PDA

Vollständige Version anzeigen : Doodrijdster vreest 'fatwa'

admin
21 februari 2008, 14:37
AMSTERDAM - De vrouw die criminele tasjesdief Ali El Bejatti doodreed, vreest dat haar gedwongen verschijning bij de rechtbank vandaag een soort 'fatwa' tot gevolg zal hebben en dat ze door dat onofficiële doodvonnis haar leven niet meer veilig is.

Ze is drie jaar ondergedoken geweest, en dat blíjft ze mogelijk voor de rest van haar leven. Germaine C., de Amsterdamse vrouw die in 2005 een Marokkaanse tasjesdief doodreed, is zó bang voor represailles dat ze zwierf van onderduikadres naar onderduikadres. Gistermiddag arresteerde een politie-eenheid haar op haar Amsterdamse schuilplaats, op verzoek van de rechters, die haar vandaag ter zitting persoonlijk aan de tand willen voelen.
Ze is letterlijk nóóit meer thuis geweest, Germaine C.T.F. (46), nadat ze op 17 januari 2005 in de Derde Oosterparkstraat in de hoofdstad werd beroofd van haar tas door Ali el Bejjati (19), die daarbij achter op de scooter zat van zijn 18-jarige maat Secuk. Het duo stopte naast de Opel van Germaine, waarna Ali het portier open rukte en de tas pakte. Het duo vluchtte. Germaine reageerde direct en reed achteruit de rovers achterna. Ze raakte de scooter. Ali raakte bekneld tussen de auto en een boom en overleed ter plekke aan de gevolgen van een gebroken nek.
Commotie
Het incident, op een steenworp van waar Theo van Gogh werd vermoord, veroorzaakte enorme commotie onder Amsterdamse Marokkanen. Toen Germaine C. na drie dagen uit voorlopige hechtenis kwam, durfde ze niet terug te keren naar haar huurwoninkje. Zelfs de politie raadde haar aan onder te duiken. Sindsdien is ze op de vlucht, gevangen in een nachtmerrie zonder ontwaken.
De ondergedoken vrouw had twee weken geleden moeten verschijnen voor de rechtbank Amsterdam, op verdenking van doodslag op de tasjesdief. Maar ze kwam niet opdagen. Volgens haar advocaten, mr. Cees Korvinus en mr. Alexander van der Waal, is ze doodsbenauwd dat haar verschijning een soort 'fatwa' uitlokt. Bij de eerste zitting las advocaat Korvinus een verklaring voor van de vrouw: "Ik voel me slachtoffer. Ik voel me bedreigd en niet veilig. Daarom durf ik niet te verschijnen. Ik heb geen rust, geen vrede. Ik geef mijn oprechte medeleven aan de familie. Het was een ongeluk."
Maar de rechtbank gaf de politie een 'bevel tot medebrenging'; Germaine moest verschijnen, goedschiks of kwaadschiks. "Door de beslissing van de rechtbank voelt ze zich opgejaagd en zijn haar onveiligheidsgevoelens verder aangewakkerd. Ze heeft haar schuiladres verlaten", meldde Korvinus eergisteren. Volgens haar psychiater leeft Germaine C. "in een toestand van voortdurende doodsangst".
Bevestiging
Gistermiddag drong een groepje agenten haar schuilplaats in Amsterdam binnen. In paniek belde ze snel nog met advocaat Van der Waal, maar de verbinding met hem werd ruw verbroken. "Een half uurtje later belde de officier van justitie mij met de bevestiging van haar arrestatie. Justitie moet echt keihard hebben gejaagd op de vrouw, want haar onderduikadres was beslist niet voor de hand liggend. Ze zit nu in een politiecel. Moet je nagaan: een slachtoffer van een brute beroving. De wereld op zijn kop. Ze is er heel slecht aan toe."
Volgens de advocaat zijn bij Germaines familieleden en kennissen bedreigende telefoontjes binnengekomen. "Berichten als 'We zijn naar je op zoek' en 'Het is nog niet klaar'." Aangifte is niet gedaan, hopend dat het dreigende volksgericht zou overwaaien als er geen ruchtbaarheid aan werd gegeven.
De verdediging zal vandaag vrijspraak vragen, op grond van noodweer en overmacht. "Het was een bijzonder ongelukkige samenloop van omstandigheden." Volgens de verdediging zal Germaine C. ook na een eventuele vrijspraak niet veilig zijn. "De dreiging die zij voelt, blijft bestaan. Natuurlijk zal ze opgelucht zijn als de rechtszaak achter de rug is, en hoopt ze rust te krijgen rondom haar persoon. Ze heeft veel voor haar kiezen gekregen."
Overigens was Ali el Bejatti meer dan een gewone tasjesdief. Enkele uren voordat hij werd doodgereden stond hij nog voor de rechter wegens een gewapende overval. Justitie eiste twee jaar cel tegen hem. El Bejatti zou op 11 mei 2004 een medewerker van de Xenos in de Kalverstraat hebben bedreigd met een vuurwapen. Daarbij zou hij het slachtoffer hebben vast getapet en hem een mes op de keel hebben gezet. Hij dreigde hem neer te schieten als hij geen geld zou krijgen.
Bewijs
Hoogleraar strafrecht Ybo Buruma begrijpt dat de rechters haar persoonlijk willen spreken. "Alles draait om wat er precies is gebeurd. Haar woorden zullen op een goudschaaltje worden gewogen om te kijken of er mogelijk sprake is van opzet. Puur op haar eerste verklaring, diezelfde nacht bij de politie, dat ze de scooter wilde 'aantikken', kan ze niet worden veroordeeld.
Maar de rechter kan het wel gebruiken als bewijs dat ze de jongen wilde raken. En dat gecombineerd met haar verdere verklaringen, psychologisch onderzoek, technisch bewijs, de snelheid waarmee ze reed en getuigenverklaringen kan het toch tot een veroordeling komen. Persoonlijk vind ik dat we niet te kinderachtig moeten zijn bij het optreden tegen een dief, maar iedereen begrijpt dat op het stelen van een tasje geen doodstraf staat."

admin
21 februari 2008, 15:01
PVV heeft inmiddels Kamervragen (http://www.forum-voor-de-vrijheid.nl/showthread.php?t=7042) vragen klaarliggen.

Camem-bert
21 februari 2008, 15:16
Hmm, hier is al een item over :)

admin
21 februari 2008, 16:00
Klopt had ik gezien en maak deze keer een hele hoge uitzondering gezien de omvang en het belang van dit item waarin maar weer eens duidelijk word hoe de stand van zaken staat met de vrijheid in dit land.

De topic in binnenland zal uiteindelijk weer wegzakken terwijl het item hier langer zal blijven hangen iets wat naar mijn bescheiden mening wel van belang is, nogmaals dit is echt een uitzondering gezien het feit dat mensen weer moeten onderduiken, dat 60 jaar na de tweede wereldoorlog we hebben niks geleerd, we zakken af, sterker nog het gaat gewoon gevonden worden!

Tevens een perfekt item om op 4 mei weer even naar boven te halen.
Hetgeen ik zeker niet zal nalaten.

Johnnie
21 februari 2008, 20:13
Zou er een sticky van maken en minimaal laten staan tot 6-5-2008.at your service