PDA

Vollständige Version anzeigen : Waarom ik me schaam Europeaan te zijn

Johnnie
14 maart 2007, 08:35
Gisteravond zat ik in Lyon te eten. Kleine tent, redelijke ganzenlever, superbe Crozes Hermitage. Het goede leven dus.

Opeens kwamen er twee mensen binnen die mijn aandacht trokken. Zwart, beetje armoedig, expressieve gezichten. Ze spraken geen Frans dus uit de spelonken van het restaurant werd iemand opgediept die zes woorden Engels sprak. Heel gedoe en toen de tolk weg was, gaf ik een knipoog naar de man, die meteen een duim naar me opstak. We hadden even een band.

Biotechnologie
Vanmorgen ontdekte ik wie de twee waren. Ik zit bij BioVision, een tweejaarlijks Europees congres over levenswetenschappen en biotechnologie. Vanochtend presenteerde EuropaBio een manifest over ‘groene biotechnologie’ , zeg maar het gebruik van genetisch gemanipuleerde landbouwgewassen.

Tijdens de persconferentie hield professor Diran Makinde een toespraak. Makinde is een geboren Nigeriaan, maar al lang hoogleraar aan de Universiteit van Venda, Zuid-Afrika. Hij vertelde dat genetisch gemanipuleerde gewassen voor Afrika cruciaal zijn. Ze verhogen de opbrengst, verlagen de behoefte aan chemische rotzooi (herbiciden, pesticiden) en zijn een godsgeschenk voor arme, zwarte boeren.

Maïs
‘Ik heb twee arme, zwarte boeren meegenomen,’ zei Makinde en wees naar mijn buren van gisteravond. De dikke dame, een Zoeloe, had twee voetbalveldjes met genetisch gemanipuleerde maïs, de dunne man die zijn duim naar me had opgestoken, had zes hectares met genetisch gemanipuleerde katoen.

‘Maar’, zo ging Makinde verder, ‘ze worden tegengewerkt door Europa. De milieubeweging bij jullie is tegen genetisch gemanipuleerde gewassen en dat beïnvloedt de hele Europese samenleving.’

‘Hoe merkt u dat,’ vroeg ik.

T-shirts
‘Nou, heel simpel,' zei Makinde en wees naar de volrijpe Zoeloeboerin die vlak voor me zat en nog even vriendelijk naar me lachte, ‘zij kweekt Bt-maïs als veevoer en Europese winkels hebben ons gewaarschuwd dat ze geen vlees blieven van koeien die met genetisch gemanipuleerde maïs zijn gevoerd en geen T-shirts die van genetisch gemanipuleerde katoen zijn gemaakt.’

Ik ging door de grond van schaamte. Ik had naar die twee arme, zwarte Zoeloe-boertjes toe willen stappen en het volgende willen zeggen:

'Ik schaam me dat zoveel Nederlanders en zoveel Europeanen nog steeds geld overmaken naar Greenpeace.
Ik schaam me voor die zogenaamd beschaafder milieuclubs zoals het Wereldnatuurfonds die zich nog steeds niet gedistantieerd hebben van de acties tegen genvoedsel.
Ik schaam me voor de miljoenen Nederlanders die meedoen aan de Postcodeloterij en aldus de oorlog tegen de honger in Afrika frustreren. Ik schaam me voor de Nederlandse politici die aan de leiband van de milieubeweging lopen.
Ik schaam me voor Albert Heijn die geen Zuid-Afrikaans vlees wil dat aan genetisch gemanipuleerde maïs heeft geknabbeld.
Ik schaam me voor de Bijenkorf die geen T-shirts wil die uit genetisch gemanipuleerde Zuid-Afrikaanse katoen zijn gemaakt.’

Maar ja, ik durfde niet. Deze blog is mijn manier om het een beetje goed te maken.

http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/asp/weblogid/35/index.html

Niks aan toe te voegenpiM

admin
14 maart 2007, 09:50
http://img267.imageshack.us/img267/9003/stopgreenpeaceoy68wy.jpg