gesteund dat de uitbreiding van het detentiecentrum mogelijk maakt.

Activisten van de Anarchistische Antideportatie Groep Utrecht (AAGU) en het Komitee Sluit Kamp Zeist (KSKZ) veroorzaakten deze maand commotie tijdens de Zeister raadsvergadering. Twintig demonstranten drongen de zaal binnen en sloegen op trommels. Twee van hen ketenden zich vast aan een paal. De politie arresteerde veertien actievoerders.