PDA

Vollständige Version anzeigen : 'Oproep Wilders voor blanco stem sorteert geen effect’

admin
1 maart 2007, 19:08
AMSTERDAM - De uitslag van de verkiezingen voor de Provinciale Staten zal Geert Wilders met zijn oproep blanco te stemmen op 7 maart ‘slechts marginaal’ beïnvloeden, zeggen politieke deskundigen.

Zij betwijfelen of hij zijn kiezers een krachtig politiek signaal zullen afgeven. Blanco-stemmen zijn doorgaans alleen van belang ‘voor de statistieken’.
Paul Lucardie, politicoloog verbonden aan het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen (DNPP), hoogleraar staatsrecht Douwe Jan Elzinga en Philip van Praag, universitair hoofddocent politicologie, vermoeden dat de aanhangers van Wilders niet in groten getale naar de stembus zullen trekken om een proteststem uit te brengen. Lucardie: ‘Als enkele tienduizenden kiezers de moeite nemen om de deur uit te gaan om een blanco stem uit te brengen, zou me dat verbazen.’ Van Praag: ‘Mocht Wilders er in slagen het aantal blanco stemmen, dat regulier klein is, te verdubbelen, dan heeft hij wel een succes geboekt. Maar ik betwijfel of hem dat lukt.’
Elzinga vindt de oproep ‘merkwaardig’, zeker omdat de Partij voor de Vrijheid (PVV) zelf niet meedoet aan de statenverkiezingen. De hoogleraar stoort zich in hoge mate aan de neiging van landelijke politici om zich met die verkiezingen te bemoeien. Niet alleen Wilders, ook SP-leider Marijnissen, Rutte (VVD), Bos (PvdA) en Balkenende (CDA) gaan campagne voeren en dat niet alleen om de statenverkiezingen, die nauwelijks leven, over het voetlicht te brengen. Elzinga: ‘Het debat over de dubbele nationaliteit ging gepaard met veel politieke ketelmuziek. Daarna is de landelijke bemoeienis op gang gekomen.’
Van Praag meent dat zelfs een marginale beïnvloeding moeilijk is vast te stellen, omdat niet bekend is wat kiezers anders (dan blanco) gestemd zouden hebben. Aangenomen mag worden dat die stemmen primair naar de VVD en eventueel naar het CDA zouden zijn gegaan. Misschien wordt de balans tussen oppositie en regeringspartijen zo ‘een heel klein beetje verstoord’, zegt Van Praag.
Overigens denkt hij niet dat Wilders strategische bedoelingen heeft met zijn oproep. ‘Hij krijgt zo wel weer publiciteit. Aandacht trekken, daarin is hij redelijk slim.’ Bovendien, zegt Van Praag, laat hij zijn aanhangers op die manier weten dat er voor de PVV geen redelijk alternatief is. ‘Hij zegt indirect dat de VVD een slap aftreksel is en dat Wilders niet valt in te ruilen voor elke partij dan ook.’
De drie deskundigen zijn het erover eens dat mocht Wilders onverhoopt toch zo’n honderdduizend blanco stemmers mobiliseren, hij het electorale landschap hevig zal opschudden. Lucardie: ‘Dan is er echt wat aan de hand in Nederland.’
Geheel risicoloos is de actie van Wilders niet, stelt Van Praag. ‘Als volgende week het aantal blanco-stemmen traditioneel laag blijft, staat hij toch een beetje in zijn hemd. Dan is duidelijk dat ook Wilders zijn kiezers niet aan een touwtje heeft.’

Note: Wie van ons gaat aankomende week bij de verkiezingen blanco stemmen, laat het ons weten!

First Knight!
1 maart 2007, 19:13
Ik denk dat de blanco stemmers significant stijgen en dat ze daar dan weer een lullige verklaring voor geven.

admin
1 maart 2007, 19:18
Uiteraard zoals we van ze gewend zijn, de demoniseringstour begint trouwens ook opgang te komen.

Zie 'Wilders schurkt tegen extreemrechts aan'

mozabel
1 maart 2007, 21:51
Stemmen moet je zelf doen, en NIET laten manipuleren door wie dan ook.nope

Johnnie
2 maart 2007, 11:12
Heb die stemkaart allang in de kliko gegooid.Valt toch niks te stemmen op 7 maartnlvlag

von slarotimov
3 maart 2007, 15:32
Ik vind blanco stemmen niet verstandig, en ik vind het ook niet slim van Wilders dat hij dat vind, daar speel je alleen links mee in de kaart, stem dan VVD.

admin
3 maart 2007, 16:20
Nee het heeft geen zin om op de VVD te stemmen daar deze met de wolven meehuilen vooral met draaitol Rutte kun je alle kanten op behalve de goede.
Maar wat nog belangrijker is, is dat men de rechtse tak van de VVD 'en dus ook de rechtse stemmers' een trap in de rug gegeven hebben zie Rita Verdonk.
Nee de partij is leuk voor de linkse neus maar voor rechts zijn ze geen knip voor de neus waard.
Let op mijn woorden nu Wilders de rechtse tak van de VVD leegrooft wordt Rita Verdonk straks (met tegenzin!) lijsttrekker bij de VVD, alleen om die reden.

Danny
3 maart 2007, 18:30
Op die laffe VVD wil ik niet meer stemmen, zeker niet na het ontbreken van hun steun aan de dubbele paspoort affaire. Dus het wordt NieuwRechts, al ben ik niet echt gecharmeerd van die club.

admin
3 maart 2007, 18:38
Nou het zou mij helemaal niks verbazen als Nieuwrechts aan de zetels gaat komen deze keer.

von slarotimov
4 maart 2007, 09:58
Het gaat mij er om dat als je VVD stemt dat er dan tegenwicht tegen het kabinet in de eerste kamer gegeven wordt, dat noem ik strategisch stemmen, de club nieuw rechts kan niks betekenen, niet meer als een statement.

admin
4 maart 2007, 12:38
Het gaat mij er om dat als je VVD stemt dat er dan tegenwicht tegen het kabinet in de eerste kamer gegeven wordt, dat noem ik strategisch stemmen, de club nieuw rechts kan niks betekenen, niet meer als een statement.

Dat dachten in november een hoop mensen ook door op het CDA te stemmen en daarmee de PVDA buiten de deur te houden.

von slarotimov
4 maart 2007, 14:53
Dat waren dan domme mensen want ik loop al 50 jaar mee en weet dat het CDA niet betrouwbaar is en met alle winden mee draaien.
Ze hadden VVD of Wilders moeten stemmen, de ruk naar rechts had dit zootje buiten de deur gehouden.

admin
4 maart 2007, 16:46
Als je al 50 jaar meeloopt beste Slarotimov dan weet je dat de VVD net zo betrouwbaar is als het CDA of PVDA.
Als de VVD kan meeregeren met de PVDA dan breken ze net zo hard de nek als met welke partij (op de LPF na) dan ook.
De VVD is een regentenpartij die bestaat uit een rechtse zuil en een linkse zuil daar kun je alle kanten mee op dus onbetrouwbaar. Hoe kun je links en rechts tegelijk zijn? Bij Groenlinks en de PVV weet ik in elk geval waar ze staan bij de VVD niet.
Maar goed je moet uiteraard doen wat je zelf het beste lijkt, ik hoor ook dat er stemmen opgaan om op de onderste kandidaat te stemmen van de VVD. Het zal m.i. weinig oplossen maar het is wel een statement.

admin
5 maart 2007, 16:09
Dit vond ik zojuist op Geerts weblog hier in verteld Geert wat hij woensdag gaat doen met de verkiezingen ...uh nee niet BBQ'en :D

Ik krijg de laatste dagen vaak de vraag hoe nu te stemmen komende woensdag. De Partij voor de Vrijheid (PVV) doet niet mee omdat de tijd tussen de Tweede Kamerverkiezingen in november vorig jaar en de Provinciale Staten verkiezingen te kort was. Te kort om in alle provincies goed voorbereid met een lijst met gedegen kandidaten te komen. Dat is natuurlijk jammer maar wel verstandig, want de risico's waren anders te groot geweest.

Natuurlijk moet iedereen zelf weten of hij wel of niet gaat stemmen en op welke partij. Ook dat is democratie. Maar laat ik u vertellen wat ik zelf doe.
Ik ga komende woensdag blanco stemmen en ik zal ook uitleggen waarom. Vorige week bij het kamerdebat over de regeringsverklaring en de dubbele nationaliteit van twee staatssecretarissen bleek weer eens hoe weinig politiek Den Haag zich van de bevolking aantrekt. Hoe groot het verschil tussen de gewone burger en de Haagse elite nog steeds is. Alsof Pim Fortuyn nooit bestaan heeft. Terwijl de meerderheid van de bevolking tegen een dubbele nationaliteit van Nederlandse ministers en staatssecretarissen is werd de PVV- motie die dat benadrukt en het vertrouwen in twee staatssecretarissen opzegde, met 141 tegen 9 verworpen! Alle partijen stemden tegen onze motie, van VVD tot SP en van CDA tot PvdA! Net zoals bij de Europese Grondwet in 2005 toen ongeveer 135 van de 150 kamerleden voor deze Europese Grondwet waren terwijl twee van de drie Nederlanders tegenstemden.
Natuurlijk gaat het woensdag over Provinciale Staten verkiezingen maar ook om de Haagse Eerste Kamer. Ik vind dat we de Haagse politieke elite een lesje moeten leren. En dat we hen moeten vertellen dat we het niet pikken dat er naar een groot deel van de bevolking niet wordt geluisterd. Zoals alle partijen vorige week lieten zien met hun stemgedrag in de Kamer.
Dat ga ik doen: blanco stemmen. Volgens sommigen speelt dat juist de linkse partijen in de kaart maar voor mij is het lood om oud ijzer. En dat laat ik voor deze ene keer zien door niet op een partij te stemmen maar blanco.

Nieuw Rechts-lid
6 maart 2007, 20:02
Nieuw Rechts: Schaf blanco stem af

Blanco stemmen hoort niet thuis in een democratie. Nieuw Rechts vindt dat de witte knop zo snel mogelijk moet worden verwijderd van de stemcomputers. "Mensen die geen keuze willen maken, blijven maar thuis", zeggen Michiel Smit en Robin Tolsma, de lijsttrekkers van Nieuws Rechts in respectievelijk Zuid-Holland en Overijssel.

Afgelopen week deed Geert Wilders een oproep aan zijn achterban om een blanco stem uit te brengen tijdens de Provinciale Statenverkiezingen woensdag. Volgens Nieuw Rechts probeert Wilders, die tijdens de verkiezingen niet meedoet, zijn concurrenten de pas af te snijden.

"Kinderachtig", oordelen Smit en Tolsma. "Wilders had zelf mee moeten doen aan de verkiezingen in plaats van partijen als Nieuw Rechts tegen te werken." Nieuw Rechts heeft zich altijd geschaard achter de ideeen van Geert Wilders en zijn werk in de Tweede Kamer. "We verwachten dan ook een loyale houding terug. Bovendien spelen blanco stemmers in de kaart van linkse oppositiepartijen als de Partij voor de Dieren. Dat kan Wilders' bedoeling toch niet zijn!"

mozabel
6 maart 2007, 20:17
"We verwachten dan ook een loyaal gebaar terug". aldus M.Smit.

Dat is nou wat ik verachtelijk vindt, je moet iets doen uit overtuiging, zonder "voor wat hoort wat". Het lijkt wel politiek correct zijn!!!!!! Geloven je in program of geloof in je zelf is het enige wat IK vindt dat juist is.

admin
6 maart 2007, 20:33
Vind ik ook Mozabel, bovendien gaan mensen die op NR willen stemmen toch wel stemmen ondanks het stem-advies van Geert. Het zou NR daarom meer sieren als men neuzen vooruit hield en niet zo krampachtig van zich af te beet, NR begint al aardig op een verzuilde regentenpartij uit het roverhol te lijken met dit soort oproepen. Ik vraag me ook af als Geert wel had meegedaan aan de verkiezingen welke reaktie NR dan klaar had staan omdat Geert stemmers wegpakt? Partij van Geert verbieden? We leven in een democratie als iemand een statement wil afgeven door blanco te stemmen dan moet dit gewoon kunnen of het slim is kun je over discussieren.
NR mag voor zwz zichzelf blij zijn dat Geert niet meedoet daar het nu grote kans maakt om het een en ander binnen te halen en dat was zeker niet gelukt wanneer Geert wel had meegedaan dus dat is iets om overna te denken Michiel.

von slarotimov
7 maart 2007, 10:48
http://www.uitkijk.net/rand_day/algemeen/bos.jpg

http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=818947/sc=7ae0f0

En lees dit ook maar.

First Knight!
8 maart 2007, 12:36
Mag ik even applaus in ontvangst nemen. De significante stijging is een feit. Het aantal blanco stemmer is ruim 4 maal groter dan bij de vorige provinciale staten. Nu is het wachten nog eeneen excuus truus die er eenverklaring voor verzonnen heeft. Mijn gok is dat de koude wind de vingers heeft verstijft en dat ze het goede knopje niet ingedrukt kregen.

von slarotimov
8 maart 2007, 13:21
Nee er was foeballen...