PDA

Vollständige Version anzeigen : Kankerpatiënte mag niet met hoofddoek op pasfoto

admin
7 maart 2007, 12:30
Noëlla Orban, een 15-jarig meisje uit Beveren dat een agressieve hersentumor heeft, mocht van de bevolkingsdienst niet met een hoofddeksel op de foto voor haar nieuw identiteitsbewijs. Ze moest eerst een medisch attest voorleggen.

Bij Noëlla Orban werd in september kanker vastgesteld. Het ging om een heel agressieve hersentumor. Na enkele operaties en chemobehandelingen verloor ze al haar haar.
”Voor ons is dit een heel moeilijke periode”, vertelt haar moeder Carine Koeyvoets.
”Gelukkig was mijn dochter er niet bij toen ik haar nieuwe identiteitskaart ging halen. Dat zou haar alleen maar meer in de put hebben geduwd.”

Voor de bevolkingsdienst was de foto voor het nieuwe identiteitsbewijs niet geschikt. Noëlla mocht geen hoofddeksel dragen.
”Dat was heel pijnlijk om te horen. Ik weet wel dat het gemeentepersoneel de richtlijnen volgt, maar het moet ook beseffen dat zoiets je nog meer confronteert met alle ellende.”

De gemeente wilde wel een oplossing aanreiken. Pas als Noëlla Orban de nodige medische attesten kon voorleggen, zou het dragen van een hoofddeksel op de foto wel mogelijk zijn.
”Maar wij weten niet of het met Noëlla ooit nog goed komt”, zegt haar moeder. ”Daarom wil ik mijn tijd niet besteden aan het bij elkaar zoeken van allerlei attesten. Ik heb uiteindelijk een foto zonder hoofddeksel afgegeven. Haar vriendinnen hebben allemaal al een elektronische identiteitskaart. Ik wilde haar dat niet ontzeggen.”

Carine Koeyvoets had dinsdag een gesprek met schepen van Burgerzaken Katrien Claus (CD&V). Die begrijpt dat het emotioneel moeilijk ligt. ”Het personeel heeft gedaan wat het moest doen, maar het is absoluut een zeer moeilijke situatie”, aldus schepen Claus.