PDA

Vollständige Version anzeigen : 'Als ik niet zeg stop, doet niemand het'

admin
11 februari 2008, 10:33
Wilders: Mijn film heet Fitna

door Wierd Duk

Zaterdag 9 februari 2008 - DEN HAAG - Fitna ('Beproeving') is de titel van de omstreden Koranfilm van Geert Wilders. Volgens de PVV-leider is het Arabische begrip 'fitna' ook synoniem met 'het kwaad'. "Iedere moslim kent het begrip. Het duidt op situaties waarin het geloof van moslims op de proef wordt gesteld." Zelf draait hij het begrip om. "De islam en de Koran zijn mijn beproeving. Voor mij is de verderfelijke islam 'fitna'.

http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00665/wilders1_665974b.jpg
Het openingsshot van de Koranfilm Fitna van Geert Wilders.

De film is bijna af en zal ongeveer vijftien minuten duren. Wilders hoopt dat die in maart op televisie zal worden vertoond. De nationale veiligheidscoördinator heeft de PVV-voorman aangeraden na het uitbrengen van de film in het buitenland onder te duiken.

In een exclusief interview met deze krant gaat Wilders voor het eerst dieper in op de inhoud van de film. In de rolprent voert hij de kijkers door de Koran. Aan de hand van teksten, die hij met documentaire beelden illustreert, wil hij aantonen dat 'die verschrikkelijke Koran geen dode letter is, maar dat de islam ons onze vrijheid kan kosten als we er niets tegen ondernemen'. Wilders noemt de islam 'de meest recente beproeving voor de westerse democratieën, na die van het nazisme en het communisme'.

Fitna spitst zich geleidelijk toe op de situatie in Nederland en eindigt met een prent van de profeet Mohammed. "Met die prent gebeurt iets. Ik zeg nog niet wat." Het afbeelden van de profeet is voor moslims verboden. Deense cartoons van Mohammed veroorzaakten in 2005 hevige rellen in een aantal moslimlanden, waarbij enkele tientallen doden vielen.

Een klein gezelschap heeft in het diepste geheim aan de film gewerkt. Het team blijft om veiligheidsredenen anoniem. Wilders: "Het was niet makkelijk om een regisseur te vinden. Vanwege de veiligheid, maar ook op politieke gronden." Hij heeft zich inhoudelijk laten adviseren door deskundigen.

Over de waarschuwingen van het kabinet voor mogelijke onlusten, zegt Wilders: "Het is een smerig politiek spel van 'moefti' Balkenende en zijn dhimmi's (niet-moslims die zich tegenover moslims onderdanig gedragen, red.) om mij zo onder druk te zetten. Ze weten van toeten noch blazen."

Wilders hoopt niet dat er een 'fatwa' (doodvonnis door islamitische wetsgeleerde, red.) tegen hem wordt uitgesproken. "Dat zou verschrikkelijk zijn."

De op voorhand al omstreden Koranfilm van Geert Wilders heet Fitna ('Beproeving'). De rolprent is bijna af. Wilders hoopt dat die in maart op tv komt.

'Als ik niet zeg stop, doet niemand het'

door Wierd Duk

Zaterdag 9 februari 2008 - DEN HAAG - In het diepste geheim werken Geert Wilders en een klein team aan een film over de Koran. 'Fitna' ('Beproeving') gaat in maart in première. 'Natuurlijk ben ik soms bang voor de gevolgen. Maar als ik de islamisering van Nederland niet bestrijd, doet niemand het.'
Zie ook:
Wilders: Mijn film heet Fitna (http://www.bndestem.nl/binnenland/2614657/Wilders-Mijn-film-heet-Fitna.ece)

http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00666/wilders3_666070b.jpg
Geert Wilders tijdens de opnames van een promotiefilmje in 2006. foto Frank Jansen/ GPD

"Kijk," zegt Geert Wilders in zijn werkkamer in de Tweede Kamer. "Dit bedoel ik nou." De fractieleider van de Partij voor de Vrijheid wijst op het bericht dat de aartsbisschop van Canterbury invoering van sommige delen van de sharia (de islamitische wetgeving) in West-Europa op den duur onvermijdelijk acht. Hoofdschuddend: "Die man heeft de beproeving die de islam ons stelt niet doorstaan. Net als minister Maxime Verhagen, die zijn Syrische collega verzekert dat mijn film geen 'regeringsbeleid' is.

Uit angst voor dreigementen binden ze allemaal in."

- Is 'Fitna' een bewuste provocatie?

"Laat de mensen oordelen als ze de film gezien hebben. Ik wijs op de rol die de verschrikkelijke Koran speelt in de islamisering van onze samenleving. Fitna betekent voor moslims 'beproeving'. Alles wat hun geloof op de proef stelt is fitna: onbedekte vrouwen, alcohol, niet-moslims, verzet tegen het gezag van de islam. Ik gebruik die term spiegelbeeldig: voor mij en voor onze westerse democratieën, is de islam een beproeving. Onze vrije samenlevingen worden, na het nazisme en het communisme, opnieuw bedreigd door een imperialistische, totalitaire ideologie: de islam."

- Waarom wilde u deze film maken? U hebt toch een podium in de Tweede Kamer ?

"Ik gebruik in de Kamer en in mijn opiniestukken woorden. De stap naar het gebruik van beeld leek me logisch."

- Hoe is de film tot stand gekomen?

"Ik heb eerst enorm veel gelezen, ook de Koran, en gesprekken gevoerd. Het was moeilijk om een regisseur en andere professionals te vinden, maar uiteindelijk hebben we met een kleine groep de film kunnen maken. Waar en hoe, daarover doe ik geen uitspraken. De leden van het team blijven ook anoniem, dat is in hun belang. Ik heb lang naar een titel gezocht en had een lijstje met Nederlandse en Arabische termen. Toen kwam ik op Fitna. De deskundigen reageerden allemaal lyrisch. Iedere moslim begrijpt in een seconde wat ik daar mee bedoel, zeggen ze."

- Wat krijgen we te zien?

"In de film illustreer ik teksten en verzen uit de Koran met documentaire beelden, die laten zien dat de Koran geen dode letter is, maar het gezicht van de islam: een levensgroot gevaar. Zo komt er een imam in voor die op een Palestijnse tv-zender roept: 'Wij hebben de wereld ooit geregeerd en, bij Allah, ooit zullen we de wereld weer beheersen.' Uiteindelijk spits ik toe op de situatie in Nederland en we eindigen met een conclusie over de Koran en een prent van de profeet. Met die prent gebeurt iets.

Wat, dat wil ik niet zeggen."

- Bent u niet bang dat de film gewelddadige reacties zal uitlokken? "Ik ben een democraat in hart en nieren en maak gebruik van democratische middelen. Het kan nooit mijn verantwoordelijkheid zijn als anderen met geweld en bloedvergieten antwoorden. Gelukkig reageren Nederlandse moslims tot nog toe gematigd. Zij zijn volwassener dan moefti Balkenende. Die spreekt al van een 'crisis' voordat hij iets heeft gezien. Door de angst en lafheid van Balkenende lijkt het wel alsof hij bezig is met een selffulfilling prophecy."

- Sinds bekend is dat u aan een Koranfilm werkt is het aantal bedreigingen internationaal toegenomen. Wilt u eindigen als een martelaar?

"Ik ben geen held en wil niet dood en ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik nooit bang ben, ik ben ook maar een mens van vlees en bloed. Ik hoop niet dat er een fatwa (doodvonnis door islamitische wetsgeleerde, red.) tegen mij wordt uitgesproken. Dat zou verschrikkelijk zijn. Ik ben een gewone Nederlandse jongen die in de politiek is gegaan en het gevaar van de islam ziet, net als heel veel andere Nederlanders. Als ik niet zeg 'Stop, het is genoeg!', dan doet niemand het. De VVD is te laf. Zelfs Rita Verdonk vindt mij te extremistisch."

- Hebt u nooit de neiging het bijltje er bij neer te gooien?

"Soms word ik wel moedeloos door het gebrek aan steun. Maar als ik dan zie dat we in de peilingen bijna tien procent van de bevolking achter ons hebben staan, gewone mensen die ook inzien dat Nederland naar de knoppen gaat, dan weet ik weer wat mijn drijfveer is: wij mogen onze vrijheid niet verkwanselen."

- Waar zal de film te zien zijn? "Dat weet ik nog niet. Ik ben door verschillende omroepen benaderd. Natuurlijk wil ik het liefst dat de film integraal op tv wordt uitgezonden. Maar hij zal sowieso op het internet worden geplaatst."

vrijenblij
11 februari 2008, 21:07
en natuur is het kabinet bezig net als met die burgemeester referenda een Selffulfilling prophecy te creëren

http://nl.wikipedia.org/wiki/Selffulfilling_prophecy

en wikipedia legt het zo uit

Voorbeelden

Ter illustratie, als de minister van financiën van een land de bevolking waarschuwt dat er barre economische tijden in het vooruitzicht zijn, is het goed denkbaar dat mensen, ter voorbereiding op deze onheilstijding hun bestedingen fors terugschroeven om een reserve te kweken voor als het economisch tegen gaat zitten. Hierdoor lopen de bestedingen terug, en komen bedrijven bij het wegvallen van hun afzetmarkt massaal in de problemen. Dit vertaalt zich in massaontslagen en de barre tijd waarvoor de minister waarschuwde is aangebroken.

zo doet bakelende het ook

eerst geeft ie iedereen de horror beelden wat die film gaat laten zien ook al heeft niemand hem ooit gezien en zodoende voed hij de haat bij bepaalde bevolkingsgroepen, vervolgen brengt hij diezelfde haat over naar het buitenland en zie daar een Selffulfilling prophecy, nu is iedereen al flink bewerkt en kan er bijna niets anders meer gebeuren dat wat ze gevreesd hadden en geweld breekt uit

zo hebben ze het ook gedaan met de burgemeester referendum..je kan kiezen tussen een PVDA kandidaat en een....PVDA kandidaat, niemand trapt er in en komt niet opdagen en daar heb je het... de politieke elite bestempelt een referendum ongeschikt en dus onnodig zodat ze in het vervolg hun eigen afgedankte vriendjes een mooi baantje kunnen bezorgen...

Selffulfilling prophecy...onthoud dit...we zullen het nog vaker zien

vrijenblij
7 maart 2008, 09:08
en natuur is het kabinet bezig net als met die burgemeester referenda een Selffulfilling prophecy te creëren

http://nl.wikipedia.org/wiki/Selffulfilling_prophecy

en wikipedia legt het zo uit

zo doet bakelende het ook

eerst geeft ie iedereen de horror beelden wat die film gaat laten zien ook al heeft niemand hem ooit gezien en zodoende voed hij de haat bij bepaalde bevolkingsgroepen, vervolgen brengt hij diezelfde haat over naar het buitenland en zie daar een Selffulfilling prophecy, nu is iedereen al flink bewerkt en kan er bijna niets anders meer gebeuren dat wat ze gevreesd hadden en geweld breekt uit

zo hebben ze het ook gedaan met de burgemeester referendum..je kan kiezen tussen een PVDA kandidaat en een....PVDA kandidaat, niemand trapt er in en komt niet opdagen en daar heb je het... de politieke elite bestempelt een referendum ongeschikt en dus onnodig zodat ze in het vervolg hun eigen afgedankte vriendjes een mooi baantje kunnen bezorgen...

Selffulfilling prophecy...onthoud dit...we zullen het nog vaker zien

zelfs geert wilders zegt het nu....zie je ik had gelijk :D