PDA

Vollständige Version anzeigen : 'Religie zit heel diep in een moslim'

admin
9 maart 2007, 12:09
Om radicalisering te voorkomen moeten scholen, opvoeders en hulpverleners het geloof van moslimjongeren meer serieus nemen. Dat vindt Ahmed Marcouch, voorzitter van het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart, waar Mohammed B., Samir A. en andere leden van de Hofstadgroep opgroeiden.

AMSTERDAM - ,,Ik zie om mij heen heel veel jongeren die actief en oprecht op zoek zijn naar hun religieuze identiteit'', zegt Ahmed Marcouch, voorzitter van het stadsdeel Amsterdam Slotervaart. ,,Tegelijk constateer ik dat degenen die in mijn stadsdeel bezig zijn met jeugdbeleid en bestrijding van radicalisering de religieuze beleving van jongeren grotendeels negeren.''

Volgens Marcouch zoeken zij naar factoren die radicalisering bevorderen, zoals opvoeding en achterstanden in hun ontwikkeling, maar godsdienst speelt nauwelijks een rol. ,,Toen ik het voor het eerst aan de orde stelde, zeiden pedagogen dat het niet relevant was. Ze zien de islam als de culturele achtergrond van de jongeren, maar beseffen onvoldoende dat godsdienst iets is dat bij hen heel diep zit.''

Het negeren van religie, kan juist leiden tot radicalisering van jongeren, meent Marcouch, die gisteren sprak op een congres over het onderkennen van radicalisering. ,,In de opvoeding speelt in veel gezinnen de islam een grote rol. Betrokkenheid met de Palestijnen bijvoorbeeld wordt kinderen al heel vroeg bijgebracht. Maar als religieuze kwesties op school niet bespreekbaar zijn en de jongeren daarin niet begrepen worden, komen ze in twee werelden te leven.'' Datgene wat heel diep in hen zit, namelijk religie, kunnen ze niet uiten. Het risico is dat jongeren dan op latere leeftijd daarvoor 'wraak' willen nemen, zegt de voorzitter van het stadsdeel waar onder meer Mohammed B. en Samir A. opgroeiden. ,,En als ze dan in de Koran gaan zoeken, vinden ze daar ook nog eens argumenten voor.''

Min-negen maanden
Docenten, jeugdzorgmedewerkers en andere professionals moeten dus meer rekening houden met het islamitische in de personen met wie zij te maken hebben. ,,En dat begint al bij min-negen maanden. Stel de religieuze opvoeding al aan de orde in het ouder-kindcentrum. Veel islamitische ouders hebben er behoefte aan daarover te praten. Het probleem is alleen dat ik op dit moment in mijn stadsdeel geen enkele expertise op dit terrein heb'', zegt Marcouch.

Hij vindt daarom dat professionals getraind moeten worden en pleit ervoor imams te betrekken bij het jongerenwerk. Dit laatste illustreert hij met het voorbeeld van een meisje dat goed opgeleid was en een baan had. Ze zocht naar haar identiteit en kwam in aanraking met mensen die haar zeiden dat een moslimvrouw niet hoort te werken. Ze zegde haar baan op om te voldoen aan hun ideaal: het krijgen en opvoeden van kinderen en veel bezig te zijn met de Koran. Haar moeder legde het geval echter voor aan een imam, die met het meisje ging praten. Er ontstond een gesprek. De imam wist door ,,theologische interventies'' het meisje van haar nieuwe idealen af te brengen.

Dit is tekenend, meent Marcouch. Jongeren zoeken naar hun religieuze identiteit en komen in aanraking met extreme moslims, die behoorlijk actief zijn. ,,Er is een theologisch tegengeluid nodig. Of anders moet in ieder geval met jongeren gepraat worden over hun geloof, zodat ze met hun geloofsvragen niet in een isolement terecht komen en zelf kritisch leren nadenken. Want dan staan ze veel minder open voor radicale ideeën. Als je een jongen van vier jaar op school tegen een klasgenoot die een broodje eet tijdens de ramadan, hoort zeggen: 'jij vast niet, dus je gaat naar de hel', hoef je niet direct de AIVD te bellen. Maar ga wel met zo'n jongen in gesprek en neem hem serieus in zijn geloof.''

Laat de Koran wel ruimte voor een gematigde invulling van het geloof en het kritisch denken daarover? Vult de Koran al niet helemaal in hoe je als goede moslim moet leven? Marcouch meent van niet. ,,Het probleem zit niet in de schriften, maar altijd in hoe je die uitlegt en ermee omgaat. Als een jongere een goede moslim wil worden, kun je hem adviseren naar de islamitische opstandelingen in Tsjetsjenië te gaan, zoals Samir A. op zijn veertiende jaar deed. Maar je kunt hem bijvoorbeeld ook uitleggen dat het dan in de eerste plaats belangrijk is om zijn uiterste best te doen op school.''