PDA

Vollständige Version anzeigen : INTERVIEW: Ik mis vrijheid

admin
5 januari 2008, 00:12
Interview: Ik mis vrijheid, zeg Nederlandse Islam criticus Geert Wilders

door Rachel Levy,

Den Haag (DPA Deutsche presse-Agentur) - de Rechtse Nederlandse politicus en Islam criticus Geert Wilders heeft een naam gemaakt voor zichzelf met ruwe uiteenzettingen over Moslims, migratie en opmerkingen over de Islamisering van Nederland."
De 44-jaar oude leider van de Partij van de Vrijheid, vaak beschuldigd als populistisch op zijn "duidelijke" uitlatingen. Hij wil de zogenaamde pragmatische consensusmentaliteit beëindigen die de Nederlandse nationale cultuur kenmerkt. Wilders zegt dat zijn doel is de Nederlandse indentiteit en Nederlandse waarden te verdedigen - dit is waarom hij zich tegen de voortdurende immigratie evenals verreikende Europese integratie verzet. Verwijzend naar de problemen zegt Wilders dat de migranten de Nederlandse welzijnsstaat hebben veroorzaakt, daarnaast veroorzaakt de welzijnsstaat ervoor dat de persoonlijk drive van mensen kapot word gemaakt, en zegt toejuichend dat de V.S. zijn burgers niet pampert, in het bijzonder zijn migranten niet.
Eveneens steunt Wilders de NAVO-Geleide International Security and
Assistance Force (ISAF) en de Hulp in Afghanistan als middel om Islamitisch fundamentalisme aan te pakken en internationale stabiliteit te handhaven, maar verwacht daarna "geen modernisering van Islam binnen de aankomende duizend jaar."
Ondanks dat hij de ISAF steunt, is Wilders tegen de uitbreiding van de Nederlandse ISAF opdracht in Afghanistan tot 2010 en stemde in November tegen verdere uitbereiding. "Het is hoog tijd andere landen ook de verantwoordelijkheid nemen en tot NAVO gaan bijdragen".
Wilders maakte oorspronkelijk een carrière in de Liberale partij VVD, die hem in 2004 uit de partij verwijderde vanwege zijn "rechtse" koers. Hij richtte later de Partij van de Vrijheid op en won negen van de 150 parlementaire zetels in de verkiezingen van 2006. Vele opiniepeilers hebben gepeild dat hij tot 13 zetels zou kunnen krijgen als vandaag verkiezingen werden gehouden.
Vrijheid begint met de wet en omvat ook het omhelzen van lokale normen en de waarden. Wilders zegt, "dat houd in om ook tegen een achterlijke cultuur als dat van Islam op te treden, een ideologie die naar mijn mening onze vrijheid van ons af wil nemen.
Vragend of het mogelijk is om kwesties te bespreken die geen verhouding met Islam en migranten hebben, antwoordt Wilders: "Dat is onmogelijk, omdat die migranten er gewoon zijn, en hun hypothetische afwijking van Nederlandse samenleving kan mijn Utopie zijn, maar dat is niet realistisch."
Uiteindelijk zijn vele fundamentele problemen in Nederland direct verwant aan migratie, zoals infrastructuur, de huisvestingsproblemen en de welzijnsstaat.
Het uit de weg ruimen van internationale handelsbelemmeringen speelt een fundamentele rol in de benadering van Wilders inzake migratie.
"Ik stel voor om alle ontwikkelingshulp te stoppen en gelijktijdig ontwikkelingslanden te verzekeren om zich vrij op de wereldmarkt te kunnen concurreren. De Europese Unie zou zijn subsidies aan de Poolse en Franse landbouwers ook moeten stopzetten.
Alleen dan kunnen ontwikkelingslanden gezonde, concurrerende economieën opbouwen. Dit zal de migratie aansporen om niet naar Europa te komen. Maar Wilders verwacht niet de Europese Unie een dergelijke rol zal spelen: De "Poolse en Franse landbouwers zijn te machtig en bovendien is het Europese migratiebeleid te inschikkelijk."
De Nederlandse politicus verzette zich tegen de Europese grondwet en ook het onlangs ondertekende Europese verdrag, overtuigd dat de EU nationale soevereiniteit beperkt. Ik wil het Europees Parlement bij de volgende verkiezingen aangaan en verwacht één of twee zetels - hoofdzakelijk om dit af te schaffen." Wilders heeft geen idee welke Europese politicus het dichtst bij hem staat.
Als liberaal, voel ik me dicht bij de conservatieven en de liberalen, maar ik ben er niet zo zeker van dat zij met me willen samenwerken. Ik zou absoluut niet met Le Pen en gelijkgestemde partijen willen samenwerken - fascisten - in wiens categorie vele mensen mijn partij verkeerd plaatsen
Na zijn vraag in Augustus om Koran als "fascistisch boek te verbieden,"Kondigde Wilders onlangs aan dat hij een film over de heilige scriptures van moslims produceert die in de loop van de maand zullen worden uitgezonden. Ik ontvang dagelijks doodsbedreiging. Mijn meningen zijn sterk, maar ik ben niet geweldadig. Nog steeds moet ik met persoonlijke veiligheidswachten rond de wijzer leven. Ik verloor verscheidene vrienden omdat zij ook een doel vreesden te worden. Het beïnvloedt ook mijn familie. Dat is bijzonder pijnlijk.

Wat ik heel erg mis in mijn leven? Vrijheid."

Ik heb dit interview maar even vertaald en het is niet je en het maar altijd beter dan Babbelaarvis at your service

mozabel
5 januari 2008, 00:31
Wel, een goed en gedegen intervieuw,