PDA

Vollständige Version anzeigen : Relitaks

Johnnie
7 juni 2008, 07:43
http://www.hetvrijevolk.com/files/users/lomax/belastingdienst4.jpg

Henk Lomax 6 juni 2008

Overeenkomstig het principe 'de vervuiler betaalt', bestaan er goede redenen voor de invoering van een belasting op het belijden van een godsdienst.

In het verlengde van het kabinetsbeleid ten aanzien van de invoering van extra belastingheffingen over verpakking, brandstof, energie, afval, verwijdering bruin- en witgoed, slurptax en vliegen, kan een relitaks daar ook nog wel bij.

Belastingheffing is een probaat instrument om ongewenst gedrag of gebruik te reguleren, ontmoedigen of te bestrijden. Voorbeelden hiervan zijn accijnzen op brandstof, tabak en alcohol. Bijkomstig voordeel is dat -idealiter- de opbrengsten kunnen worden gebruikt ter bestrijding van de negatieve maatschappelijke gevolgen en kosten die dit ongewenste gedrag of gebruik met zich meebrengt.

Dit mechanisme kan op goede gronden evenzeer worden toegepast op religie. Ook het belijden van een religie veroorzaakt immers aanzienlijke maatschappelijke kosten.
Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan vervuiling van het geestelijk klimaat, omzetderving op zondagen, de beveiliging van luchthavens en personen, meerkosten AIVD voor het in kaart brengen van religieus fundamentalisme, subsidies voor het in de hand houden van radicaliserende groepen, terrorismebestrijding, uitkeringen voor personen die zich door extreem religieus gedrag diskwalificeren voor de arbeidsmarkt, geld voor de opleiding van imams aan HBO-instellingen.......enzovoort.

Dit alles wordt nog toe uit de de algemene middelen gefinancierd. Het zou dus alleszins redelijk zijn hierop eveneens het principe 'de vervuiler betaalt' toe te passen.

Het wordt namelijk eens tijd dat de religieuzen zelf de rekening gaan betalen voor de gevolgen van het deviante gedrag dat zij zichzelf aanmeten.

Leuker kunnen we het niet maken!

http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=6312

Artikel naar mn hart.at your service

hirihiri123
7 juni 2008, 08:10
Toen ik nog een heel klein meisje was, kwam er bij ons aan de deur ook altijd iemand van "de kerk "om centjes op te halen, elke maand 0,24 hollandse centjes..................was voor omdat wij "lid "waren van de Hervormde kerk.....................:p :p :p dus zeg maar ook een soort "belasting".

Ik kan mij dan ook helemaal vinden in het bovenstaande.
Al denk ik dat er dan weinigen zullen zijn, die zeggen "een bepaald geloof te beleiden".......................