PDA

Vollständige Version anzeigen : Wilders: Mijn fractie heeft gelijk

hirihiri123
9 januari 2008, 14:35
woensdag 09 januari 2008
Wilders: Mijn fractie heeft gelijk
Door DAVID POORT

JERUZALEM - De Partij van de Vrijheid van Geert Wilders maakt een stormachtig winterreces door. PVV-Kamerlid Hero Brinkman veroorzaakte op Curaçao een staatkundige rel door de Antillen een ‘corrupt boevennest’ te noemen.

En fractievoorzitter Geert Wilders, momenteel op werkbezoek in Israël, is luidruchtig op zoek naar een omroep die zijn controversiële Koranfilm wil uitzenden.

De relatie tussen Nederland en de Antillen is op een historisch dieptepunt beland. Tweede Kamerlid Hero Brinkman wil zo graag van de Antillen af dat hij de eilanden te koop wil aanbieden op Marktplaats.nl. Vanwege zijn uitspraken hebben de Antillianen een streep gezet door het Parlementair Overleg Koninkrijksrelaties op Curaçao. De Nederlandse delegatie zit nu werkloos aan de rand van het zwembad.

Wat vindt u van de commotie op de Antillen?
"Ik ben trots op collega Hero Brinkman. Wat de afgelopen week is gebeurd op Curaçao bewijst wat mij betreft precies het punt dat Brinkman maakt. Het ís gewoon een corrupt boevennest. Er is een motie aangenomen waarin staat dat hij een vergaderzaal niet meer in mag. En hij moet nu worden beveiligd op Curaçao. Dat zijn allemaal zaken die niet horen bij een landsdeel waar je veel aan hebt."

Volgens de Nederlandse delegatie heeft Brinkman de onderhandelingen verpest...
"Dat kan wel zijn, maar ik vindt dat politici moeten zeggen wat ze vinden. Volgens een peiling van Maurice de Hond deelt ruim 50 procent van de Nederlanders de mening van Brinkman. We dragen jaarlijks miljarden naar de Antillen en dat geld kan veel beter besteed worden aan de problemen in Nederland. Het is water naar de zee dragen. Dus laten we dat corrupte boevennest zo snel mogelijk in de verkoop doen. De hoogste bieder mag het wat mij betreft hebben."

Moet de PVV niet op cursus diplomatie?
"Ik vind het eerlijk dat je, voordat de reis plaatsvindt, je standpunt uitspreekt. Brinkman verdient alleen maar lof dat hij op Curaçao zijn rug recht houdt en ons standpunt op een zakelijk manier verwoordt. Hij heeft zelfs van een lokale politicus steun gekregen via een ingezonden brief in de krant. Die politicus bevestigt: het ís daar echt een corrupt boevennest. In een volwassen democratie hoort ook dat je met tegenstanders kunt praten. Je moet elkaar niet boycotten. Dat doen ze dus toch op Curaçao, en dat toont aan dat mijn fractie helemaal gelijk heeft."

Eind deze maand zou uw film over de Koran af moeten zijn. Al een omroep gevonden die ‘m wil uitzenden?
"Ik ben nog met NOVA aan het praten. Die willen de film uiteraard eerst zien voordat ze toezeggingen doen. Maar desnoods huur ik een bioscoop af of nodig ik alle pers uit in Nieuwspoort voor een viewing. De film komt ook op de PVV-website te staan en misschien op YouTube. Dus dat ding wordt echt wel uitgezonden. Maar ik hoop natuurlijk dat de film op nationale televisie te zien zal zijn."

Wat is er te zien in die film?
"Ik wil aan de hand van teksten uit de Koran en bestaande beelden aantonen dat delen uit dat boek, in tegenstelling tot de bijbel en de Thora, nog letterlijk worden toegepast. In sommige landen geldt de tekst als de wet. Die koranteksten inspireren mensen, ook in ons land, tot de meest verschrikkelijk daden. Daarmee wil ik aantonen dat we met de islam in Nederland iets in huis hebben gehaald dat we niet zouden moeten willen."

U weet heel goed dat dit mensen kwetst. Toch zet u dit door?
"Mijn bedoeling is natuurlijk niet om te kwetsen, maar wel om de waarheid te vertellen. De commotie die is ontstaan nog voordat de film af is, toont alleen maar aan hoe hard het nodig is om die film te laten zien. Ik zou geen knip voor de neus waard zijn als ik mijn standpunt zou blijven verkondingen in de Kamer en er vervolgens geen film over zou durven maken. Ik denk dat beelden meer zeggen dan woorden, en dat probeer ik hiermee te laten zien."

En als straks door uw film de Nederlandse ambassade in Cairo in brand wordt gestoken...?
"Een verantwoordelijk politicus denkt na over alles wat kan gebeuren. Ik hoop dat dat allemaal niet gebeurt."

Maar als je ziet hoeveel problemen Denemarken heeft gehad door het plaatsten van cartoons van de profeet Mohammed?
"Ik weet dat niet. Je zou daar hooguit over kunnen gissen."

U zou wel een verstandige inschatting kunnen maken.
"Ja, maar het zou ónverstandig zijn om de problemen die we hebben met de Islam te negeren. Nogmaals, ik hoop niet dat het tot vervelende consequenties leidt, maar de problemen zijn zo ontzettend groot dat ik vind dat ik dat met een hele pittige film moet laten zien."

Geniet u van de reuring die hierdoor ontstaat?
"Nee, sterker nog: ik neem het het kabinet kwalijk dat ze nu al naar buiten heeft gebracht dat er een film van mij aan zit te komen. Dat is in november buiten mijn wil om bekend gemaakt. Het kabinet heeft ook tegen de pers gezegd dat men het een kwalijke zaak vindt dat die film er komt. In half Nederland zijn er al allerlei burgemeesters en politiemensen met imams aan het praten, terwijl die film nog niet eens af is. Daarmee wordt een sfeer gecreëerd waarin het lijkt alsof het alleen maar verkeerd kan gaan met die film. Terwijl ik juist wil laten zien dat we een groot probleem hebben met de islam en dat de Koran niet deugt."

www.ad.nl